قرائت قرآن با زبان مادری مبتکر طرح روان‌خوانی قرآن به زبان مادری در مورد این طرح ابتکاری گفت: روان‌خوانی قرآن به‌صورت ساده و آسان با روش زبان مادری یعنی آن‌گونه که مادر زبان را به فرزند خود آموزش می‌دهد در ۱۰۰ کارگاه به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. حجت‌الاسلام حسن حق‌شناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شهید […]

مبتکر طرح روان‌خوانی قرآن به زبان مادری در مورد این طرح ابتکاری گفت: روان‌خوانی قرآن به‌صورت ساده و آسان با روش زبان مادری یعنی آن‌گونه که مادر زبان را به فرزند خود آموزش می‌دهد در ۱۰۰ کارگاه به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن حق‌شناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، با بیان اینکه به فضل الهی از سال ۱۳۴۷ و اوائل دهه ۵۰ اسباب آموزش قرآن از یک نفر تا ۸۰ نفر برایم فراهم شد، اظهار کرد: ذهنم دائماً درگیر بود که چرا اکثر افراد جامعه نمی‌توانند قرآن بخوانند. البته آموزش‌ها هم در حد ایجاد روان‌خوانی نبوده و نیست.

مبتکر طرح روان‌خوانی قرآن به زبان مادری ادامه داد: در سال ۱۳۸۰ فکری به ذهنم رسید که می‌توان این نقیصه را با طرحی به نام «تمرین بیشتر با کلمات کمتر» حل کرد، یعنی برای موضوعات روخوانی قرآن کلمات یا مثال‌هایی آورده شود که دارای یک مثال نباشد؛ بلکه بیش از یک مثال داشته باشد.

حجت‌الاسلام حق‌شناس تصریح کرد: کار را شروع کردم و تمریناتی فراهم کرد؛ ولی از اوائل سال ۱۳۹۷ کار را با برنامه‌نویسی برای پیداکردن مثال از قرآن با یکی از دانشجویان مطرح در علم رباتیک شروع کردم و کار به جایی رسید که برای یک موضوع روخوانی تا ۱۰ مثال در یک فراز کوتاه پیدا کردیم؛ یعنی با این طرح به طور متوسط با سرعت پنج برابری نسبت به روش‌های دیگر، روان‌خوانی ایجاد می‌شود.

وی افزود: بخصوص این که علاوه بر این روش، ۹ روش جدید دیگر که در تسریع و تسهیل روان‌خوانی نقش بسیار فراوانی دارد به طرح اضافه شد – که در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

مبتکر قرآنی از برگزاری این طرح در قالب ۱۰۰ کارگاه خبر داد و گفت: به‌طورقطع ضامن ایجاد روان‌خوانی هرکسی است که این ۱۰۰ کارگاه را با شرائطی که گفته شده بخواند.

وی افزود: از تحصیلات متوسطه به بالا با روزی یک ساعت وقت‌گذاری در سه نوبت ۲۰ دقیقه‌ای، یک‌ماهه خواندن این ۱۰۰ کارگاه به اتمام می‌رسد و با روزی ۲۰ دقیقه، سه ماه تضمینی طول می‌کشد.

حجت‌الاسلام حق‌شناس گفت: افرادی که همه‌ آیه‌های قرآن را می‌خوانند؛ ولی باز گیر دارند روشی برای سطح‌بندی خودشان ذکر شده که لازم نیست هر ۱۰۰ کارگاه را بخوانند.

وی تأکید کرد: الان در کشور امکانی وجود ندارد که یک فرد تحصیل‌کرده بتواند به طور خودآموز روان‌خوان قرآن شود؛ ولی با این ۱۰۰ کارگاه این امکان به وجود آمده است.

کارشناس قرآن کریم اظهار کرد: نکته مهم در مورد این مسئله را این نکته تبدیل که هرچه هم تحصیلات بالا باشد مقدار تمرین کم نمی‌شود؛ بلکه سرعت گذراندن آن بیشتر می‌شود چنان که این ۱۰۰ کارگاه برای مقطع دبستان در طول چهار سال پیاده می‌شود.

وی بیان کرد: این طرح از سال تحصیلی گذشته در بعضی مدارس غیرانتفاعی پیاده و در سال جاری در چهار مدرسه از جمله بیت‌الاحزان و دبستان توحید در حال پیاده‌شدن است و رضایت والدین و معلمین و شاگردان را در پی داشته است.

خبرنگار: الهام خانی