تحریف سخنان نصرالله در رسانه‌های معاند/ آیا حزب الله از عربستان سعودی درخواست کمک کرده است؟ دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود برای اینکه مسئولان این کشور را به تغییر در نگرش و اتخاذ تصمیم شجاعانه جهت حل بحران داخلی اقناع کند، به مصر و شرایط حاکم بر آن اشاره کرد و گفت […]

تحریف سخنان نصرالله در رسانه‌های معاند/ آیا حزب الله از عربستان سعودی درخواست کمک کرده است؟

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود برای اینکه مسئولان این کشور را به تغییر در نگرش و اتخاذ تصمیم شجاعانه جهت حل بحران داخلی اقناع کند، به مصر و شرایط حاکم بر آن اشاره کرد و گفت که قاهره از خیلی جهات برای کشورهای خلیج فارس مهم‌تر از بیروت است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان پنجشنبه هفته گذشته (۲۹ دی ماه) به مناسب سی‌اُمین سالروز تأسیس مرکز مطالعاتی و مستند سازی این حزب سخنرانی کرد و به تحولات منطقه و داخل لبنان از جمله مشکلات معیشتی و اقتصادی پرداخت و درباره تداوم این روند و خطراتی که برای این کشور وجود دارد، هشدارهایی داد و توصیه‌هایی کرد.

این سخنرانی‌ سید حسن نصرالله همانند سخنرانی‌های قبلی مورد توجه رسانه‌ها گرفت و از آنجایی که وی به تحولات منطقه به ویژه کشورهای اطراف فلسطین اشغالی و جنوب غرب آسیا پرداخت، برخی‌ها تلاش کردند با تقطیع و تحریف کردن این سخنان از آب گل‌آلود ماهی گرفته و از این اظهارات برای تخریب حزب الله و دبیرکل آن استفاده کنند. این مواضع سلبی به دولت مصر نیز کشیده شد و واکنش سخنگوی وزارت خارجه این کشور را در پی داشت.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی تقریبا یک ساعته خود، به مشکلات داخلی لبنان پرداخت و همانند گذشته به راه حل‌ها و برون‌رفت‌ها از این مشکلات و چالش‌هایی که گریبان مردم و دولت موقت لبنان را گرفته، اشاره کرد و علاوه بر داشتن دولت قوی و شجاع و وزیران و مسئولان مسئولیت‌پذیری که منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح می‌دهند، از ضرورت تغییر نگاه‌ها در بین این مسئولان سخن گفت و بر اهمیت نگاه به شرق تأکید و از اینکه داشتن روابط با چین برای کشوری مانند لبنان ممنوع است، انتقاد کرد و خواهان اصلاح این روند غلط شد که آمریکا بر بیروت تحمیل کرده و کشور را با مشکلات عدید و خطرات موجودیتی مواجه کرده است.

سید حسن نصرالله از این که برخی نگاه به شرق را سخره گرفتند، انتقاد کرد و گفت که در سایه تهدیدهای روزانه مقامات آمریکایی و صهیونیست‌ها علیه لبنان نگاه به شرق (به معنای گزینه دیگر برای تعامل با مسائل داخلی و حل مشکلات) یک ضرورت است. دبیرکل حزب الله لبنان اینجا برای اینکه این مسئله در بین مخاطب که در همان نشست برخی از وزیران کابینه نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت (مانند ولید فیاض، وزیر نیرو: تصویر پایین) نیز حضور داشتند، جا بیفتد و برای افکار عمومی لبنان ملموس‌تر شود، مثالی زد و وضعیت لبنان با کشورهای عربی دیگر را مقایسه کرد.

سید حسن نصرالله دقیقا چه گفته بود؟

با توجه به موارد بالا که جهت آشنا شدن مخاطب از فضای سخنان سید حسن نصرالله، در ادامه عین عبارات دبیر کل حزب الله لبنان آورده می‌شود تا ببینیم آیا واقعا سید حسن نصرالله دست کمک (حتی برخی رسانه‌های عربی و فارسی برای تحقیر از تعبیر زشتی استفاده کردند) از کشورهای حاشیه خلیج فارس دراز کرده است و آیا از آن‌ها خواسته که به‌جای خریدن بازیکنان چند صد میلیون دلاری، این مقادیر و مبالغ را برای لبنان اختصاص دهند؟

سید حسن نصرالله در وهله اول مقامات و مسئولان لبنان را و در وهله دوم مردم این کشور را خطاب قرار داد و گفت: «از شما (اینجا اشاره به وزیران و پژوهشگران حاضر در نشست اشاره می‌کند و با خنده می‌گوید: شما را می‌بینم. حال آنکه سخنرانی به صورت ویدیو کنفرانس است) تقاضایی دارم، به هر حال برخی از حاضران [در این نشست] تحقیقات و مطالعاتی انجام داده و مقالات خوبی هم نوشته‌اند، از شما می‌خواهم موضوع مصر و اردن را زیر نظر داشته و رصد کنید. ولی به صورت ویژه بر مصر [تمرکز شوید] که اولین کشور [عربی مسلمان] بود که با دشمن اسرائیلی معاهده صلح در کمپ دیوید امضا کرد و مو به مو این معاهده را اجرا می‌کند. خُب، با آمریکایی‌ها هم تا الی ما شاء الله بوده [و روابط نزدیک و خوبی داشته]، بهترین روابط را با عربستان سعودی دارد. بهترین روابط با کشورهای خلیج [فارس] دارد. مطابق برنامه صندوق بین المللی پول حرکت می‌کند. [با این همه] مصر به کجا رسید؟ وضع مصر الان چگونه است؟»