مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در جریان اجرای طرح تعادل بخشی منابع آبی در استان طی ۱۰ سال گذشته، با بستن چاه‌های غیرمجاز و مدیریت مصرف چاه‌ها، حدود یک‌هزار و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در استان صرفه‌جویی شده است. به‌ گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در جریان اجرای طرح تعادل بخشی منابع آبی در استان طی ۱۰ سال گذشته، با بستن چاه‌های غیرمجاز و مدیریت مصرف چاه‌ها، حدود یک‌هزار و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در استان صرفه‌جویی شده است.

به‌ گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علیرضا طاهری” افزود: طرح تعادل بخشی از سال ۹۲ در استان آغاز شده و تا کنون ۱۵ هزار و ۴۹۱ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان رضوی مسدود شده که ۵۲۹ حلقه از این تعداد مربوط به امسال است.
وی اضافه کرد: همچنین طی این ۱۰ سال، پروانه ۲ هزار و ۴۶۹ حلقه چاه با حجم ۴۳۹ میلیون مترمکعب اصلاح و تعدیل شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ۱۰ هزار و ۱۳۷ چاه کشاورزی مجاز در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد هشت هزار و ۱۸۴ حلقه چاه به شمارشگر هوشمند مجهز شده و هفت هزار و ۴۲۰ حلقه چاه غیرمجاز نیز در استان وجود دارد.
طاهری افزود: از سال ۹۰ تا کنون نیز سه هزار و ۸۶۲ هکتار از مساحت حریم و بستر رودخانه‌ها در خراسان رضوی رفع تصرف شده است.
هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارند و وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی، مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.