نخست وزیر انگلیس در پی تشدید حملات هوایی روسیه در اوکراین خواستار تشکیل فوری نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، دفتر لیز تراس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست وزیر انگلیس این درخواست را در جریان نشست رهبران گروه هفت که ساعاتی دیگر برگزار می‌شود مطرح […]

نخست وزیر انگلیس در پی تشدید حملات هوایی روسیه در اوکراین خواستار تشکیل فوری نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، دفتر لیز تراس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست وزیر انگلیس این درخواست را در جریان نشست رهبران گروه هفت که ساعاتی دیگر برگزار می‌شود مطرح خواهد کرد. در بیانیه یادشده، دلیل درخواست تراس اطمینان از اراده متحدان برای مخالفت با رفتار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه توصیف شده است.

در این بیانیه ادعا شده است: روسیه در ۲۴ ساعت گذشته حملات خود را به شهرهای اوکراین مانند کی‌یف افزایش داده و غیرنظامیان را کشته و برق و ارتباطات را قطع کرده است. این تحول به دنبال برگزاری همه پرسی ساختگی توسط پوتین برای الحاق چهار منطقه اوکراین صورت گرفت.

بیانیه یادشده می‌افزاید: رهبران گروه ۷ امروز (سه شنبه ۱۱ اکتبر) برای تکرار اتحاد خود در مخالفت با ادامه اقدامات پوتین در اوکراین ملاقات خواهند کرد. در این نشست که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز حضور دارد.

طبق بیانیه دفتر نخست وزیری، لیز تراس قرار است در سخنان خود ادعا خواهد کرد:‌هیچ کس بیشتر از اوکراین خواهان صلح نیست و ما نباید یک ذره در عزم خود برای کمک به آنها برای رسیدن به پیروزی تردید کنیم.

این درحالیست که نخست‌وزیرانگلیس ساعاتی پیش با رئیس‌جمهور اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرد تا حملات اخیر به کی‌یف و الحاق سرزمین‌های اوکراین را محکوم و بر حمایت انگلیس تاکید کند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، حملات هوایی روز دوشنبه روسیه ، گسترده ترین حملات علیه اوکراین از آغاز جنگ بود است.

صبح روز دوشنبه خبرهای متعددی از وقوع انفجارهای مهیب در کی‌یف پایتخت اوکراین و شهرهای اطراف آن در رسانه های بین المللی منتشر شد.

سامانه‌های پدافند هوایی در بیشتر شهرهای اوکراین فعال شدند و هشدار حمله هوایی در سراسر این کشور اعلام شد. مقام‌های دولتی و منطقه‌ای از مردم خواستند با توجه به احتمال حملات بعدی از پناهگاه‌ها خارج نشوند.

این حملات در پی آن بود که حدود ساعت ۶ صبح روز شنبه یک کامیون باری در بخش بزرگراهی پل کریمه از سمت شبه جزیره تامان منفجر شد. این انفجار، آتش سوزی هفت مخزن سوخت قطاری را که به سمت کریمه در حال حرکت بود ، منجر شد.

«کرچ» نماد الحاق کریمه به روسیه تلقی می‌شود.

روسیه پس از ضمیمه کردن کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ شروع به احداث این پل کرده بود. از این پل بر روی تنگه کرچ، به ویژه برای انتقال تجهیزات نظامی ارتش روسیه استفاده می‌شود. اهمیت این پل از منظر نمادین و نیز لجستیکی سبب شده تا تحلیلگران این انفجار را یکی از تحولات سرنوشت‌ساز در مسیر درگیری های اوکراین بدانند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این انفجار را تروریستی اعلام کرد و گفت: سرویس‌های ویژه اوکراین، عاملان این حمله تروریستی بودند. رئیس کمیته تحقیقات روسیه نیز اوکراین را مسئول این حمله عنوان کرد و افزود: تعدادی از افرادی که در این انفجار دست داشتند شناسایی شدند.