توافق برای توسعه مناسبات و ارتقای روابط در حوزه‌های اقتصادی، زیرساختی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی راهکارهای ارتقای روابط میان تهران و آنکارا در حوزه‌های گوناگون در هفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه بررسی شد.این نشست روز سه‌شنبه با حضور آیت‌الله رئیسی و رجب طیب اردوغان و سایر مسئولان عالی‌رتبه دو کشور به […]

توافق برای توسعه مناسبات و ارتقای روابط در حوزه‌های اقتصادی، زیرساختی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی

راهکارهای ارتقای روابط میان تهران و آنکارا در حوزه‌های گوناگون در هفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه بررسی شد.
این نشست روز سه‌شنبه با حضور آیت‌الله رئیسی و رجب طیب اردوغان و سایر مسئولان عالی‌رتبه دو کشور به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از نهاد ریاست جمهوری ،آیت‌الله رئیسی در این نشست با تاکید بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران بر توسعه سطح روابط با همسایگان، گفت: ایران از ارتقای سطح روابط با تمامی همسایگان خود استقبال می‌کند و جمهوری ترکیه نیز به دلیل اشتراکات فراوان و سابقه دوستی دیرینه با کشورمان، از جایگاه بسیار مناسبی در مراودات سیاسی و تجاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه برخوردار است. 
رئیس جمهور مناسبات میان دو کشور را مثبت و رو به ارتقا ارزیابی و خاطرنشان کرد: لازم است دو کشور با سیاست‌گذاری اصولی و توسعه همکاری‌ها، به سمت هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری سالیانه حرکت کنند. 
در این نشست با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی سطح روابط ایران و ترکیه در یکسال گذشته، دو طرف بر تعامل در زمینه‌های ساخت پارک‌های علم و فناوری، همکاری در بخش محیط زیست، استرداد مجرمان، رفع معضل ریزگردها، توسعه همکاری در حوزه‌های انرژی، اقتصادی و ورزشی و تسهیل در مراودات بانکی و سرمایه‌گذاری تاکید کردند.
همچنین در هفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران – ترکیه، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تامین انرژی پایدار برای ترکیه از طریق صادرات گاز اعلام کرد. در این زمینه توافق شد تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه برای ۲۵ سال آینده و افزایش میزان صادرات گاز در دستور کار طرفین قرار بگیرد که مذاکرات آن آغاز شد. 
در این نشست همچنین دغدغه‌های ایران در خصوص رود ارس و ضرورت تامین حقوق ملت ایران در این زمینه با طرف مقابل مطرح و مقرر شد موضوع در رایزنی‌های آتی دو طرف مورد توجه قرار بگیرد.