نتایج و علت رد صلاحیت افراد را در انتهای هر مرحله اعلام خواهیم کرد سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در انتهای هر مرحله نتایج و علت رد صلاحیت افراد را اعلام خواهد کرد و این حق افراد است که در هر مرحله بدانند که چرا رد صلاحیت شدند به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید […]

نتایج و علت رد صلاحیت افراد را در انتهای هر مرحله اعلام خواهیم کرد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در انتهای هر مرحله نتایج و علت رد صلاحیت افراد را اعلام خواهد کرد و این حق افراد است که در هر مرحله بدانند که چرا رد صلاحیت شدند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، هادی طحان نطیف سخنگوی شورای نگهبان در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به ثبت نام انتخابات مجلس، اظهار داشت: شورای نگهبان در مراحل پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام انتخابات، نظارت داشته و هر دو مرحله مورد پذیرش شوراست و اکنون مرحله انتخابات در مرحله فرآیند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی است.

وی افزود: هیئت های اجرایی هیچ ارتباطی با شورای نگهبان ندارند و متشکل از معتمدان مردمی هستند. از این رو اکنون بررسی صلاحیت ها در مرحله هیئت های اجرایی است و در نهایت شورای نگهبان در مرحله نهایی صلاحیت انجام می دهد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: زمان بررسی صلاحیت ها در هیئت اجرایی دو هفته است ۱۰ روز زمان مخصوص استعلام ‌هاست که این استعلام ها باید از ۵ نهاد وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، فراجا، اطلاعات سپاه و ثبت احوال گرفته شود و ۱۴ روز زمان بررسی صلاحیت‌ها است و سپس کار هیات‌های نظارت استانی آغاز می‌شود.

طحان نظیف تصریح کرد: مزیت قانون جدید این بود که افراد با دستگاه تخصصی خود مواجه بودند، اما در گذشته بدینگونه بود که شورای نگهبان در صلاحیت ها طرف بود. مثلا افراد در مدرک مشکل داشتتند بکه مستقیم با شورای نگهبان رو به رو بودند، اما در شیوه جدید افراد در ابتدا با همان دستگاه مرتبط طرف هستند.

وی ادامه داد: یعد از هیئت های نظارت استانی که این هیئت ها نیز ترکیب مستقل دارند صلاحیت ها را در مدت ۵۰ روز بررسی می کند و در مرحله آخر نیز شورای نگهبان به مدت ۱ ماه فرصت دارد تا بررسی و نتیجه نهایی را اعلام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به علت طولانی شدن زمان بررسی صلاحیت افراد، افزود: این مورد به خاطر این بود که قانون گذار در صدد بود تا حقوق مردم ضایع نشود و دلایل زیاد شدن مراحل این بود که نامزدها به قطعیت برسند و حق هیچکسی تضییع نشود.

طحان نطیف تاکید کرد: شورای نگهبان در انتهای هر مرحله نتایج و علت رد صلاحیت افراد را اعلام خواهد کرد و این حق افراد است که در هر مرحله بدانند که چرا رد صلاحیت شدند و همچنین بر اساس قانون جدید انتخابات، سامانه‌های جدیدی را طراحی کردیم که از این طریق پاسخگوی داوطلبان خواهیم بود.

وی بیان داشت: امسال با توجه به قانون جدید انتخابات تعدا ثبت نام کنندگان به ۲۵ هزار نفر رسیده است این در حالی است که در سال ۹۸ حدود ۱۶ هزار نفر ثبت نام کرده و در سال ۹۴ حدود ۱۲ هزار نفر ثبت نام کرده بودند از این رو قانون انتخابات نیازمند به روز رسانی بود که مجلس این مورد را انجام داد اما این قانون نیازمند اصلاحات اساسی دیگر است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مصمم به اجرای قانون شفافیت منابع مالی کاندیداها در انتخابات پیش رو هستیم، بیان داشت: منابع مالی و امکانات کاندیداها باید شفاف و مشخص باشد. یعنی باید منابع و بودجه نامزدها احصا شده است. مثلا افراد در انتخابات باید از اموال و امکانات خود، منابع احزاب و منابع مالی اشخاص حقیقی ایرانی نه حقوقی می تواند استفاده کنند. همچنین در قانون پیش بینی شده است که کاندیداها نمی توانند از کمک های محکومان اقتصادی در انتخابات استفاده کنند.

طحان نظیف تصریح کرد: باید مراحل دریافت مالی نامزدها از ابتدا تا انتها در سامانه شفاف اعلام شود و باید یک حساب به عنوان یک حساب مشخص جهت تبلیغات به شورای نگهبان معرفی شود تا این حساب، حساب انتخاباتی آن فرد باشد و تمام هزینه کردهای انتخابات در این حساب شفاف مشخص باشد.