فناوری هسته‌ای می‌تواند به چالش‌های جهانی پاسخ دهد رئیس انجمن هسته‌ای ایران گفت: بدون شک فناوری هسته‌ای یکی از فناوری‌های کاملاً اثبات شده است که می‌تواند بسیار خوب و دقیق به برخی از چالش‌های جهانی پاسخ دهد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران؛ جواد کریمی ثابت بعدازظهر امروز در آیین افتتاحیه سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای […]

رئیس انجمن هسته‌ای ایران گفت: بدون شک فناوری هسته‌ای یکی از فناوری‌های کاملاً اثبات شده است که می‌تواند بسیار خوب و دقیق به برخی از چالش‌های جهانی پاسخ دهد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران؛ جواد کریمی ثابت بعدازظهر امروز در آیین افتتاحیه سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ که با حضور مقامات داخلی و خارجی در تالار هتل عباسی اصفهان برگزار شد، گفت: دنیای امروز با چالش‌های بسیار بزرگی روبه‌رو است، زمانی مثل امروز بشر دچار چالش‌هایی خودساخته است که تاکنون نبوده؛ چالش‌هایی مانند محیط‌زیست، تغییرات اقلیمی، اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها و موضوعاتی مانند امنیت و تأمین انرژی، امنیت و تأمین غذا، آب و دیگر موضوعاتی که مستقیماً به ادامه حیات بشری ربط دارد، اکنون چالش‌هایی است که در سطح جهان همه با آن مواجه هستند.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران با بیان اینکه همه اندیشمندان معتقد هستند که پاسخ به این چالش‌ها یک پاسخ جهانی است، افزود: به‌عبارت‌دیگر، چالش‌های جهانی پاسخ‌های جهانی نیاز دارند و کنفرانس ها و نشست‌های بین‌المللی بستری مناسب برای طرح چنین موضوعات و یافتن راه‌حل‌هایی برای این موضوعات هستند.

وی تصریح کرد: بدون شک فناوری هسته‌ای یکی از فناوری‌های کاملاً اثبات شده است که می‌تواند بسیار خوب و دقیق به برخی از این چالش‌ها پاسخ دهد؛ اکنون تمامی کشورهایی که درگیر توسعه این فناوری هستند، بعدازاین نشست، به‌سرعت بیشتری هسته‌ای خواهند شد.

کریمی ثابت ادامه داد: خلاصه آخرین بیانیه این نشست این بود که تا سال ۲۰۵۰ ما تولید برق هسته‌ای را سه برابر کنیم و این نویدبخش این است که دنیا از مزایا و شرایط بهتری در استفاده از این فناوری می‌تواند مواجه شود.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران اظهار کرد: انجمن هسته‌ای ایران در چهارچوب دکترین جمهوری اسلامی ایران که اشاره می‌کند «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» و با شعار «فناوری هسته‌ای برای توسعه پایدار»، این همایش و کنفرانس را برنامه‌ریزی کرده و اکنون در حال اجراست.

وی با بیان اینکه رشد و توسعه نیازمند نگاه به نیازهای نسل آینده است، عنوان کرد: بیش از نیمی از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار توسط فناوری هسته‌ای قابل تسهیل است و در همین راستا کشور ما ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

کریمی ثابت در پایان خاطرنشان کرد: این کنفرانس در ۱۶ پنل و ۱۳ محور کار خود را آغاز کرده و با ارائه مقالات و مطالبی که عرضه می‌شود، می‌توانیم این نکته را اذعان کنیم که فناوری هسته‌ای در کشور ما به یک بلوغ رسیده و این بلوغ را می‌توانیم در ارائه مقالات، سخنرانی‌ها و نمایشگاه مشاهده کنیم.