دلیل سنگ اندازی در اعمال مدرک تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگر در دستگاه‌های اجرایی چیست!؟ دایره شمول حکم معافیت فرزندان شاهد و جانباز از تطبیق رشته تحصیلی با شغل مورد تصدی/ اخذ مدرک تحصیلی غیرمرتبط با شغل در طول خدمت به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ رای صادره دیوان عدالت اداری، در جوابیه شکایت […]

دلیل سنگ اندازی در اعمال مدرک تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگر در دستگاه‌های اجرایی چیست!؟

دایره شمول حکم معافیت فرزندان شاهد و جانباز از تطبیق رشته تحصیلی با شغل مورد تصدی/ اخذ مدرک تحصیلی غیرمرتبط با شغل در طول خدمت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ رای صادره دیوان عدالت اداری، در جوابیه شکایت یکی از فرزندان شاهد و ایثارگر .
متن رای دادگاه به شرح ذیل است:

( مرجع صدور: شعبه ۲ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری)

چکیده: ۱- تبصره ۴ ماده ۲ آیین‎نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان بیست و پنج درصد بالاتر ـ مبنی بر معافیت فرزندان شهدا و جانبازان از تطبیق رشته تحصیلی با شغل مورد تصدی ـ، مربوط به تأمین نیازهای استخدامی دستگاه‎های اجرایی از میان فرزندان شاهد و جانباز فاقد شغل و دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی دارای شرایط بوده و دلالتی بر احتساب مدرک تحصیلی غیر مرتبط مستخدمین شاغل جذب شده قبلی ندارد.

۲- ارتقاء گروه بر اساس ارائه‌ی مدرک تحصیلی غیر مرتبط که در دوران خدمت اخذ می‌شود، ملاک موجهی ندارد و مجرد اخذ مدرک تحصیلی بالاتر در طول خدمت به تنهایی کافی برای تغییر پست سازمانی و ارتقاء گروه مستخدم دولت نیست.

مستندات
تبصره ۴ آیین نامه ساماندهی مشاغل فرزندان شاهد و جانباز ۲۵% و بالاتر به شماره ۱۶۲۷۵۶/۴۱۴۵۹ مورخ ۸۸/۱۲/۲۷ هیأت وزیران ـ آرای وحدت رویه شماره ۱۰۶۰-۸۶/۹/۲۷ و ۱۹۸-۸۷/۳/۲۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
شماره رای نهایی: ۹۳۰۹۹۷۰۹۵۵۲۰۰۲۶۵
رای بدوی در خصوص شکایت آقای م.م. فرزند م. به طرفیت سازمان …کشور به خواسته فوق‎الذکر [استدعای صدور حکم مبنی بر الزام سازمان … به اصلاح حکم استخدامی از جهت اعمال و احتساب مدرک تحصیلی کارشناسی به انضمام پرداخت مابه‎التفاوت حقوق استخدامی متعلقه از تاریخ مصوبه مورخ ۸۸/۱۲/۲۷ به شماره ۱۶۲۷۵۶/۴۱۴۵۹ موضوع آیین‎نامه ساماندهی اشتغال فرزند شاهد و جانباز ۲۵% به بالا]؛ توجهاً به اوراق و محتویات پرونده دادخواست تقدیمی شاکی و ضمائم آن، همچنین لایحه جوابیه اداره مشتکی‎عنه به شماره … مورخ ۹۰/۶/۲۲ نظر به اینکه تبصره ۴ آیین‎نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر به شماره ۱۶۲۷۵۶/۴۱۴۵۹ مورخ ۸۸/۱۲/۲۷ هیأت محترم وزیران، قیدی مبنی بر اینکه صرفاً جهت مستخدمین جدید‎الاستخدام صادر گردیده و به شاغلین در هر دستگاه تعمیم ندارد، وجود نداشته و این امر توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران که خود پیشنهاد کننده آیین‎نامه بوده نیز مورد تأیید قرار گرفته است. بناء علیهذا و با توجه به مراتب فوق، دیوان شکایت وی را وارد تشخیص و مستنداً به تبصره مذکور و مواد ۱۰، ۱۱، ۱۷ و ۶۵ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲، حکم به ورود شکایت شاکی و اجابت خواسته وی به شرح ستون خواسته صادر و اعلام می‎دارد. رأی صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری می‎باشد.

رئیس شعبه ۲۳ دیوان عدالت اداری

حال سوال پایگاه خبری شهید یاران این است که سنگ اندازی برخی دستگاههای اجرایی در ارتباط با خانواده های شاهد و ایثارگر مبنی بر اعمال مدرک تحصیلی آنها در ادارات به چه دلیل است.

لذا به مسئولان توصیه می شود که در اجرای قوانین شاهد و ایثارگر با رجوع به کتاب،«قانون جامعه ایثارگری» مطالعه و دقت لازم را داشته باشند تا فرزندان شاهد و ایثارگر بیشتر از این مورد بی مهری قرار نگیرند.