تازه‌ترین اقدام آمریکا و کشورهای اروپایی برای زمین‌گیرکردن روسیه در اوکراین، تعیین سقف قیمت برای محصولات نفتی روسیه است که برخی اعتقاد دارند که این طرح به دلایلی احتمالا شانس موفقیت ندارد. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، یکی از ابزارهای مهم متحدان اوکراین، یعنی آمریکا و اروپا برای […]

تازه‌ترین اقدام آمریکا و کشورهای اروپایی برای زمین‌گیرکردن روسیه در اوکراین، تعیین سقف قیمت برای محصولات نفتی روسیه است که برخی اعتقاد دارند که این طرح به دلایلی احتمالا شانس موفقیت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، یکی از ابزارهای مهم متحدان اوکراین، یعنی آمریکا و اروپا برای توقف پیشروی ارتش روسیه، علاوه بر ارسال انواع و اقسام تسلیحات پیشرفته برای ارتش اوکراین، اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه روسیه بود.

آن‌گونه که اندیشکده «شورای آتلانتیک» گزارش داده از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۵ اسفند ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۴۰ نهاد و فرد دولت روسیه، تحت تحریم کشورهای آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر قرار گرفته‌اند و اگر جنگ در سال آینده هم ادامه داشته باشد، با همین روند کنونی تحریم‌های پی‌‎درپی علیه روسیه، در چهار ماهه سال ۲۰۲۳، تحریم‌های آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا، سوئیس، کانادا و استرالیا علیه نهادها و افراد مرتبط با دولت روسیه به بیش از ۳۶۵۰۰ تحریم خواهد رسید.

اینکه این تحریم‌ها چه تأثیری بر اقتصاد روسیه داشته و تا چه میزان با انتظارات و اهداف کشورهای اعمال‌کننده تحریم‌ها پیش رفته‌اند، موضوعی‌ست که باید جداگانه به آن پرداخت، اما در تازه‌ترین اقدام آمریکا و کشورهای اروپایی برای مقابله با توان اقتصادی،و نظامی روسیه و زمین‌گیرکردن آن در اوکراین، تعیین سقف قیمت برای محصولات نفتی روسیه است.

طرح ایده تعیین سقف قیمت برای محصولات نفتی روسیه پس از آن در اوایل مهرماه رونمایی شد که تحریم‌های گسترده آمریکا و اروپا علیه بخش انرژی روسیه، برخلاف پیش‌بینی‌ها نه‌تنها منجر به کاهش درآمدهای مسکو نشد، بلکه به علت افزایش قیمت جهانی نفت و گاز، دولت روسیه با صادرات کمتر، درآمدهای بیشتری به دست آورد.

ماه پیش نشریه بلومبرگ مدعی شد به علت اختلاف‌های سیاسی، مشکلات موجود درباره تأمین و عرضه انرژی، اتحادیه اروپا در شرایط کنونی تصمیم ندارد برای نفت روسیه سقف قیمت تعیین کند، اما خبرهای جدید حاکی از آن است که آمریکا و اروپا گویی بدون توجه به پیامدهای بعدی، صرفاً بر اعمال تحریم‌های بیشتر و ایجاد محدودیت بر صادرات روسیه، پافشاری دارند.