عربستان؛ مافیای سازمان‌یافته شرارت شاخص اصلی رسوایی بین‌المللی ریاض گرچه اثبات بسیاری از ابعاد خباثت سیاست خارجی آل‌سعود نیاز به ارائه دلایل متقن دارد، اما یکی از این مولفه‌ها به وضوح چهره مخدوش حاکمیت سعودی را برای افکار عمومی روشن می‌کند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بعد از […]

عربستان؛ مافیای سازمان‌یافته شرارت شاخص اصلی رسوایی بین‌المللی ریاض

گرچه اثبات بسیاری از ابعاد خباثت سیاست خارجی آل‌سعود نیاز به ارائه دلایل متقن دارد، اما یکی از این مولفه‌ها به وضوح چهره مخدوش حاکمیت سعودی را برای افکار عمومی روشن می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بعد از اینکه طی سال‌های گذشته خود را به تخت پادشاهی نزدیک‌تر کرد، تلاش گسترده‌ای برای ارائه چهره‌ای اصلاح‌طلبانه از خود به کار گرفته و وانمود می‌کند که رویکردهای سنتی عربستان به پایان رسیده و مردم این کشور از این پس با آزادی بیان و عمل و رفتار بیشتری زندگی خواهند کرد. وی با توسعه نمونه‌های زندگی مدرن اروپایی در پروژه‌های کلان تلاش دارد خود را به عنوان یک نئولیبرال معرفی کند، فارغ از اینکه رویکردهای استبدادی با روحیه وی عجین شده است. رفتاری که طی سالهای گذشته نمودهای مختلف آن در ابعاد سرکوب‌های داخلی، افزایش احکام صادره زندان و اعدام ضد مخالفان سیاسی، نقض گسترده آزادی‌های اقلیت های دینی و مذهبی، مهاجران خارجی و نقض حقوق زنان و گسترش فساد شاهد آن هستیم.

از سوی دیگر مقامات ریاض سنگ‌بنای سیاست خارجی خود را مبتنی بر جلب حمایت قدرت‌های غربی برای بقای حاکمیت غیر دموکراتیک خود در عربستان قرار داده‌اند، علاوه بر اینکه تلاش گسترده‌ای در توسعه ایدئولوژی وهابی و تکفیری مبتنی بر این رویکرد در منطقه دنبال می‌کنند که منجر به مداخله گسترده این کشور در امور داخلی دولت‌های دیگر منطقه و بین‌الملل و جنگ افروزی ضد برخی از آنها از جمله یمن شده است. آنچه در این مجموعه مقالات بررسی خواهد شد، ابعاد سیاست‌های متناقض حاکمیت سعودی در دو عرصه داخلی و بین‌المللی و تشریح نقض گسترده مبانی انسانی در رفتارهای حاکمان سعودی است.

 خیانت به آرمان فلسطین و عادی‌سازی با اسرائیل

با توجه به اسناد و اطلاعات موجود، حمایت های مخفیانه عربستان از رژیم صهیونیستی عامل مهمی در تداوم اشغالگری‌های این رژیم در فلسطین اشغالی است، قدیمی ترین سند در مورد توطئه خاندان سعودی علیه ملت فلسطین به دوران تاسیس این حاکمیت از سوی عبدالعزیز بر می‌گردد، بر اساس این سند قدیمی که به صورت یادداشتی به سرلشکر سر پرسی زچاریا کوکس، نماینده انگلیس نوشته شده بود، ملک عبدالعزیز، موسس عربستان سعودی در خصوص ایجاد یک کشور یهودی در سرزمین فلسطین به انگلیسی‌ها اطمینان داده ‌بود.

در این سند که به امضای ملک عبدالعزیز رسیده، آمده است: من، ملک عبدالعزیز بن عبدالرحمان بن آل سعود آل فیصل، هزاران بار خطاب به سر پرسی کوکس، فرستاده بریتانیای کبیر، تصدیق و اذعان می‌کنم که هیچ اعتراضی به تسلیم کردن فلسطین به یهودیان بی‌چاره و یا حتی غیر یهودیان ندارم و هرگز از فرامین (انگلیس) تخطی نمی‌کنم.

لذا با وجود ادامه اقدامات نژادپرستانه رژیم صهیونیستی بر ضد امت اسلام در مناطق مختلف از جمله فلسطین، سوریه و لبنان، همکاری‌های مشترک این رژیم با عربستان سعودی وارد فاز تازه‌ای شده است. گر چه محافل سعودی همچنان در نتیجه وحشت از افکار عمومی سعی دارند این روابط را مخفی نگه دارند ، اما تقریباً هیچ سیاست‌مدار یا کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی نیست که به این حجم از هم‌گرایی بین جریان‌های سیاسی صهیونیستی اذعان نکرده و به ضرورت سرمایه‌گذاری بر اساس منافع مشترک بین ریاض و تل آویو اعتقاد نداشته باشد. آنها این اتفاق را یک فرصت تاریخی و استراتژیک برای اسرائیل می‌دانند.