یک کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد: دوران سختی پیش روی بریتانیاست و تا عید پاک (فروردین) سال آینده هر دولتی بر سر کار بیاید با واقعیت تلخی رو به روست اما معتقدم هنوز هم قدرتمندان سیاسی قوی فعلا نمی‌خواهند وارد فضای سیاسی رسمی و قدرت شوند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از […]

یک کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد: دوران سختی پیش روی بریتانیاست و تا عید پاک (فروردین) سال آینده هر دولتی بر سر کار بیاید با واقعیت تلخی رو به روست اما معتقدم هنوز هم قدرتمندان سیاسی قوی فعلا نمی‌خواهند وارد فضای سیاسی رسمی و قدرت شوند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، مجید تفرشی در گفت‌وگو با ایسنا درباره استعفای لیز تراس بعد از ۴۵ روز و تاثیر آن بر فضای داخلی این کشور گفت: بعد از بحران کرونا، مسایل داخلی و سیاسی و اقتصادی بریتانیا و مساله اوکراین، تحولات سطح رهبری دولت به اوج رسید. بعد از چند مرحله عدم صداقت یا آن چه دروغگویی از سوی بوریس جانسون خوانده می‌شد که در نهایت مجبور به استعفا شد، کسانی معتقد بودند بلافاصله باید انتخابات برای انتخاب نخست وزیر جدید انجام شود تا فرصت نشود جانسون برای مدتی سرپرست دولت باقی بماند اما نتیجه این شد که مدتی جانسون سرپرست دولت باشد

وی ادامه داد: در ماه های گذشته شرایط سیاسی بریتانیا به گونه ای بوده است که در عمل هیچ سیاستمدار قدرتمند و وزنه های قوی حزب محافظه کار در پی کسب قدرت نبودند چون شرایط سیاسی و اقتصادی برای در اختیار گرفتن پست نخست وزیری را مناسب نمی‌دیدند و معتقد بودند بهتر است با یک دولت محلل مدتی ادامه کار دهند تا شرایط برای تشکیل دولت و نخست وزیری قوی مهیا شود. آنها بر این نظر بودند که اگر دولت وقت توانست شرایط را دست بگیرد که برای پنج سال می ماند اگر نتوانست آن وقت برای تشکیل دولت دست به کار می شوند.
تفرشی درباره تاثیر شخصیت لیز تراس در اداره دولت و شرایط فعلی اظهار کرد: سوابق چپ و میانه تراس و خانواده اش و اینکه نسبتا تازه کار بود و از تجربه کافی برخوردار نبود در ایجاد شرایط فعلی تاثیر داشته است. در سابقه لیز تراس تجربه چند رفتار نامتعارف وجود داشته است که به اخراج از حزب کار برای مقطعی منجر شد و به خاطر افشای روابط نامشروع این فشارها در آن مقطع هم زیاد شد که برای یک سیاستمدار این رفتارها پذیرفته نیست. لیز تراس تجربه کوتاهی در وزارت خارجه بریتانیا داشته است اما از نظر برخی اینکه یک دفعه در جایگاه نخست وزیر قرار گیرد زود بود. خیلی ها معتقد بودند او مارگارت تاچر جدید است اما بیشتر اقتصاددانان و سیاستمداران با سابقه در این کشور معتقد بودند که برنامه و سیاست های او شکست خواهند خورد.
وی ادمه داد: شاید تراس می توانست تا یک سال دیگر هم در دولت دوام بیاورد اما برنامه های وی و اظهارات وزیر دارایی بریتانیا موجب شد تا این روند کوتاه تر از آن چیزی باشد که تصور شود و در کل به استعفای فضاحت بار وی انجامید.
این کارشناس مسایل سیاسی گفت: برای برخی استعفای لیز تراس خیلی شگفت‌آور بود اما افرادی که در سیاست و اقتصاد بریتانیا فعال هستند بر این نظر بودند که تراس فرد مناسبی در زمان و کشور نبود.
تفرشی درباره آینده حزب محافظه کار و تشکیل دولت در آینده اظهار کرد: حزب محافظه کار هنوز درگیری های پارلمانی زیادی دارد به علاوه معتقدم خطر حزب محافظه کار از درون برای خودش بیشتر از احزاب دیگر برای این حزب است.
این کارشناس مسایل سیاسی خاطرنشان کرد: الان سیاستمداران به ویژه حزب محافظه کار می دانند که دیگر نباید جامعه را امیدوار به راه حل های فوری و کوتاه مدت برای مشکلات اقتصادی و سیاسی کنند.
تفرشی درباره جانشینی لیز تراس گفت: هنوز بحث جانشینی تراس زود است، فکر می کنم تا ده روز آینده بتوان بیشتر در این باره صحبت کرد.
تفرشی درباره تاثیر استعفای تراس بر مساله اوکراین با بیان اینکه سیاست بریتانیا در بحث اوکراین راهبردی است و متصل به سایر کشورهای اروپایی و آمریکاست، تصریح کرد: البته اروپایی‌ها درکل از آمریکا گله مند هستند. آنها معتقدند خسارت های جنگ اوکراین برای اروپا بیشتر از آمریکا بوده است اما در کل اختلاف نظری میان بریتانیا، اتحادیه اروپا و آمریکا درباره اوکراین وجود ندارد اما حتما مشکلات مربوط به سوخت بیشتر خواهد شد. مساله تامین سوخت ارزان در کوتاه مدت که احتمال تامین آن هم کم است ممکن است موجب شود تا میزان مداخله بریتانیا در موضوع اوکراین کم شود اما در کل موضعش را عوض نخواهد کرد.
این کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد که دوران سختی پیش روی بریتانیاست و تا عید پاک (فروردین) سال آینده هر دولتی بر سر کار بیاید با واقعیت تلخی رو به روست اما معتقدم هنوز هم قدرتمندان سیاسی قوی فعلا نمی خواهند وارد فضای سیاسی رسمی و قدرت شوند. اعضای حزب محافظه کار حتما این بار با واقع بینی برای یک دوران سخت رای خواهند داد.