اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه، زیرساخت پیشرفت اسلامی استحوزه های علمیه راهکارهای عملیاتی بر حل مشکلات اساسی کشور ارائه کنند به گزارش پایگاه خبری شهید یاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین علی کشوری در نشست تبیین اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه در مقایسه با اهداف هفده‌گانه سند توسعه پایدار […]

اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه، زیرساخت پیشرفت اسلامی است
حوزه های علمیه راهکارهای عملیاتی بر حل مشکلات اساسی کشور ارائه کنند

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین علی کشوری در نشست تبیین اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه در مقایسه با اهداف هفده‌گانه سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ که در تالار شهروند شهر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی به شدت به نظرها و ایده‌های جدید نیاز دارد و لازم است که حوزه‌های علمیه به عنوان مرجع فکر و فقه، به مسائل جدید مبتلابه بشریت ورود پیدا کرده و برای حل مسائل اساسی جامعه انسانی و کمک به نظام تصمیم‌سازی کشور، پیشنهادات و راهکارهای عملیاتی ارائه دهند.
وی گفت: دلیل اینکه حوزه علمیه باید خود را باز تعریف کند، شکست برنامه‌های توسعه جهانی است؛ غربی ها می گویند ساخت برنامه ریزی کشور باید بر مبنای علم باوری، انسان محوری و آینده محوری باشد ولی اگر به جای این سه مبحث ، مبنای برنامه ریزی تنظیم صحیح روابط انسان‌ها باشد، پایه گذار یک برنامه صحیح شده ایم.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با تاکید بر اینکه باید تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بر اساس الگوی توسعه غربی را کنار بگذاریم، تصریح کرد: می توان با تبیین الگوها و اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه، دستگاه کارشناسی کشور را تغییر داد؛ رهبر معظم انقلاب، ایده‌ی الگوی ایرانی اسلامی را از سال ۱۳۶۵ مطرح کردند که جایگزینی برای الگوی غربی باشد اما برنامه‌ها همچنان براساس الگوی توسعه غربی است و متأسفانه شرایط موجود حاصل نادیده گرفتن توصیه های ایشان است.
وی خاطر نشان کرد: محله محوری، کار واسعه، تغییر کتب درسی در آموزش و پرورش، تدابیر پیشگیری از بیماری بر اساس آموزه های دینی، پیگیری ایده مترقی خودکنترلی در حوزه های امنیتی، عمومی شدن تجارت و ساخت بازارهای موقت، پیگیری مسأله سیاست خارجی با محوریت مناطق جغرافیایی ظهور، روایت میراث فرهنگی و عبرت‌کده‌ها بر اساس الگوی فقهی میراث فرهنگی، توجه جدی به محورمیت‌زدایی در کشور، توجه به روش‌های کارآمد برای نگهبانی از نظام مبارک جمهوری اسلامی، بودجه‌ریزی بر اساس روش‌های فقهی همراه با نقد الگوی بودجه‌ریزی عملیاتی و سایر بودجه‌ریزی‌های معیوب و تصویب قوانین کارآمد، اولویت‌های دوازده‌گانه تمدنی انقلاب اسلامی است که باید برجسته و با جدیت دنبال شود ، چرا که این اولویت‌ها، عامل زیرساخت برنامه‌ریزی و الگوی پیشرفت اسلامی است.

حجت الاسلام کشوری گفت: پیشرفت یک کشور مبنی بر روابط انسانی است، بنابراین اگر کشور می‌خواهد پیشرفت کند روابط انسان‌ها باید بهینه شود و در جامعه‌ای که انسان‌ها دائم با هم‌نزاع می‌کنند، هیچ زمینه‌ای برای پیشرفت فراهم نخواهد شد.

وی بیان کرد: روابط انسانی در آمریکا و برخی کشورهای غربی به شدت آسیب دیده است و متأسفانه کشور ما نیز به این سمت در حرکت است و لذا ضروری است میزان اختلافات در روابط انسانی را کاهش دهیم.

کشوری ادامه داد: سیزده عنوان روابط انسانی بسیار مهم در آیات و روایات وجود دارد که رابطه انسان با امام، با خانواده، همسایه، معلم، دوست، دشمن، فقیر، یتیم، ابن السبیل، طرف معامله، شریک شغلی، مهمان و همسفر از جمله‌ی آن است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی: در راستای تبیین اولویت‌ مهم محرومیت‌زدایی، به موضوع آپارتمان‌نشینی و تأمین مسکن در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۹ در تهران ۳۸ درصد مستاجر داشتیم و الان در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۵ درصد مستاجر داریم.
وی با تاکید بر اینکه روحانیون و مبلغین باید موضوع ساخت خانه های ویلایی و فراخ را در منابر مطرح کنند، افزود: گرچه شاید این اشکال را بگیرند که زمین خیلی گران است ولی دولت موظف است از محل زمین های موات، زمین مورد نیاز همه مستأجران را تأمین کند. طی مطالعات راهبردی به این نتیجه رسیدیم که می‌توان‌ به ۱۰ میلیون مستأجر ایرانی یک‌هزار متر زمین داد یا به کسانی که برای باغ و کشاورزی نیاز دارند؛ حدود ۸۶ درصد زمین‌های ایران تحویل سازمان منابع طبیعی است و اینکه چرا از این زمین‌ها برای حل مشکل مسکن و کشاورزی و تولید استفاده نمی‌شود، جای تأمل و مطالبه‌گری دارد.

حجت الاسلام کشوری همچنین با اشاره به اولویت تمدنی محله محوری اظهار کرد: در این موضوع، مساجد محوریت تنظیم روابط انسانی است؛ اصفهان باید به ۵۰۰ محله تبدیل و تقسیمات شهری تغییر کند.

وی به دیگر اولویت‌های دوازده‌گانه اشاره کرد و گفت: ساخت بازارهای موقت و رایگان برای مردم بدون گرفتن مالیات، تدوین روش‌های نوین نگهبانی از نظام و توجه به بودجه ریزی و توزیع آن بر اساس روش های فقهی از جمله مواردی است که حوزه علمیه و روحانیون باید در خصوص آن حساس و پیگیری باشند.
وی، وجود قوانین کارآمد برای الگوسازی و برجسته سازی تمدن دوازده‌گانه و دوری از دو قطبی شدن جامعه را ضروری دانست و گفت: این موضوع مستلزم مدیریت اخبار و اطلاع رسانی دقیق و شفاف توسط رسانه ها و نخبگان، برگزاری نشست‌ها و مدیریت گفتگو و جدال احسن، مدیریت مکتوبات و نمونه سازی بر اساس نظریه‌ها دارد.