تامین ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز استان اصفهان از طریق خطوط انتقال آب دریا/ پیشرفت مطلوب طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان دوازدهمین جلسه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار و اعلام شد تا پایان سال […]

تامین ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز استان اصفهان از طریق خطوط انتقال آب دریا/ پیشرفت مطلوب طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان

دوازدهمین جلسه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار و اعلام شد تا پایان سال ۱۴۰۳، آب مورد نیاز صنایع و معادن به استان اصفهان خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، «محمد مخبر» در این جلسه که با حضور وزیر نیرو و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی مجری طرح انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران برگزار شد، با اشاره به اقدامات و برنامه ریزی‌های دولت برای رساندن آب دریا به فلات مرکزی ایران تأکید کرد: تا پایان دولت سیزدهم آب مورد نیاز صنایع و معادن بزرگ از طریق شیرین‌سازی و طرح‌های انتقال آب در کنار استفاده از ظرفیت پساب تأمین خواهد شد.
وی با قدردانی از تمامی شرکت‌های مجری طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی تصریح کرد: این اقدام مهم دولت سیزدهم یک تصمیم کلان کشوری است که باید با تمام توان و با همکاری شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی تا پایان دولت نهایی شود.
معاون اول رییس جمهور همچنین دستور داد تا ظرف ۲ ماه آینده امکان کنترل برخط خطوط انتقال آب دریا برای نظارت بر چگونگی پیشرفت کار فراهم شود.
در این جلسه ضمن اعلام پیشرفت مطلوب خط تامین آب سیستان و بلوچستان، تأکید شد با کمک سرمایه گذاری شرکت‌های صنعتی و معدنی و همچنین روش‌های نوین تأمین مالی آب شرب شهری و بهداشتی شهرهای استان سیستان و بلوچستان از جمله چابهار، نیک شهر، ایرانشهر، زاهدان و منطقه سیستان تا پایان دولت از طریق شیرین سازی آب دریا و انتقال از کریدور شرقی به شهرهای مذکور تأمین می‌شود.
همچنین در خصوص کریدور شرقی خط انتقال آب دریای عمان مقرر شد تا پس از تأمین آب استان سیستان و بلوچستان و افزایش ظرفیت آب نمک زدایی شده به میزان ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال اقدامات لازم برای رساندن آب شیرین به خراسان جنوبی و همچنین شهر مشهد هدف گذاری و نهایی شود.
در ادامه این جلسه در خصوص خط انتقال آب خلیج فارس به اصفهان اعلام شد که عملیات اجرایی این پروژه که در هفته دولت سال جاری آغاز شده، تا پایان سال ۱۴۰۳ به نتیجه رسیده و با اجرای طرح‌های نمک زدایی، شیرین سازی و خطوط انتقال آب، ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز استان اصفهان از طریق خطوط انتقال آب دریا به فلات مرکزی تأمین می‌شود.
این گزارش می‌افزاید، وزارت نیرو نیز در این جلسه گزارشی از برآورد هزینه کل برنامه عملیات تأسیسات آب گیری و شیرین سازی طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به کریدور شرق، برنامه عملیات اجرای سامانه انتقال آب از دریای عمان به کریدور شرق و پیشرفت روند لوله گذاری و اجرای خطوط انتقال آب دریا به استان اصفهان ارائه کرد.