نشست ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان کردستان در سنندج برگزار شد نشست ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان کردستان با حضور مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی به صورت برخط برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در نشست با اعضای ستاد نهضت پیشرفت […]

نشست ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان کردستان در سنندج برگزار شد

نشست ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان کردستان با حضور مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی به صورت برخط برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در نشست با اعضای ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان کردستان که با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان به صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: استان‌های تلفیقی از نظر اقوام و مذاهب، ظرفیت خوبی در ثمردهی جریان‌های هویت‌بخشی به بانوان دارند.

وی افزود: ما تاکنون توانسته‌ایم تجربیات موفق در حوزه بانوان در استان‌ها شکل دهیم و ظرفیت نهضت پیشرفت بانوان در استان‌ها به عنوان ظرفیت مهم مردمی اثرگذار شناخته شده است.

سعیدی‌نژاد عنوان کرد: پیشنهاد دستگاه‌های مختلف برای همکاری نهضت پیشرفت بانوان در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های گوناگون مانند جشنواره گوهرشاد، راهپیمایی اربعین و همایش بانوان تأثیرگذار نشان‌دهنده این است که به توفیق الهی اثرگذاری این جریان اثبات شده است.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: هدف‌گذاری نهضت پیشرفت بانوان این است که با یک گفتمان روشن و متعالی و پیشبرنده، جمع‌کننده ظرفیت‌های مردمی بانوان باشد و به عنوان یک هویت مردمی مستقل تحت حمایت سازمان تبلیغات اسلامی به فعالیت بپردازد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد لازمه استمرار فعالیت این ستاد در سطح استان و شهرستان‌ها این است که در شورای سیاستگذاری نهضت پیشرفت استان برخی ظرفیت‌های حقوقی و حقیقی واثرگذار بانوان استان را با خود همراه کنند و برای عضویت در ستاد از آنها نیز دعوت به عمل آید.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در مقام عملیات‌های میدانی، ما در نظر نداریم که به استان عملیات پیشنهاد دهیم، بلکه انتظار داریم  متناسب با راهبردها و با توجه به زیست بوم استان طراحی‌ها صورت پذیرد.

وی اعلام کرد: در واقع هدف ما این است که هیئت طراح و برنامه‌ریز نهضت پیشرفت بانوان کمک کنند تا سند راهبردی نهضت پیشرفت تفهیم شود و با آموزش زیست بوم‌شناسی کمک کنیم استان باتوجه به رویکردها، طراحی‌های لازم را انجام دهد.

سعیدی‌نژاد تأکید کرد: درصد قابل ملاحظه‌ای از افراد را باید مخاطب طرح‌های خود قرار دهید. این جنس رویکرد در طراحی‌های ما در نهضت پیشرفت بانوان موج می‌زند و نگاه این بوده که در حوزه جهاد تبیین، کنشگر مردمی تربیت کنیم و طرح های راهبردی مانند حرف‌آورد، خاندان‌یار و محله یار در این راستا اجرا شده است و به این منظور زیرساخت‌هایی مانند مدرسه تبیین و دوره پلکانی حرف آورد و موارد دیگر را در نظر گرفتیم.

وی عنوان کرد: باید در فضای دختر نوجوان که در این عرصه خلأ وجود دارد با طرح‌های عملیاتی که ابعاد مختلف را شامل می‌شود مانند دختران پیشرو یا دختران حاج قاسم وارد میدان شویم و در دختران پیشرو کنشگری عمومی دختران هدف گرفته شده است.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: در مدل کنشگری که نهضت پیشرفت بانوان دنبال می‌کند، خانواده به عنوان عنصر مهم در نظر گرفته شده و از این طریق اثرگذاری فرد در اجتماع دیده شده ما در این زمینه در مبانی نظری حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم اما در مقام سخن نماندیم و انتظار داریم امسال با توجه به نرم افزارهایی که در اختیار داریم برای توسعه مخاطب عملیات‌های مؤثر صورت پذیرد.

