هوای اصفهان در وضعیت قابل قبول قرار دارد شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان امروز شنبه ۲۳ دی با میانگین ۵۶ AQI در وضعیت قابل قابل قرار دارد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۶ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز […]

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان امروز شنبه ۲۳ دی با میانگین ۵۶ AQI در وضعیت قابل قابل قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۶ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز شنبه بیست و سوم دی با میانگین ۵۶ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه پایش خیابان ۲۵ آبان با ۵۹، خیابان احمدآباد با ۹۳، رهنان، میدان انقلاب و خیابان‌های پروین اعتصامی و میرزا طاهر با ۵۳، پارک زمزم با ۷۹، بزرگراه خرازی با ۷۰، زینبیه با ۹۸، سپاهان‌شهر با ۷۳، دانشگاه صنعتی با ۵۲، بولوار کاوه با ۶۰، خیابان فیض با ۵۵ و کردآباد با ۷۶ AQI در وضعیت زرد و قابل قبول است.

شاخص هوا همچنین در خیابان فرشادی با ۴۹ و ولدان (ورزشگاه میثاق) با ۴۴ AQI وضعیت سبز و پاک را نشان می‌دهد. همچنین ایستگاه سنجش کیفی هوا در خیابان‌های استانداری و رودکی قطع است.

امروز شاخص هوا در سجزی با ۵۴، مبارکه و شاهین شهر ۵۶، زرین‌شهر با ۶۴ و قهجاورستان با ۷۲ AQI قابل قبول ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مجاور اصفهان از جمله خمینی شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

فعالیت سامانه ناپایدار و وزش باد به نسبت شدید تا شدید طی ۷۲ ساعت گذشته مناطقی از جمله مرکز اصفهان را در بر گرفته و سبب کاهش آلاینده‌های جوی شده است. بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان این ناپایداری‌ها تا امروز شنبه ادامه دارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.