در دیدار معاون اداری مالی و قائم مقام وزیر صنعت عراق با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بر آمادگی دو کشور برای تعمیق روابط اقتصادی با تکیه بر توانمندی SMEها و ظرفیت شهرک‌های صنعتی مرزی برای ارتقاء روابط تجاری تأکید شد. به گزارش پایگاه خبری […]

در دیدار معاون اداری مالی و قائم مقام وزیر صنعت عراق با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بر آمادگی دو کشور برای تعمیق روابط اقتصادی با تکیه بر توانمندی SMEها و ظرفیت شهرک‌های صنعتی مرزی برای ارتقاء روابط تجاری تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت /شاتا، “مکی عجیب حمود الدیری” روز پنج شنبه با حضور در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با علی رسولیان دیدار و راهکارهای افزایش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و عراق در حوزه توسعه صنایع و شهرک‌های صنعتی را بررسی کردند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با تأکید بر ضرورت اجرایی شدن تفاهم نامه‌های مشترک منعقد شده میان دو کشور در بخش صنعت برای ارتقاء مراودات اقتصادی اظهار داشت: راه اندازی شهرک صنعتی مرزی نیز می‌تواند در راستای ارتقاء همکاری‌های اقتصادی بسیار مثمرثمر باشد.

علی رسولیان درخصوص دیگر ظرفیت‌ها برای ارتقاء مراودات تجاری دو کشور گفت: اعزام هیأت‌های تجاری میان ایران و عراق و حمایت از شرکت‌های توانمند دو کشور برای شرکت در نمایشگاه‌های تخصصصی مشترک نیز ظرفیت قابل توجهی برای تعمیق ارتباطات، به‌خصوص در حوزه بنگاه‌ها و کسب و کارها خواهد بود.
وی با یادآوری این‌که رویکرد دولت سیزدهم، توسعه روابط اقتصادی با کشورهای خارجی است، افزود: در این راستا به دنبال توسعه روابط با کشور دوست و برادر عراق هستیم، و بی‌شک پیشرفت کشور عراق سبب پیشرفت کشور ایران نیز خواهد شد.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه این نشست با تشریح آخرین وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشورمان بیان کرد: ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره برداری در ایران وجود دارد که اداره و نگهداری ۲۸۹ مورد از آن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و ۶۴ شهرک و ناحیه صنعتی غیردولتی نیز دارای پروانه بهره برداری از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است.
رسولیان با بیان این‌که ۴۹ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقر هستند، اضافه کرد: حدود ۹۲ درصد از این واحدها خرد، کوچک و متوسط محسوب می‌شوند، یعنی شمار کارکنان آن‌ها کمتر از ۱۰۰ نفر است.
وی همچنین به طرح‌های صنعتی درحال ساخت و ساز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۴۷ هزار طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال اجراست که این طرح‌ها با محوریت بخش خصوصی احداث می‌شوند. بعضی از طرح‌ها در مرحله تخصیص زمین، برخی در مرحله دیوار کشی و ساختمان و برخی دیگر در مرحله نصب ماشین آلات هستند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اشتغالزایی مستقیم بیش از یک میلیون نفری واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان متولی این حوزه، علاوه بر ارائه خدمات زیرساختی و واگذاری زمین، از بنگاه‌های کوچک و متوسط بر اساس ۸۵ محور خدمتی حمایت می‌کند.
رسولیان درخصوص برخی از محورهای ارائه خدمات این سازمان به صنایع کوچک نیز توضیح داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حوزه‌هایی از جمله آموزش، شرکت در نمایشگاه‌ها، اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری و اقتصادی، تحقیق و توسعه، برندینگ، تبلیغات، ایجاد دفاتر تجاری در دیگر کشورها، تحقیق و توسعه، انتقال فناوری، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و دانشی شدن واحدهای صنعتی، حمایت‌های مناسبی را به‌عمل می‌آورد.
اعلام آمادگی برای گسترش و تعمیق مراودات اقتصادی با فعال سازی تفاهم نامه‌های میان دو کشور
معاون اداری مالی و قائم مقام وزیر صنعت عراق نیز در این دیدار آمادگی کشورش را برای اجرایی شدن تفاهم ‌نامه‌های منعقده قبلی میان ایران و عراق به‌خصوص در بخش صنعت اعلام کرد و گفت: مرز مشترک میان ایران و عراق فرصت بسیار مناسبی برای ارتقاء روابط تجاری دو کشور است.
مکی عجیب حمود الدیری همچنین ایجاد شهرک صنعتی مرزی را ظرفیت دیگری برای ارتقاء مراودات دو کشور عنوان کرد و افزود: صنایع دو کشور ظرفیت‌های قابل توجهی برای ارتباط گیری و به‌هم رسانی دارند، و یقیناً با ارتباط بیشتر صنایع دو کشور، رشد اقتصادی نیز رقم خواهد خورد.
این نشست در راستای تداوم برنامه‌های توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و با هدف ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تکیه بر ظرفیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور روز پنج شنبه به میزبانی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد