استاندار کردستان گفت: آموزش مقابله با آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد باید از مدارس و حوزه آموزش و پرورش شروع شود، چرا که در دوران کودکی و نوجوانی این آموزش‌ها نهادینه خواهد شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا عصر دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان […]

استاندار کردستان گفت: آموزش مقابله با آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد باید از مدارس و حوزه آموزش و پرورش شروع شود، چرا که در دوران کودکی و نوجوانی این آموزش‌ها نهادینه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا عصر دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان اظهار داشت: آموزش‌هایی که در سنین پایین و نوجوانی ارائه می‌شود، در ذهن این افراد حک شده و برای همیشه ماندگار خواهد بود، پس باید از مدارس دوره ابتدایی و متوسطه، مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دستور کار آموزش و پرورش باشد.

وی آموزش را اصلی‌ترین راهکار مقابله با آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد دانست و ادامه داد: نیاز است آموزش و پرورش، کارشناسانی را در قالب کلاس‌های فوق‌العاده، برای آموزش در این زمینه بکار گیرد تا مسائل مهم و خطرات پیش روی جوانان و نوجوانان به دانش آموزان اطلاع رسانی شود.

استاندار کردستان بر لزوم فراهم کردن زمینه برای ایجاد اشتغال و درآمد جوانان و معتادان بهبود یافته تاکید کرد و افزود: اداره کل فنی و حرفه‌ای در این زمینه و با آموزش حرفه‌های کاربردی بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

زارعی کوشا یکی دیگر از راه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی بین قشر نوجوان و جوان را آموزش‌های فرهنگی و قرآنی دانست و ضمن انتقاد از غفلت دستگاه‌های متولی در این زمینه، اظهار داشت: معتقدم اگر فرزندانمان با قرآن و مفاهیم دینی انس بگیرند، از خیلی از آسیب‌های اجتماعی مصون خواهند بود.

وی خواستار توانمندسازی بانوان سرپرست خانواده و معتادان بهبود یافته شد و ادامه داد: پارسال ۲ میلیارد ریال برای تجهیز گرمخانه سنندج کمک کردیم اما این کافی نیست و لازم است سامانه‌سرا هم برای نگهداری معتادان متجاهر ایجاد شود.

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنانش به اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: این کار، ضرورتی عقلی است و باید حتما توسط دولت اجرا می‌شد، چراکه مسیر پرداخت یارانه در گذشته غلط بود و قطعا با اجرای صحیح آن در این دولت، توان اقشار ضعیف برای خرید، بیشتر می‌شود.

زارعی کوشا با اشاره به پرداخت ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه در سال گذشته توسط دولت، اضافه کرد: این رقم اگر عادلانه بین خانواده‌ها تقسیم شود، بسیار کمک کننده خواهد بود، ضمن اینکه طرح به خوبی در حال اجرا است و مردم به دولت اعتماد دارند.

فرمانده انتظامی کردستان هم اظهار داشت: در سال گذشته، یک هزار ۳۰۰ معتاد متجاهر در استان جمع آوری شدند که یک هزار و ۵۰ نفر آنان در مراکز ترک اعتیاد پذیرش شدند.

سردار علی آزادی با اشاره به اینکه استان سال قبل رتبه اول کشوری را در بحث شناسایی اموال قاچاقچیان بدست آورد، افزود: پارسال یک هزار و ۴۲۴ کیلوگرم انواع مواد مخدر در کردستان کشف شد که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹، حدود ۲۴ درصد رشد داشت.

وی از دستگیری سه هزار و ۴۱۷ نفر قاچاقچی، توزیع کننده و حمل کننده و دیگر افراد مرتبط با کشف مواد مخدر در سال گذشته خبر داد و ادامه داد: از این تعداد ۳۴ نفر زن و باقی مرد بودند و ۴۱ درصد دستگیرشدگان مربوط به کشف تریاک، ۱۳ درصد هرویین و هشت درصد شیشه بود.

فرمانده انتظامی کردستان بیشترین آمار دستگیرشدگان را در رده سنی ۲۰ تا ۳۵ سال اعلام کرد و گفت: ۴۰ درصد دستگیری‌شدگان، بیکار یا دارای شغل کاذب بودند که نشان از اهمیت داشتن شغل در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر دارد.

سردار آزادی اضافه کرد: سال قبل در حوزه پبشگیری هم کارهای خوبی انجام شد و ۳۰۵ فقره تسهیلات حمایتی از معتادان بهبود یافته پرداخت شد تا زمینه اشتغال آنان فراهم و از بازگشت این افراد به اعتیاد ممانعت شود.

حسن عسکری سرپرست فرمانداری سنندج نیز با بیان اینکه چندین سمن در بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی موازی کاری می‌کنند و این موضوع باید برطرف شود، افزود: انتظار داریم لیست سمن هایی که با شورای هماهگی مبارزه با مواد مخدر همکاری دارند و اعتبار دریافت می‌کنند، به فرمانداری‌ها ارسال شود.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر کردستان هم بر لزوم عملیاتی کردن برنامه‌ها در زمینه مقابله با مواد مخدر تاکید کرد و گفت: نباید صرفا به بیان دستورالعمل‌ها و ارائه گزارش اکتفا کرد بلکه نیاز است دستگاه‌های مرتبط با جدیت در راستای پیشگیری از اعتیاد و مقابله با توزیع مواد مخدر، با نیروی انتظامی همکاری کنند.

محمود الله‌مرادی ادامه داد: همه باید از معتادان بهبود یافته حمایت کنیم تا باز هم گرفتار اعتیاد نشوند و نیاز است شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، نظارت جدی روی کمپ‌های ترک اعتیاد داشته باشند، ضمن اینکه وجود تعداد کافی سامانه‌سراها برای نگهداری و درمان معتادان متجاهر ضروری است.
فرزاد زارعی رییس شورای شهر سنندج هم از عدم همکاری دستگاه‌ها با شهرداری برای انجام کارهای فرهنگی انتقاد کرد و ادامه داد: محل اتراق معتادان در قبرستان‌ها است که در شان مردم سنندج و جایگاه فرهنگی استان نیست و باید برای اسکان معتادان متجاهر، فکری کرد.

در حال حاضر ۱۶ کمپ ترک اعتیاد در کردستان فعالیت دارند و اکنون ۳۳۵ معتاد متجاهر در این مراکز نگهداری می‌شوند.

کویستان عبدالحکیمی /کردستان