اینترنت اشیا (Internet of Things) شبکه‌ای از اشیا فیزیکی به‌هم‌پیوسته است که داده را در اینترنت جمع‌آوری و تبادل می‌کنند. اینترنت اشیا به طور مداوم در حال گسترش و تکامل است، یعنی روشی که در آن دستگاه‌ها به هم متصل می‌شوند، محاسباتی که می‌تواند توسط این اشیا به صورت خودکار پردازش اینترنت اشیا (Internet of […]

 اینترنت اشیا (Internet of Things) شبکه‌ای از اشیا فیزیکی به‌هم‌پیوسته است که داده را در اینترنت جمع‌آوری و تبادل می‌کنند. اینترنت اشیا به طور مداوم در حال گسترش و تکامل است، یعنی روشی که در آن دستگاه‌ها به هم متصل می‌شوند، محاسباتی که می‌تواند توسط این اشیا به صورت خودکار پردازش اینترنت اشیا (Internet of Things) شبکه‌ای از اشیا فیزیکی به‌هم‌پیوسته است که داده را در اینترنت جمع‌آوری و تبادل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، اینترنت اشیا به طور مداوم در حال گسترش و تکامل است، یعنی روشی که در آن دستگاه‌ها به هم متصل می‌شوند، محاسباتی که می‌تواند توسط این اشیا به صورت خودکار پردازش شود و داده‌هایی که در ابر ذخیره می‌شوند و رشد می‌کنند.

جمع‌آوری داده‌ها

جمع‌آوری داده‌ها، اطلاعات ارزشمندی در مورد رفتارها، علایق و ترجیحات مشتری فراهم می‌کند و این به عنوان اینترنت رفتارها (Internet of Behaviours) شناخته شده‌است. اینترنت اشیا تلاش می‌کند تا داده‌های جمع‌آوری‌شده از فعالیت آنلاین کاربران از یک دیدگاه روانشناسی رفتاری را درک کند.

همچنین به دنبال پرداختن به این پرسش است که چگونه این داده‌ها درک شود و چگونه آن درک را برای خلق و بازاریابی محصولات جدید، که همگی از دیدگاه روانشناسی انسانی هستند، اعمال شود.

در واقع، اینترنت رفتار ردپای دیجیتال زندگی مردم را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کند. یک دیدگاه روانشناسی رفتاری تحلیل می‌شوند. با نتایج این تجزیه و تحلیل، روش‌های جدیدی برای طراحی یک تجربه کاربر، بهینه‌سازی تجربه جستجو و چگونگی بازاریابی محصولات و خدمات ارائه‌ شده توسط شرکت‌ها را نشان می‌دهد.
در نتیجه برای یک شرکت، هدایت اینترنت رفتارها از لحاظ فنی ساده بوده، اما از لحاظ روانشناسی پیچیده است. این امر نیازمند مطالعات آماری است که رفتارها را بدون افشای کامل حریم خصوصی به دلایل اخلاقی و قانونی انجام دهند. علاوه بر این، اینترنت رفتارها تکنولوژی‌های موجود را ترکیب می‌کند که روی افراد مستقیما از قبیل تشخیص چهره، ردیابی مکان و داده‌های بزرگ تمرکز دارند. بنابراین ترکیبی از سه زمینه است: تکنولوژی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و روانشناسی رفتاری.

هدف از نظارت رفتار افراد

هدف اینترنت رفتارها؛ اتخاذ، تجزیه، تحلیل، درک و واکنش به همه انواع رفتارهای انسانی به روشی است که ردیابی و تفسیر این رفتارها فراهم می‎شود. اینترنت رفتارها می‌تواند به یک ابزار بازاریابی و ابزار فروش جدید برای شرکت‌ها و سازمان‌ها در سراسر دنیا تبدیل شود.

با استفاده از این ابزار، درک عمیق از مشتریان خود، که برای هر کسب‌وکار لازم است، به دست می‌آید. اینترنت رفتارها می‌تواند اطلاعات را از منابع مختلف اعم از اطلاعات شهروند پردازش‌شده توسط بخش دولتی، داده‌های مشتری تجاری، آژانس‌های دولتی، ترکیب و پردازش کنند.

اینترنت رفتارها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را به مصرف‌کننده بپردازند، اما این همه چیز نیست، داده‌های جمع‌آوری‌شده نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و شرکت‏ها را از مزایای اینترنت رفتارها بهره ‎مند کنند. این مزایا عبارتند از: حل مشکلات فروش و حفظ رضایت مشتریان، تحلیل درست نظرسنجی‌های متعدد مشتری، تحلیل عادات خرید مشتریان در تمام سطوح.

شرکت‌ها در حال تحلیل، آزمایش و استفاده از روش‌های دیگر برای توسعه استراتژی‌هایی برای ایجاد و ارتقای محصولاتی هستند که کاربران می‌خواهند آن را بخرند. داده‌های رفتاری بخش اساسی از برنامه‌ریزی استراتژیک به خصوص در زمینه‌های توسعه، بازاریابی و فروش خواهد بود.

اینترنت رفتارها

اینترنت رفتارها کاربردهای زیادی دارد که می‌تواند در سال‎های آینده توسعه یابند. گارتنر تخمین می‎زند تا سال ۲۰۲۳ فعالیت‌های فردی ۴۰ درصد از جمعیت جهان به صورت دیجیتالی دنبال می‌شود تا بر رفتار مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد. با این حال، اینترنت رفتار آن‌ها را قادر می‌سازد تا افراد خاص یا گروه‌هایی که می‌توانند از خدمات و محصولات خود بهره‌مند شوند را شناسایی کرده و موردهدف قرار دهند.

به عنوان مثال، هم فیس بوک و هم گوگل از داده‌های رفتاری کاربران خود برای نمایش تبلیغات به مردم استفاده می‌کنند. این امر به کسب‎وکارها در ارتباط با مخاطبان بالقوه خود و نیز پی‌گیری رفتارهای آن‌ها نسبت به تبلیغات از طریق نرخ کلیک کمک می‌کند. به طور مشابه، یوتیوب همچنین از تجزیه و تحلیل‌های رفتاری برای بهبود تجربه بینندگان خود استفاده می‌کند. با ردیابی داده‌های رفتاری، ویدئو کاربران را توصیه می‌کند و نشان می‌دهد آن‌ها بیشتر به آن علاقه‌مند هستند. حتی آخرین تکنولوژی‌ها مثل سیری، گوگل هوم و الکسا نیز مطالعه و تفسیر داده‌ها و رفتار کاربر را به نحو احسن انجام می‌دهند