مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های شهرستان ارسنجان آغاز شد. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: شرایط اقلیمی (دما و رطوبت) مناسب برای افزایش تراکم افت مگس مدیترانه‌ای و وجود میزبان‌های حساس نظیر انجیر و انار در […]

مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های شهرستان ارسنجان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: شرایط اقلیمی (دما و رطوبت) مناسب برای افزایش تراکم افت مگس مدیترانه‌ای و وجود میزبان‌های حساس نظیر انجیر و انار در شهرستان سبب مشاهده این آفت در باغ‌های شهرستان شده است.
وی اظهار کرد: علائم خسارت به صورت تغییر رنگ در محل تخم‌ریزی مگس بر روی میوه، پوسیدگی میوه در اثر تغذیه لارو آفت و ریزش شدید میوه ظاهر می‌شود که در صورت ازدیاد نسل و طغیان آفت، خسارت ۹۰ درصدی محصولات دور از انتظار نیست.
زارعی فر تصریح کرد: با توجه به بازدید‌های میدانی کارشناسان حفظ نباتات و ایستگاه‌های پیش آگاهی مبنی بر افزایش شکار مگس میوه در تله‌های جلب کننده در روز‌های اخیر، برای مدیریت و پیشگیری از افزایش جمعیت مگس میوه مدیترانه ای، در باغ‌های انار و جلوگیری از خسارت احتمالی ۱۳۰ عدد تله فرمونی، هزار عدد قرص سراتنیکس و ۲۰۰ لیتر پروتئین هیدرولیزات بین باغداران توزیع شد.
وی اضافه کرد: انجام تله گذاری با بطری‌های نوشابه و دیگر تله‌ها با استفاده از پروتئین هیدرولیزات، قرص سراتنیکس وتله‌های فرمونی از روش‌های مبارزه با این آفت است.
زارعی فر گفت: رعایت بهداشت باغ مانند حذف و از بین بردن علف‌های هرز داخل و حاشیه باغات، جمع آوری و دفن انار‌های آلوده ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک در کاهش آلودگی بسیار موثر است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان به باغداران و بهره برداران توصیه کرد برای کسب اطلاعات و راهنمائی‌های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات و باغبانی مستقر در مراکز جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و کلینیک‌های گیاه پزشکی منطقه مراجعه کنند.
شهرستان ارسنجان با دارا بودن یک هزار و ۵۱۳ هکتار باغ انار یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول در استان فارس است.