بورس اوراق بهادار تهران امروز در اولین روز کاری سال ۱۴۰۲ با روند رو به رشدی همراه شد به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۳۷ هزار و ۸۶۹ واحد به رقم یک‌میلیون و ۹۹۸ هزار و ۳۲۷ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن امروز با افزایش ۷ هزار و ۳۲۹ واحد به رقم […]

بورس اوراق بهادار تهران امروز در اولین روز کاری سال ۱۴۰۲ با روند رو به رشدی همراه شد به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۳۷ هزار و ۸۶۹ واحد به رقم یک‌میلیون و ۹۹۸ هزار و ۳۲۷ واحد رسید.

همچنین شاخص هم‌وزن امروز با افزایش ۷ هزار و ۳۲۹ واحد به رقم ۵۹۲ هزار و ۵۷۹ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۷ میلیون و ۳۹۵ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۱۳٫۱ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۹۸ هزار معامله و به ارزش ۸ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان دادو  ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با رشد ۱٫۹۳ درصد همراه شدند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن با افزایش ۱٫۲۵ درصد همراه شدند.

شاخص آزاد شناور ۲ درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس ۲٫۱ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۱٫۶۶ درصد رشد کرد.

امروز نمادهای فولاد مبارکه،  ملی‌مس ایران، پتروشیمی خلیج فارس، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی پارس و بانک پاسارگاد به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند و نماد سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.

در فرابورس ایران هم  شاخص کل امروز با ۳۲۵ واحد افزایش به رقم ۲۴ هزار و ۷۱۹ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۳۵۸ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس ۴۱۸ هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از ۶٫۹ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۳۰ هزار فقره معمله و به ارزش ۳۵ هزار و ۷۷۳ میلیارد تومان دادو ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز بورس اوراق و فرابورس به بیش از ۴۴ هزار میلیارد توان رسید.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، صبا تأمین، پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان، انتخاب الکترونیک و فولاد ارفع به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس، با توجه به رکود دو ساله‌ای که در بازار سرمایه اتفاق افتاده بود و شاخص کل رشد نکرده بود، امسال پیش‌بینی کارشناسان سال رشد برای بازار سرمایه خواهد بود که البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه الزاماً همراه ریسک و نوسان است، اما اگر سرمایه‌های سرگردان به جای بازار ارز و سکه و طلا و یا املاک و آپارتمان به سمت بازار سرمایه حرکت کند، می‌توان امید داشت بخشی از نقدینگی به فرایند تولید اختصاص یابد و باعث رونق اقتصاد شود.

یکی از مأموریت‌ها بازار سرمایه، تأمین مالی برای اقتصاد است و باید فشار به شبکه بانکی که در حال حاضر حدود ۸۵ درصد تأمین مالی اقتصاد از بانک‌ها انجام می‌شود کاسته شود و بخشی از تأمین مالی از طریق بازار سرمایه صورت گیرد.