پژوهشگران با شناسایی سازوکار توازن بین رشد و کنترل استرس در گیاهان به روشی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی دست یافتند. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از «سای تک دیلی»، بیشتر گیاهان در شرایط نامناسب، رشد نمی‌کنند. عواملی مانند بیماری، دمای شدید و خاک شور گیاهان […]

پژوهشگران با شناسایی سازوکار توازن بین رشد و کنترل استرس در گیاهان به روشی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی دست یافتند.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از «سای تک دیلی»، بیشتر گیاهان در شرایط نامناسب، رشد نمی‌کنند. عواملی مانند بیماری، دمای شدید و خاک شور گیاهان را مجبور می‌کند که انرژی خود را برای پاسخ به استرس ناشی از این عوامل به کار ببرند بجای اینکه آن را صرف رشد خود کنند.
اکنون گروهی از دانشمندان یک راه جدید کشف کرده‌اند که مشخص می‌کند گیاهان منابع خود را برای رشد یا برای کنترل و تحمل استرس مصرف می‌کنند. این کشف می‌تواند امکان کنترل واکنش گیاهان به استرس را در شرایط کشاورزی فراهم کند و از این طریق محصولات کشاورزی را افزایش دهد.
یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه ناگویا به مطالعه و بررسی نقش هورمون‌ها و دریافت‌کنندگان آن‌ها در واکنش گیاهان به استرس پرداخت و به یک کشف مهم رسید.
معمولا پذیرندگان و هورمون‌ها مانند قفل و کلید عمل می‌کنند اما در این مطالعه سلول‌های گیاهی که هورمون «PSY» تولید نمی‌کنند، واکنش فعالی به استرس نشان دادند. این مساله حاکی است که وجود یک «کلید» PSY در «قفل» رسپتور (دریافت کننده) به جای فعال کردن پاسخ به استرس، آن را خاموش نگه می‌دارد.
دانشمندان برای آزمایش کردن ماهیت واکنش‌ها به استرس اقدام به کاشت گیاهانی در شرایط با استرس شدید کردند. گیاهانی که در هورمون‌های psy نقص داشتند یا به طور مداوم با این هورمون تغذیه شدند، نتوانستند پاسخ کافی به استرس نشان دهند و از این رو بقای آن‌ها کاهش یافت. دانشمندان نتیجه گیری کردند که گیاهان زیر استرس، آزاد کردن PSY را متوقف می‌کنند و ناموجود بودن آن موجب تحریک ژن‌های پاسخ به استرس می‌شود.
این مساله ممکن است توضیح دهد که چرا حتی گیاهان آسیب دیده می‌توانند پیام ارسال کنند. آن‌ها به جای استفاده از منابع محدود خود برای ایجاد یک عامل جدید، آزاد کردن هورمون PSY را متوقف و پاسخ به استرس را فعال می‌کنند. چنین سازوکاری توازنی بین تحمل استرس با هزینه‌های انرژی ایجاد می‌کند.
دانشمندان ناگویا می‌گویند این سازوکار امکان کنترل مصنوعی توازن بین تحمل استرس و محصول گیاهی را فراهم می‌کند . در سال‌های اخیر شمار فزاینده‌ای از گیاهان کشاورزی در کارخانجات تولید شده و زمانی که گیاهان در فضای داخلی (بسته) رشد داده می‌شوند، در یک محیط با استرس پایین هستند و سامانه پاسخ به استرس همیشه مورد نیاز نیست.

به تازگی نتایج این تحقیق در نشریه «ساینس» منتشر شده است .