وی مسئول نهضت پیشرفت بانوان در استان‌ها را مدیرکل استان معرفی کرد و گفت: انتظار می‌رود مدیرکل استان از تمام ظرفیت‌ها که در اختیار دارد و ارتباط با نهادهای مختلف به نفع توسعه شبکه مردمی استفاده کند و معاون فرهنگی، کارشناس امور بانوان و درکل ساختار سازمان با نهضت پیشرفت بانوان همکاری داشته باشند.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به مأموریت طراحی ایران آینده برای بانوان فرهیخته و نشست‌های «زنان پیشرو؛ راویان ایران آینده» تصریح کرد: این مجال به بررسی نقشی که زن در طراحی و گفتمان‌سازی و پیاده‌سازی ایران آینده دارد، می‌پردازد.

وی ادامه داد: در زمینه اجرای این طرح، اصل کار با ستادهای نهضت پیشرفت در استان‌هاست و با توجه به اینکه فضای مجازی در استان کردستان به صورت جدی دنبال می‌شود، ظرفیت خوبی در استان برای فعالیت در این فضا وجود دارد.

لزوم حضور و کنشگری بانوان مذهبی در فضای مجازی
حجت‌الاسلام برومند رازیانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان نیز، با اشاره به مسیر پرفراز و نشیبی که ستاد نهضت پیشرفت بانوان از ابتدای راه‌اندازی تاکنون طی کرده است، اظهار کرد: در گذشته اقدامات این ستاد در سطح استان محدود به طرح‌هایی مانند رفیقانه و مجموعه ابلاغ‌ها از سوی سازمان‌ها بود، اما از چندماه قبل تحولی در این بخش رخ داده و عرصه برای انجام فعالیت‌های گسترده فراهم شده است و در حوزه بانوان اقدامات چشمگیری را شاهدیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان اظهار کرد: ۳۲۰ هزار دانش‌آموز در سطح استان مشغول به تحصیل هستند و ۲۳ هزار و ۷۰۰ معلم داریم که ۱۱ هزار نفر خانم هستند.

حجت‌الاسلام رازیانی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای دانش‌آموزان در ایام تابستان تدارک دیده شده است، افزود:  قرار است دوره‌های تبیینی برای یک‌هزار نفر از دختران و یک‌هزار نفر از پسران برگزار شود به شکلی که در سال تحصیلی آینده در هر کلاس حداقل دو نفر که در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند حضور داشته باشند.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه معلمان با اولویت معلمان پرورشی خبر داد و گفت: ارتباط خوبی بین ستاد نهضت پیشرفت بانوان با نهادهای مختلف صورت گرفته و آموزش و پرورش با این ستاد همراه است و با حوزه علمیه و صدا و سیما همگرایی خوبی را رقم زده‌ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان اذعان کرد: با رادیو کردستان که از نظر مخاطب رتبه اول کشور را دارد و رادیو مریوان و رادیو سقز همکاری خوبی داریم و در جشن روز دختر و مبعث برنامه پخش زنده داشتیم و اگر ایده‌اب باشد که بتوانیم از این ظرفیت بهتر بهره‌مند شویم، استقبال خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام رازیانی تصریح کرد: بسیاری از برنامه‌های نهضت پیشرفت بانوان در استان کردستان در راستای به میدان آوردن بانوان مذهبی و کنشگری اجتماعی آنهاست.

وی با بیان اینکه توجه به فضای مجازی در کردستان زیاد است و باید متناسب با بانوانی که کنشگری انجام می دهند، رفتارسازی صورت پذیرد، یادآور شد: باید بتوانیم از حضور این افراد برای کنشگری اجتماعی در راستای اهداف نهضت پیشرفت بانوان بهره‌مند شویم.

