یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: به نظر می‌رسد مکانیزم و سازوکار انتخاب رئیس جمهور در لبنان و همچنین اختلاف نظرهای سیاسی موجود بین گروه‌ها و احزاب سیاسی ، دو علت عمده ای است که باعث شده اعضای پارلمان در لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور به توافق نرسند. به گزارش پایگاه خبری شهید […]

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: به نظر می‌رسد مکانیزم و سازوکار انتخاب رئیس جمهور در لبنان و همچنین اختلاف نظرهای سیاسی موجود بین گروه‌ها و احزاب سیاسی ، دو علت عمده ای است که باعث شده اعضای پارلمان در لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور به توافق نرسند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، حسن لاسجردی در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با تشکیل جلسه پارلمان لبنان و عدم موفقیت مجدد اعضای پارلمان برای رسیدن به توافق جهت انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور اظهار کرد: اختلاف سیاسی بین گروه‌های سیاسی در لبنان بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد و اگر در گذشته اختلاف و دعوای عمده بین دو جریان ۱۴ مارس و ۸ مارس بود اکنون اختلافات ابعاد بیشتری گرفته و احزابی که پیش از این حول محور این دو جریان فعالیت می‌کردند اکنون بیش از گذشته فعال شده‌اند و خود اقدام به نقش‌آفرینی می‌کنند

وی همچنین با بیان این‌که سیستم و سازوکار انتخاب رئیس جمهور در لبنان نیز یکی از مسائل عمده است که باعث عدم توافق گروه‌ها برای انتخاب رئیس جمهور جدید و ایجاد خلأ سیاسی در این کشور می‌شود، اظهار کرد: براساس این سازوکار رئیس جمهور لبنان باید از بین مسیحیان انتخاب شود ، جامعه مسیحیان در لبنان جامعه سیالی است که بعضا با کشورهای منطقه و فرامنطقه ارتباط دارد ما شاهد یک نوع نوگرایی در جامعه مسیحی لبنان با توجه به این ارتباطات هستیم و این خود می‌تواند یکی از عوامل موثر در عدم رسیدن به توافق برای انتخاب رئیس جمهور جدید باشد.
این کارشناس غرب آسیا در پاسخ به این سوال که وجود خلأ سیاسی در لبنان چه تاثیراتی بر این کشور خواهد داشت، ادامه داد: این موضوع فضای تهدید علیه لبنان را افزایش می‌دهد و توجه به نوع حساسیتی که بر روی این کشور در منطقه وجود دارد، از طرفی دیگر در حال حاضر در لبنان پرونده‌های مهمی از جمله چالشی که بین لبنان و رژیم صهیونیستی در ارتباط با میدان گازی مشترک وجود دارد پیگیری می‌شود و اگر دولت مستقری در لبنان نباشد در ارتباط با این موضوع لبنان حمایت غربی‌ها را نخواهد داشت و این چالش تبدیل به یک بحران برای لبنان می‌شود و ممکن است که لبنان نتواند در این پرونده منافع خود را به خوبی به پیش ببرد.
وی تاکید کرد: وقتی دولت مستقری در لبنان وجود نداشته باشد فرصت‌ها از دست می‌رود و براساس تجربیات سال‌های گذشته در چنین حالتی رقابت‌های درون حزبی زیادتر می‌شود اعتراضات اجتماعی و نارضایتی‌های داخلی افزایش پیدا می‌کند و این باعث ایجاد اسطکاک بیشتر در جامعه لبنان می‌شود و این موضوعی است که هزینه زیادی را برای مردم لبنان به همراه خواهد داشت.
به گزارش ایسنا ،جلسه پارلمان لبنان در روز دوشنبه ۲ آبان ماه سال جاری برای انتخاب رئیس جمهور این کشور در غیاب هفت نماینده برگزار شد و بار دیگر در انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور ناکام ماند.
نتایج رای‌گیری روز دوشنبه برای انتخاب رییس جمهور جدید این کشور شامل ۵۰ برگه سفید، ۳۹ رای برای “میشل معوض”، ۱۰ رای برای “عصام خلیفه” و دو رای باطله بود.
بر روی ۱۳ برگه هم عنوان “لبنان جدید” نوشته شده بود.
نبیه بری، رئیس پارلمان پس از شکست مجدد در انتخاب رئیس جمهور جدید ، پنجشنبه هفته جاری را برای برگزاری جلسه دیگر تعیین کرد.
دوره ریاست جمهوری «میشل عون» ۳۱ اکتبر پس از شش سال از حضور وی در این پست که با بحران‌های مختلف و تعطیلی نهادهای دولتی همراه بوده، به پایان می‌رسد.
عون پس از سازشی سیاسی در پی یک خلأ ریاستیِ دو سال و نیمه در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ انتخاب شد.