بخش ویژه شهید سلیمانی در جایزه جلال ۶۳۰ اثر منتشر شده در این‌باره را ارزیابی کرده،‌ اما تنها به ۱۲ اثر شاخص برای راه‌یابی به مرحله نهایی رسیده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،‌ پانزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود‌‌، در این دوره جایزه دو بخش ویژه […]

بخش ویژه شهید سلیمانی در جایزه جلال ۶۳۰ اثر منتشر شده در این‌باره را ارزیابی کرده،‌ اما تنها به ۱۲ اثر شاخص برای راه‌یابی به مرحله نهایی رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،‌ پانزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود‌‌، در این دوره جایزه دو بخش ویژه شهید سلیمانی و مدافعان سلامت و کرونا را در دستور کار خود قرار داد.

بنا به گفته وجیهه سامانی، دبیر علمی پانزدهمین دوره؛ در بخش ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی در یک بازه سه ساله، قریب ۶۳۰ اثر چاپ شده است. در بخش کرونا و مدافعان سلامت هم حدود ۴۲۰ اثر بررسی شده است. در این دو حوزه کتاب‌هایی داشتیم که صرفاً فقط کتاب‌سازی بودند و از محتوای غنی و ساختار حرفه‌ای برخوردار نبودند. اما در کنارش با آثار خوب و قابل توجهی هم رو به رو بودیم که به درستی ابعاد مختلف این دو حوزه را مورد بررسی و توجه قرار داده بودند.

بر اساس آمارهای دبیرخانه جایزه جلال در بخش ویژه شهید سلیمانی در مجموع ۶۳۹ کتاب که در سه سال گذشته منتشر شده‌ ارزیابی شده است و قریب به ۱۲ اثر به مرحله نهایی راه یافته‌اند.

بررسی این ۶۳۰ اثر منتشر شده در سه سال اخیر نشان می‌دهد که عمده این آثار حرفی برای گفتن ندارند و شمار آثار درخور و قابل اعتنا در حدود ۲۰ اثر خلاصه می‌شود.

«از چیزی نمی‌ترسیدم»،‌ «رفیق خوشبخت ما»،‌ «یک بغض و هزاران مشت»، «عشق و دیگر هیچ»، «یزله بر دجله؛ خاطرات مردم عراق از ایام شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس»، «جستاری در خاطرات حاج قاسم»،‌«روی شانه‌های کارون؛ خاطرات مردم اهواز از ایام شهادت حاج‌قاسم سلیمانی»، «هزار جان گرامی»،‌ «داستان یک انسان واقعی»‌، «ما با تو سربلندیم»، «متولد مارس»، «محسن…محسن…قاسم»،‌ «مرد سایه‌ها»،‌«من قاسم سلیمانی‌ام»،‌«بچه‌های حبیب: خاطرات رزمندگان واحدهای تخریب و اطلاعات لشکر ۴۱ ثارالله از سردار سپهبد شهیدحاج‌قاسم سلیمانی»‌، «سیمای سلیمانی»،‌ «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی»‌، «حاج قاسمی که من می‌شناسم»،‌ «اسرار سلیمانی»،‌‌ «برسد به دست حاج قاسم»، «شاید پیش از اذان صبح»‌، «نشان سرخ ذوالفقار»‌و «سیمای سلیمانی» از جمله مهمترین کتاب‌هایی است که در سه سال پس از شهادت شهید سلیمانی منتشر شده‌اند.

کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگی‌نامه خود نوشت شهید قاسم سلیمانی است که توسط انتشارات مکتب حاج قاسم منتشر شده است. این کتاب شامل دست‌نوشته‌های شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه مبارزات انقلابی در سال ۱۳۵۷ است.

انتخاب نام این کتاب برگرفته از داستانی است که خود شهید سلیمانی در کتاب نقل می‌کند. این نام به ماجرای هتک حرمت یک مامور شهربانی در زمان شاه به یک دختر بی‌حجاب و ایستادگی شهید سلیمانی در برابر این اقدام او برمی‌گردد.

«حاج قاسمی که من می‌شناسم»

رویتگر کتاب حاج قاسمی که من می‌شناسم حجت‌الاسلام و المسلمین علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه، است. در این اثر فراز و فرودهای مختلف از زندگی شهید سلیمانی از نگاه راوی نقل و ثبت شده است.

کتاب حاج قاسمی که من می‌شناسم از ۱۲ فصل تشکیل شده است. خاطرات از دوران جنگ و حضور به‌ عنوان یکی از نیروهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز می‌شود. آشنایی که از سال ۶۱ طی عملیات فتح‌المبین آغاز می شود و تا فعالیت‌های حجت‌الاسلام علی شیرازی در کنار شهید سلیمانی در نیروی قدس ادامه می‌یابد.