۵۲ رابط در شهرستان‌های استان با مجموعه نهضت پیشرفت بانوان در ارتباط هستند

الهام دهقانی، مسئول ستاد نهضت پیشرفت بانوان اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به اقدامات انجام شده در این ستاد اظهار کرد: در راستای شکل‌گیری ستاد نهضت پیشرفت بانوان در شهرستان‌ها ضمن سفر به شهرستان‌های مختلف و توجیه مسئولان نسبت به طرح‌هایی مانند رفیقانه، نظام تبیین، حرف‌آورد و غیره، رابطان در حوزه‌های مربوطه معرفی شدند.

وی اعلام کرد: جمعا ۵۲ رابط در شهرستان‌های استان با مجموعه نهضت پیشرفت بانوان در ارتباط هستند که شیوه‌نامه برای آنها ارسال شده و قرار است به منظور بررسی عملکردها جلسات ماهانه با حضور افراد برگزار شود.

دهقانی با اشاره به ثبت کانون‌ها تا پایان خردادماه گفت: رابطین طرح ایران 1440 و عفاف  و حجاب تاکنون معرفی شده‌اند و در حوزه رفیقانه، شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته و اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی با اشاره به اجرای طرح مقلوبه در کردستان خاطر نشان کرد: در طرح مقلوبه آثار بسیاری دریافت کردیم و این طرح مورد استقبال بانوان کردستانی قرار گرفت.

مسئول ستاد نهضت پیشرفت بانوان کردستان اضافه کرد: در زمینه جشنواره گوهرشاد نیز محورهای جشنواره تبیین شده و تاکنون آثار خوبی بدست ما رسیده است و طرح شایستگان پیگیری شده و برای معرفی دختران نمونه، مشخصات همراه با کلیپ یک دقیقه‌ای ارسال شده است.

دهقان افزود: در زمینه هیس‌طوری فعالیت‌های خوبی انجام شده و در مورد طرح فردامون، پیگیر ثبت نام نوجوانان هستیم در این زمینه با پنج مدرسه کار خود را شروع کردهایم و در حال ارتباط با مدارس دیگر هستیم.

اجرای ۱۶۸ برنامه فرهنگی طی سال گذشته در سطح استان کردستان آلا شهسواری، کارشناس امور بانوان اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان عنوان کرد: ستاد نهضت پیشرفت بانوان در فروردین ۱۴۰۱ تشکیل شد و تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است که از جمله اقدامات، حضور در اماکن عمومی و دعوت از بانوان به پویش مطالبه‌گری از مسئولان بوده است.

وی یادآور شد: تاکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ مطالبه‌گری را در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری کرده‌ایم که نتیجه اقدامات این ستاد، کسب رتبه برگزیده بود.

شهسواری افزود: در طرح رفیقانه، ۸۰ گروه اهداف مدنظر را دنبال می‌کنند و تقریبا ۵۶ کلیپ تاریخی دریافت شده و رابطان نظام تبیین طبق شیوه‌نامه اقدام به ایجاد حلقات قرآنی در مساجد و پایگاهها کرده‌اند که تاکنون ۴۸ کلیپ در این زمینه ارسال شده است.

وی اضافه کرد: کلیپ هایی از توزیع بسته‌های غذایی بین نیازمندان از سوی رابطان نظام تبیین به دست ما رسیده است و همچنین همزمان با ماه رمضان، پویش مقلوبه انجام و ۲۵ کلیپ مربوط به بازخوانی و روایتگری روز قدس ارائه شد.

شهسواری با اشاره به اجرای ۱۶۸ برنامه فرهنگی طی سال گذشته در سطح استان کردستان عنوان کرد: در حوزه نظام تبیین در هر شهرستان تشکیل کانون تربیت مبلغان در دستور کار قرار گرفته است و فقط در یکی از شبکه‌های اجتماعی مربوط به جهاد تبیین کردستان در عرض یک‌سال،  دو هزار و ۵۰۰ کلیپ بارگذاری شده که دراین زمینه با نهادهای مختلف نیز همکاری داریم.

وی تجلیل از خانواده شهدا و برگزاری دوره جهاد تبیین در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را نیز از جمله برنامه‌های این ستاد در استان برشمرد.