معاون مؤسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تشکیل خاک نیازمند زمان بسیار طولانی است، گفت: فرسایش خاک در اکثر نقاط کشور قابل مشاهده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، ناصر دوات‌گر ظهر یکشنبه در مراسم روز جهانی خاک که با حضور رئیس و مدیران جهاد کشاورزی و اساتید ملی […]

معاون مؤسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تشکیل خاک نیازمند زمان بسیار طولانی است، گفت: فرسایش خاک در اکثر نقاط کشور قابل مشاهده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، ناصر دوات‌گر ظهر یکشنبه در مراسم روز جهانی خاک که با حضور رئیس و مدیران جهاد کشاورزی و اساتید ملی و استانی دانشگاه‌های کرمانشاه در سالن آمفی تئاتر شهید سلیمانی برگزار شد، اظهار کرد: از آغاز خلقت جهان تاکنون موضوع خاک حائز اهمیت بوده و بنا به پیشنهاد پادشاه تایلند که امور مهمی را برای حفظ خاک انجام داد فائو روز جهانی خاک را ۱۴ آذر اعلام کرد.

وی موضوع حکمرانی خاک را مهم بر شمرد و افزود: موضوع حکمرانی خاک موضوعی فراگیر است و نیازمند هماهنگی تمامی ارکان سیاسی است.
معاون مؤسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد براثر بی توجهی صورت گرفته شاهد فرسایش خاک در اکثر نقاط کشور هستیم و گسترش صنایع و ویلا سازی در اراضی کشاورزی و… باعث کاهش عرصه‌های کشاورزی و تخریب بخش خاک شده است که ضرورت دارد این وضعیت هر چه سریع‌تر کنترل شود.
دوات‌گر بیان کرد: متأسفانه خاک به راحتی از بین می‌رود اما هر ۲ هزار سال زمان مورد نیاز است تا ۲ سانتی متر خاک کشاورزی شکل بگیرد و باید موضوع کشت و کار در اراضی زراعی و استفاده از مراتع برای چرای دام‌ها و ساخت و ساز در اراضی زراعی مورد بازنگری قرار گیرد.
وی آسیب بعدی عرصه خاک را به موضوع کاهش ماده آلی خاک دانست و گفت: در ۸۰ درصد خاک‌های کشور کمبود ماده آلی خاک مشهود است و قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه خشک این وضعیت را تشدید کرده است.