ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت: روسیه می‌خواهد سال آینده میلادی حمله بزرگ جدیدی به اوکراین انجام دهد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری آناتولی، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ با شبکه‌های تلویزیونی TF۱ و LCI فرانسه که ۲۷ آذر پخش شد، در پاسخ به این سوال که آیا نشانه‌هایی از آماده شدن […]

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت: روسیه می‌خواهد سال آینده میلادی حمله بزرگ جدیدی به اوکراین انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری آناتولی، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ با شبکه‌های تلویزیونی TF۱ و LCI فرانسه که ۲۷ آذر پخش شد، در پاسخ به این سوال که آیا نشانه‌هایی از آماده شدن روسیه برای انجام دومین حمله گسترده در سال ۲۰۲۳ وجود دارد یا خیر، پاسخ مثبت داد و افزود: «آنها به طور دائم می‌خواهند دولت ما را غصب کنند، کشور ما را اشغال کنند. من فکر می کنم آنها هنوز چنین افکاری را رها نکرده‌اند.»

ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، پیشتر گفته بود که روسیه می‌تواند در فوریه ( بهمن) حمله جدیدی را آغاز کند.

وی تاکید کرد: «در بهترین حالت این حمله در ماه مارس (اسفند) و در بدترین حالت در پایان ژانویه (اوایل بهمن) رخ می‌دهد».

زالوژنی گفت، این حمله ممکن است نه از دونباس که در حال حاضر درگیری در آن جریان دارد، بلکه از سمت بلاروس به سمت کی‌یف انجام شود. وی همچنین احتمال حمله از جنوب را رد نکرد.

از سوی دیگر، الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین نیز ادعا کرد که ارتش روسیه سربازان وظیفه را برای حمله جدید آماده می‌کند و ممکن است در ماه فوریه دوباره حمله کند.

وی گفت: حدود ۱۵۰ هزار نفر از بخش دوم سربازان وظیفه دوره‌های آموزشی خود را در اردوهای مختلف آغاز کرده‌اند و این دوره آموزشی دستکم سه ماه طول خواهد کشید.

خرید پاتریوت

زلنسکی در گفت و گو با رسانه دیگر فرانسوی اظهار داشت: اوکراین در حال خرید سامانه دفاع هوایی پاتریوت از آمریکا است. این سامانه برای ما بسیار ضروری و مهم است.

وی ادعا کرد که به دلیل روابط شخصی خود با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، وی مستقیماً در این موضوع دخالت دارد.

زلنسکی اضافه کرد که با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز درباره سامانه‌های موشکی کروتال که اوکراین ماه گذشته از این کشور دریافت کرد، گفت وگو کرده است.

وی گفت، همچنین منتظر تصمیم ایتالیا و فرانسه در مورد تحویل سامانه‌های دفاع هوایی SAMP/T Mamba هستیم.

رئیس جمهور اوکراین در مورد وضعیت نیروگاه اتمی زاپروژیا نیز گفت که ۵۰۰ سرباز روسیه در این منطقه مستقر هستند.

از سوی دیگر، شرکت ملی انرژی اوکراین (اوکرن انرژو) اعلام کرد، به جز نیروگاه زاپروژیا که همچنان خاموش است، تمام نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند.

اوپراتور دولتی هسته‌ای روسیه (روس انرژواتم) نیز روز شنبه از آغاز ساخت یک “بالشتک ایمنی” برای محافظت از سایت ذخیره سازی زباله‌های هسته‌ای در زاپروژیا خبر داد.

زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و یکی از ۱۰ نیروگاه بزرگ هسته‌ای جهان، از ماه فروردین، بلافاصله پس از شروع جنگ اوکراین، تحت کنترل روسیه درآمد. بیم از یک فاجعه هسته‌ای در بحبوحه گزارش‌ها از گلوله‌باران اطراف منطقه توسط دو طرف وجود دارد.

سرگئی ورشینین معاون وزیر امورخارجه روسیه روز جمعه گفت، دور جدید مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وضعیت زاپروژیا به زودی در مسکو برگزار می‌شود.