تورم مسکن و خودرو در ۶ ماه گذشته منفی بود/حتما ۴ میلیون مسکن را می‌سازیم معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در صورتی که تعداد واحدهای ساخته شده از سوی دولت سیزدهم به عدد ۴ میلیون مسکن نرسد، حتما این موضوع را به صورت صادقانه به مردم اعلام خواهیم کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران […]

تورم مسکن و خودرو در ۶ ماه گذشته منفی بود/حتما ۴ میلیون مسکن را می‌سازیم

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در صورتی که تعداد واحدهای ساخته شده از سوی دولت سیزدهم به عدد ۴ میلیون مسکن نرسد، حتما این موضوع را به صورت صادقانه به مردم اعلام خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور امروز در ویژه‌برنامه روز دانشجو با عنوان «نزدیک قله‌ایم» که در دانشکده حقوق، دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به کمبود ساخت مسکن در دولت گذشته اظهار کرد: دولت دوازدهم اعتقادی به ساخت مسکن نداشت و این موضوع را عباس آخوندی، وزیر راه شهرسازی دولت دوازدهم بارها اعلام کرد، نتیجه این تصمیم بر هم خوردن تعادل در بازار بود.

منصوری با بیان اینکه دولت سیزدهم همچنان بر ساخت چهل میلیون مسکن تاکید دارد، گفت: دولت همچنان بر ساخت ۴ میلیون مسکن در دولت سیزدهم تاکید دارد و عملیات ساخت یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد آغاز شده که امیدواریم در پایان  این دولت به عدد ۴ میلیون واحد برسیم.

وی افزود: در صورتی که تعداد واحدهای ساخته شده از سوی دولت سیزدهم به عدد ۴ میلیون مسکن نرسد، حتما این موضوع را به صورت صادقانه به مردم اعلام خواهیم کرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه تصریح کرد: در سامانه املاک و اسکان بحث اخذ مالیات از خانه های خالی را اجرا کردیم، تامین مالی بانک مسکن کارها در حال پیگیری است. برای ساخت مسکن در بافت فرسوده بسته جدیدی ارائه شده، ساخت مسکن در این مناطق از اهمیت بیشتری برخوردار است.

منصوری با بیان اینکه تورم بخش مسکن و خودرو در ۶ ماه گذشته منفی بوده است، عنوان کرد: ساخت سالانه یک میلیون مسکن به دلیل تامین زمین و منابع مالی با مشکلاتی مواجه بود و دولت با تامین بخشی از زمین و آوردن بانک‌ها برای تامین منابع مالی توانسته جریان ساخت مسکن را سازماندهی کند، خوشبختانه با شکل‌گیری فرمول آن، روند ساخت مسکن شتاب گرفته است.

معاون اجرایی رئیس جمهور بیان کرد: نزدیک به ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر از دولت گذشته باقی مانده بود که روند ساخت آن به صورت نیمه کاره، نیمه تمام و حتی بعضی شروع هم نشده بود. تاکنون بیش از ۱۰۷ هزار واحد مسکن مهر که از قبل مانده بود را ساخته و تحویل دادیم و پروژه‌های نیمه کاره باقی مانده این حوزه را هم در یکی دو سال آینده تمام می‌کنیم. 

وی با اشاره به پرونده تخلفات شرکت چای دبش اظهار کرد: گزارش تخلفات چای دبش به قوه قضاییه گزارش شده است، دولت سیزدهم در بحث مبارزه با فساد پیشرو است، باید اذعان کرد در این قضیه فقط یک شرکت خاص پول نگرفته و چند شرکت گرفته اند و ارز تخصیص یافته تنها برای واردات چای نبوده که بخشی از این منابع برای واردات تجهیزات و ماشین آلات تولید ارائه شده است.

منصوری با بیان اینکه عزم دولت برای مبارزه با فساد جدی است و با همه خاطیان این پرونده برخورد شده است، تصریح کرد: از دوران اگر دست به برادران بزنید اعلام جنگ می کنم به گشت ارشاد مدیران در این دولت رسیده ایم.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به برخی از انتقادات نسبت به تیم اقتصادی دولت بیان کرد: در تصمیمات مهم تیم اقتصادی دولت هم نظر هستند، در برخی از مواقع اختلاف نظرهایی نیز وجود دارد که این مسئله ایرادی ندارد.

