سومین درخت مایع اصفهان در کوه صفه نصب خواهد شد رئیس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه درخت مایع، راه‌حلی مبتکرانه برای کاهش آلودگی هوا است، گفت: مراحل اجرایی نصب دو دستگاه درخت مایع در باغ گل‌های اصفهان انجام شده است و تا هفته آینده یک دستگاه […]

سومین درخت مایع اصفهان در کوه صفه نصب خواهد شد

رئیس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه درخت مایع، راه‌حلی مبتکرانه برای کاهش آلودگی هوا است، گفت: مراحل اجرایی نصب دو دستگاه درخت مایع در باغ گل‌های اصفهان انجام شده است و تا هفته آینده یک دستگاه درخت مایع در محوطه سنگی ورودی کوه صفه نصب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، امیر رضایی با بیان اینکه طرح درخت مایع به‌عنوان یکی از ۱۱ راه‌حل نوآورانه و هوشمند در پروژه‌های توسعه شهری سازمان ملل شناخته شده است، اظهار کرد: تکنولوژی این درخت شبیه‌سازی شده از تکنولوژی فتوبیوراکتورها و دارای ساختار ساده‌تر است که اساس و هدف ایجاد آن تصفیه هوا است و در آن مباحث تجاری از جمله تولید جلبک، مطرح نخواهد بود.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت شهرنشین منجر به آلودگی هوا و افزایش گازهای گلخانه‌ای شده و نگرانی درباره افزایش گرمایش جهانی و تغییرات آب‌وهوایی در سال‌های اخیر جدی‌تر شده است، افزود: سیاست‌گذاری برای رفع این مشکلات از ضرورت‌های مطالعاتی و اجرایی در حوزه محیط زیست است.

رئیس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به‌رغم کارکردهای اکولوژیک فضای سبز شهری و تأثیر مثبت و فزاینده آن در کاهش آلودگی‌ها، به‌دلیل محدودیت‌های مربوط به منابع در اختیار، به‌ویژه منابع آب از نظر کمیت و کیفیت آب‌های در دسترس، ارتقای سرانه فضای سبز شهری متناسب با نیازهای اکولوژیکی امکان‌پذیر نیست، از این‌رو در شرایط موجود، استفاده از فناوری‌های جدید از جمله مباحث مربوط به بیوتکنولوژی مانند فتوبیوراکتورها از جمله مباحثی است که علاوه بر ابعاد تجاری و اقتصادی، در جنبه‌های مختلف زیست‌محیطی قابلیت استفاده دارد.

وی با بیان اینکه در راستای استفاده از فتوبیوراکتورها، طرح جدیدی با عنوان LIQUID 3 که به‌نام «درخت مایع» نیز شناخته می‌شود، ارائه شدو طبق آن، در یک آکواریوم ۶۰۰ لیتری حاوی آب، جلبک‌هایی قرار دارند که از طریق فتوسنتز، اکسیژن خالص تولید می‌کنند، اضافه کرد: درخت مایع راه‌حل بیوتکنولوژیکی جدید برای تصفیه هوا و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن در مناطق شهری محسوب می‌شود.

سومین درخت مایع اصفهان در کوه صفه نصب خواهد شد

رضایی تصریح کرد: در فناوری درخت مایع از ریزجلبک‌ها استفاده می‌شود و ریزجلبک‌ها به دلیل سرعت بالای فتوسنتز، باعث حذف سریع دی‌اکسید کربن و تولید اکسیژن بسیار می‌شوند.

وی با بیان اینکه از زیست‌توده درخت مایع می‌توان برای تولید سوخت، کود زیستی، پروتئین و دیگر موارد استفاده کرد، تاکید کرد: این گونه گیاهی قابلیت استفاده به‌عنوان مبلمان شهری، محل درج تبلیغات شهروندی و المان فضاسازی داخل مراکز اداری را دارد و امکان نصب پنل خورشیدی روی آن برای نورپردازی و ایستگاه شارژ تلفن همراه نیز وجود دارد.

رئیس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: هدف از ایجاد این ساختار جدید با عنوان درخت مایع، جایگزینی درختکاری‌ها و پارک‌های شهری نیست، بلکه استفاده از این سیستم در محل‌هایی است که به‌رغم بار ترافیکی و آلودگی بالا، امکان کاشت درخت یا توسعه فضای سبز در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه درخت مایع، راه‌حلی مبتکرانه برای کاهش آلودگی هوا است، گفت: مراحل اجرایی نصب دو دستگاه درخت مایع در باغ گل‌های اصفهان انجام شده است و تا یک هفته آینده در محوطه سنگی ورودی کوه صفه نصب خواهد شد