شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب ویژگی‌های منحصر به فردی داشت و این شهید محراب به واسطه نفس گرمی که داشت مبلغی عالم و دانشمندی به نام بود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، از شیراز، بیستم آذر ماه هر سال کوچه پس کوچه‌های محله گود عربان شیراز رنگ و بویی دیگر می‌گیرد، ۴۱ سال […]

شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب ویژگی‌های منحصر به فردی داشت و این شهید محراب به واسطه نفس گرمی که داشت مبلغی عالم و دانشمندی به نام بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، از شیراز، بیستم آذر ماه هر سال کوچه پس کوچه‌های محله گود عربان شیراز رنگ و بویی دیگر می‌گیرد، ۴۱ سال پیش صدای رعد آسای انفجاری تروریستی آرامش کبوتران حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را در این کوچه‌ها بهم ریخت و خون پاک سیدی از سلاله زهرا (س) سنگفرش کوچه‌های تنگ و باریک را گلگون ساخت.

۴۱ سال پیش پیکر چاک چاک آیت الله سید عبدالحسین دستغیب نماینده امام (ره) و امام جمعه شیراز در یک اقدام تروریستی به خاک افتاد و سندی از اسناد ایستادگی ملت سربلند و نستوه ایران زمین را برای همیشه در کتاب تاریخ مظلومیت این سرزمین به ثبت رساند.

آیت الله سید عبدالحسین دستغیب در ۱۲۹۲ خورشیدی در شیراز چشم به جهان گشود و با بهره‌های معنوی و کسب فیض از محضر علمای بزرگ زمانه به چنان درجه‌ای از دانش و اخلاق دست یافت که از جمله بهترین الگو‌های اخلاقی تهذیب نفس و سیر و سلوک معنوی شد.

این عارف پرهیزگار به عنوان نماینده امام خمینی (ره) در استان فارس، عضو مجلس خبرگان و رییس حوزه علمیه، نقش پررنگی در پیشبرد اهداف انقلاب داشت. او بار‌ها زندان و تبعید را به جان خرید، اما هرگز دست از تبلیغ دین و حمایت از انقلاب اسلامی برنداشت.

تمام فعالیت‌های انقلابی ضد رژیم پهلوی در استان فارس با هدایت این روحانی بزرگوار انجام می‌شد. اندیشه‌های ناب اخلاقی، انسانی و ولایی آیت الله دستغیب به اندازه‌ای نافذ بود که پس از ۴۱ سال از شهادت او، همچنان پاسخگوی مناسب نیاز‌های معنوی نسل امروز است.

از جمله تالیفات وی که تحت تاثیر اندیشه ولایی و اخلاقی او به شمار می‌رود می‌توان به ‘ گناهان کبیره در ۲ جلد، قلب سلیم، حقایقی از قرآن، معراج، ماه خدا، صدیقه کبری، کتاب داستان‌های شگفت، هشتاد و دو پرسش، سوره نجم، سیدالشهدا علیه السلام، معاد، صلوه الخاشعین و قلب قرآن’ اشاره کرد.

تاثیر این شهید بزرگوار در تحول های انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر است، به گونه ای که از ۱۱ شهر مهم ایران که حکومت نظامی در آن اعلام شده بود، سه شهر در استان فارس قرار داشت. در عمل، یک چهارم انقلاب اسلامی در استان فارس رخ داد که از تاثیر این روحانی متفکر سرچشمه می گرفت. در دوران جنگ نیز با لباس رزم در میان رزمندگان و سربازان حضور می یافت.

این عالم ربانی سرانجام در ۲۰ آذرماه ۱۳۶۰ خورشیدی در مسیر مسجد برای اقامه نماز جمعه شیراز به وسیله منافقان به شهادت رسید و به سومین شهید محراب ملقب شد.

شهید دستغیب یک مجتهد عارف صاحب نفس بود

تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از شیراز، در خصوص شخصیت شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب معلم اخلاق، بیان کرد: شهید دستغیب از شهدای محراب است، یکی از عالمان بزرگ، مجاهد و انقلابی پیش از انقلاب اسلامی استان فارس که نقش رهبری نهضت در استان به همراه برخی بزرگان همچون آیت الله محلاتی برعهده داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری با اشاره به جنبه معنوی و اخلاقی بزرگ شهید دستغیب، گفت: ایشان بعنوان یک مجتهد عارف صاحب نفس، مرکز اشاعه معنویت برای نسل جوان فارس در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است طوریکه پس از ۴۰ سال از شهادت شهید دستغیب هنوز نفس‌های معنوی ایشان در فضای کشور و استان استشمام می شود.

وی افزود: شهید دستغیب به دلیل تاثیر جدی در حوزه انقلاب اسلامی و مرجعیتی که به نمایندگی حضرت امام خمینی (ره) در استان داشتند، منافقین نتوانستند آن را تحمل کنند و به حذف فیزیکی ایشان اقدام کردند و آن تروریسم کوری که همواره انقلاب اسلامی با آن مواجه بوده در شهادت شهید دستغیب خودش را نشان داده است.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) خاطرنشان کرد: حقیقتا شهادت شهید دستغیب و فقدان ایشان، برای نسل انقلاب اسلامی و نسل های بعد یک خسارت بود، اما برکات خون ایشان تا امروز هم باقیست و کتاب ها، نوار‌ها و صوت‌های سخنرانی‌های ایشان همیشه مورد توجه بوده و اثر بخش است.

وی با بیان اینکه شهید دستغیب به لحاظ فکری یک مجتهد نواندیش بود، تصریح کرد: این شهید والا مقام زمان و امام را خوب شناخته و انقلاب اسلامی را با همه وجود درک کرده بود، و راهی که انقلاب پیش پای امت گذاشته بود را به درستی میشناخت.
، شهید دستغیب را یک الگوی بزرگ انقلابی و اخلاقی در واقع (جمع عرفان ناب اسلامی و بروز بودن و در بطن جامعه و در خدمت مردم بودن) معرفی کرد.
به‌گزارش پایگاه خبری شهیدیاران شیراز تا ابد نغمه ماندگار و ملکوتی شهید محراب را به یاد خواهد داشت، شهادت شهید آیت الله دستغیب “شهید محراب” اگرچه فوز عظیم و سعادت بزرگ برای او بود اما بعنوان لکه ننگ دیگری در کارنامه
سیاه گروهک تروریستی منافقین به ثبت رسید.