تجلیل از برگزیدگان مرحله استانی دومین دوسالانه جشنواره نشان هدهد سفید در استان کردستان مرحله استانی دومین دوسالانه جشنواره نشان هدهد سفید با حضور معصومه حسنی خونسار، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان، کودکان، نوجوانان و کتابداران در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی امام خامنه ای سنندج برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری […]


مرحله استانی دومین دوسالانه جشنواره نشان هدهد سفید با حضور معصومه حسنی خونسار، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان، کودکان، نوجوانان و کتابداران در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی امام خامنه ای سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ حسنی خونسار در ابتدای این مراسم گفت: فراخوان دومین دوسالانه «نشان هدهد سفید» با ارائه فهرست ۳۰۰ عنوان کتاب پرمخاطب بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی و اعلام بخش‌های آن در خرداد ماه سال جاری منتشر شد.
وی عنوان کرد: دومین دوسالانه «نشان هدهد سفید» با هدف شناسایی ذائقه مطالعاتی و سلیقه کتابخوانی در کودکان و نوجوانان، حمایت و تشویق پدیدآورندگان آثار برتر، رشد فرهنگی جامعه در راستای ارتقای بنیه ادبی، اعتقادی، اخلاقی، ایجاد خط مشی کاربردی در گسترش فرهنگ کتابخوانی و شناساندن توانمندی‌های کتابخانه‌های عمومی در حمایت از آثار تألیفی و محصول ایرانی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شده است.
حسنی خونسار تصریح کرد:دست اندرکاران جشنواره نشان هدهد سفید در دومین دوره تلاش کرده اند که این جشنواره را با گام‌های بلندتر و با نشاط افزون‌تر به عنوان باشگاه کتابخوانی و پایگاه کتابخوانان کودک و نوجوانان مطرح کنند.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان گفت: این جشنواره دوسالانه در دو بخش معرفی کتاب‌های پرطرفدار در دو گروه سنی کودک و نوجوان در سه موضوع شعر، داستان و غیرداستان و همچنین معرفی داوران برتر در سه گروه کودکان، نوجوانان و کتابداران برگزار شده است.


وی گفت: در این جشنواره فهرست ۳۰۰ عنوان از کتاب‌های تألیفی و پرامانت که در در دو سال گذشته دارای بیشترین امانت و نسبت مناسب میزان موجودی در کتابخانه‌های عمومی بوده، در دسترس علاقمندان قرار گرفته که شامل ۱۵۰ عنوان کتاب کودک (کمتر از ۱۲ سال) و ۱۵۰ عنوان کتاب نوجوان (۱۳ تا ۱۷ سال) بوده است.
حسنی خونسار بیان داشت: در استان کردستان ۱۴ کودک، نوجوان و کارشناس کتاب (مسئول کتابخانه و کتابدار) به مرحله استانی دومین دوسالانه نشان هدهد سفید راه یافتند که در نهایت تعداد ۹ نفر توسط داوران بعد از طی مراحل انتخابی، در مرحله ملی حضور پیدا می کنند.
وی در پایان اضافه کرد: برگزاری این گونه جشنواره ها نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان و نوجوانان دارد و اثرات آن در جامعه بسیار مفید خواهد بود.


گفتنی است؛ در دومین دوسالانه جشنواره نشان هدهد سفید در کردستان از ۹ برگزیده در مرحله استانی تجلیل شد. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:
داور کتابدار(داور کارشناس) برگزیده:
زیبا عبدالملکی
پرشنگ سنگین آبادی
فاطمه زندی
داور نوجوران برگزیده:
فاطمه کرمی مفرد
داور کودک برگزیده:
ثمر پیره
مهنا رجبی
محمدصدرا قره داغی
غزل عبدالملکی
فاطمه سلما کرمی

اجرای برنامه قصه گویی توسط هه نا سکونتی، کتابدار کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج، شعرخوانی توسط ثمر پیره، عضو برگزیده کشوری در هفته کتاب سال جاری و نمایش عروسکی از بخش های دیگر ویژه برنامه مرحله استانی دومین دوسالانه جشنواره نشان هدهد سفید در کردستان بود.