رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از حفظ ۲۵ هزار تن گندم کشاورزان این استان از ریزش در طول عملیات برداشت مکانیزه این محصول خبر داد . به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،مجتبی دهقان پور گفت: ارزش ریالی این میزان از گندم بیش از ۲۸۷ میلیارد تومان […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از حفظ ۲۵ هزار تن گندم کشاورزان این استان از ریزش در طول عملیات برداشت مکانیزه این محصول خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،مجتبی دهقان پور گفت: ارزش ریالی این میزان از گندم بیش از ۲۸۷ میلیارد تومان بوده که به درآمد کشاورزان افزوده شده است.
وی افزود: با اتخاذ یکسری تمهیدات در همین شرایط کنونی امسال میزان ریزش گندم از ۳.۱ درصد سال ما قبل به ۲.۶ درصد رسید.
این مقام مسئول با بیان اینکه امسال توانستیم ۴۹۵ هزارتن گندم را تحویل مراکز ذخیره سازی دهیم، اظهار کرد: امسال حدود ۶۷۰ هزار تن  گندم تولیدی داشتیم،در حالی که سال زراعی قبل از ۷۲۰ هزار تن گندم تولیدی ۵۱۰ هزار تن تحویل شده بود، یعنی امسال حدود ۷ درصد کاهش گندم تحویلی داشتیم.
به گفته وی؛ این میزان از تولید گندم و ذخیره سازی آن در حالی محقق شد که حدود ۷۷ هزار هکتار از اراضی پایاب سد درودزن با برآورد تولید ۲۰۰ هزار تن گندم به دلیل عدم ذخیره سازی مطلوب آب از دست رفت. در شرایطی که ۳۶ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش بارندگی داشتیم .

دهقان پور  گفت: در تولید گندم استان خوزستان رتبه اول، استان گلستان دوم و استان کردستان با اختلاف حدود ۴ هزار تنی با توجه به پراکنش و میزان بارندگی‌های مناسب که دارد رتبه سوم و استان فارس رتبه چهارم دارد؛ استان بعدی کرمانشاه است، به عبارت دیگر این پنج استان ۵۲ درصد گندم کشور را تولید می‌کنند.
او با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر در کشت چغندر قند پاییزه که یکی از استراتژی‌ها و راهبرد‌های وزارتخانه و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است میزان تولید در واحد سطح از ۴۷ تن به ۵۶ تن ارتقا پیدا کرد، افزود: این در شرایطی بود که وضعیت بارندگی در استان کمتر شده بود.
وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته حدود ۱۳ هزار هکتار کشت بر روی پشته در مزارع استان فارس انجام شده و امسال برنامه ریزی برای افزایش کاشت در سطح ۲۰ هزار هکتار شده است، اضافه کرد: کشت روی پشته علاوه بر افزایش ۲۰ درصدی در عملکرد تولیدی موجب صرفه جویی ۲۰ درصدی مصرف آب در روش‌های آبیاری سنتی و ۵۰ درصدی در روش‌های آبیاری تیپ شده است.
دهقان پور به موضوع کشت در اراضی لب شور نیز پرداخت و گفت: در سال زراعی گذشته به دنبال رفع محدودیت با استفاده از روش کاشت بودیم که با روش کشت در کف جوی یا کف کار یکی از افزایش عملکرد حدود ۲۵ درصدی حاصل شده است. سال گذشته ۳۹ هزار هکتار از اراضی لب شور کشت شد و امسال به ۵۰ هزار هکتار خواهیم رساند.

او با اشاره به اینکه با تمهیدات جزئی و ریز می‌توانیم افزایش عملکرد داشته باشیم، تصریح کرد: امسال سه مرحله سرمازدگی داشتیم، در این شرایط نه تنها کاهش عملکرد نداشتیم بلکه افزایش عملکرد ۱۲ درصدی در واحد سطح به دست آمد. استفاده از صد کیلوگرم اوره و ۱۵۰ کیلوگرم اسیدآمینه در هر هکتار باعث برگشت ۷۰ درصد از این مزارع شد.
وی به توسعه کشت مکانیزه به عنوان یکی از راهبرد‌های اساسی  پرداخت و افزود: اقدامات خوبی انجام شده، ضریب مکانیزاسیون ۲.۲۶ است که بالاتر از میانگین کشور است، در استان فارس افزون بر ۳۰ هزار تراکتور و ۴ هزار کمباین و جود دارد  و در بحث برداشت معین ۱۹ استان کشور هستیم که قابلیت خوبی به شمار می‌آید لذا ما به دنبال نوسازی ناوگان برداشت و ماشین آلات استان هستیم،  
دهقان پور با بیان اینکه در سال گذشته ۳۵ هزار هکتار کشت قراردادی با  ۴۱۵۶ بهره بردار  در استان داشتیم گفت: از این تعداد ۳۶۰۰ نفر گندم را تحویل دادند و ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان طلب ما از کشاورزانی است که کشت قراردادی انجام دادند.