منصوری با بیان اینکه رئیس جمهور پای آزادی در دانشگاه‌ها ایستادند، گفت: تشریفاتی بودن حضور رئیس جمهور گزاره‌ای غلط است، ایشان در هر سفر استانی  همواره بر تشکیل یک نشست دانشجویی تاکید دارند.

وی تصریح کرد: بدسلیقه‌گی برخی از مدیران میانی را به پای رئیس جمهور ننویسید، اگر مدیری در این خصوص ملاحظاتی داشته حتما آن را پیگیری خواهم کرد.

منصوری با اشاره به مشکلات پیش روی دولت سیزدهم در آغاز، بیان کرد: شروع به کار دولت مصادف بود با۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری از دولت گذشه، دولت با سختی این کسری را جبران کرد، علاوه بر این ماهانه ۱۵ هزار میلیاردتومان بدهی دولت اوراق قرضه را نیز تسویه کرد، روزانه  ۷۰۰ نفر به خاطر بیماری کرونا فوت شدند، با واکسیناسیون سراسری علاوه بر حفظ جان مردم فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته شد که نقش مهمی در پویایی اقتصاد داشت.

وی افزود: امروز ذخائر کالای اساسی بالاتر از سطح معمول است و با وجود اعلام برخی از مسئولان دولت گذشته مبنی بر تورم سه رقمی با اقدامات صورت گرفته، تورم مدیریت شد.

به گفته وی، نرخ رشد نقدینگی در دولت گذشته ۴۲ درصد بود، که این رقم به حدود ۲۶ درصد کاهش یافت. مشکل اصلی کسری بودجه به عنوان ام مصائب ناشی از افزایش بودجه از ۶۰۰ همت در سال ۹۹ به ۱۳۰۰ همت در سال ۱۴۰۰ بود.

منصوری ادامه داد: متغیرهای کلان اقتصاد روبه بهبود است؛ اما اثرات آن در متغیرهای خرد نیاز به گذر زمان است، این بهبود شرایط نیز در گزارش‌های  اعلامی یه مقام معظم رهبری نیز تایید شد و ایشان از این موضوع خرسند بودند.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به افزایش تولید خودرو بیان کرد: در سال گذشته یک میلیون ۴۰۰ هزار خودرو تولید شد، این رقم در دولت گذشته حدود ۶۰۰ هزار دستگاه بود، این کاهش تولید باعث افزایش قیمت شده بود، دولت علاوه بر سیاست افزایش تولید، با واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خود در خارجی به دنبال مدیریت بازار خودرو است.

وی با بیان اینکه جلسات دانشجویی برای دولت نیز مفید است، اظهار کرد: جلسات دانشجویی به دلیل انتقال مشکلات بدون واسطه برای دولت نیز حائز اهمیت فراوان است.

منصوری با اشاره به پویایی سیاست خارجه در دولت سیزدهم عنوان کرد: پیوستن ایران به بریکس، پیمان شانگهای و افزایش تعاملات با کشورهای همسایه از توفیقات جدی دولت سیزدهم است؛ آن هم در شرایطی که برخی عنوان می کردند که دولت سیزدهم زبان بین المللی را بلد نیست، بسیاری از مشکلات سیاسی با سفرهای اخیر رئیس دولت سیزدهم برطرف شد، دولت سیزدهم امروز بدون لکنت از آرمان‌های فلسطین دفاع می‌کند.

به گفته وی، بخشی از مسائل مربوط به عربستان، واردات گاز ترکمنستان، صادرات گاز به پاکستان و بحث حق آیه ایران از افغانستان توسط این دولت حل شده است، دولت سیزدهم در مسائل سیاسی به نگاه همه‌جانبه‌گرایی معتقد است و بسیاری از کشورهای آفریقایی که توجهی به آنها در دولت گذشته صورت نمی گرفت، در این دولت مورد توجه قرار گرفت.