معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: با برگزاری مسابقات قرآنی و حضور افراد در رشته‌های مختلف، انس با قرآن ایجاد شده و در مرحله بعدی درک مفاهیم و عمل به آن محقق می‌شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی اداره اوقاف و امور […]

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: با برگزاری مسابقات قرآنی و حضور افراد در رشته‌های مختلف، انس با قرآن ایجاد شده و در مرحله بعدی درک مفاهیم و عمل به آن محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ولی‌الله روان، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ارتباط با مرحله استانی مسابقات قرآن کریم اظهار داشت: در آستانه برگزاری چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان مقدمات و تمهیدات برگزاری مرحله استانی آن را انجام داده و این مرحله از مسابقات با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود در امامزاده سید محمد (ع) خمینی‌شهر، در این آستان مقدس برگزار می‌شود.

وی افزود: امیدواریم که جامعه قرآنی استان اصفهان همچون ادوار گذشته، حضور حداکثری در این مسابقات داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه استقبال در مرحله نام‌نویسی خوب اما حضور در برخی از شهرستان‌ها ضعیف بوده است، گفت: این موضوع در بخشی به دلیل کمبود نیرو انسانی لازم است که باید ریشه‌یابی و حل شود؛ از طرفی به دلیل برگزاری مسابقات به صورت منطقه‌ای علی‌رغم صرفه‌جویی در منابع مالی، برخی به علت نبود امکانات رفت و آمد از حضور در مسابقات خودداری می‌کنند.

وی با اشاره به مهم‌ترین اهد اف برگزاری این مسابقات عنوان کرد: بعد از تلاوت و قرائت قرآن باید به درک معارف قرآن و عمل به آن برسیم و این باید هدف نهایی ما باشد؛ با برگزاری این مسابقات و حضور افراد در رشته‌های مختلف، انس با قرآن ایجاد می‌شود و مرحله بعدی درک مفاهیم و عمل به قرآن است که باید محقق شود تا بتوانیم از این نسخه آسمانی برای رسیدن به کمال حقیقی استفاده کنیم.

روان در ارتباط با افزایش اقبال مردم به قرآن بیان کرد: اگر مسابقات از طریق رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و در فضای مجازی به طور شایسته پوشش داده شود سبب ایجاد حس رقابت در جامعه شده و بزنگاه‌ها و تلنگرهایی را ایجاد می‌کند که می‌تواند جامعه قرآنی و سایر مردم را به انس با قرآن تشویق کند.

وی با اشاره به استقبال نخبگان قرآنی از این مسابقات تصریح کرد: همکاران ما در اداره اوقاف و سایر مجموعه‌ها و موسسات قرآنی برای برگزاری چنین مسابقاتی زحمات زیادی می‌کشند و این موجب آن می‌شود که جامعه قرآنی استان اصفهان در سطح ملی و حتی بین‌المللی همواره حرفی برای گفتن داشته باشند و بدرخشند اما اگر برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای افراد منتخب با حضور اساتید در طول سال و پیش از برگزاری مسابقات افزایش یابد، شاهد افزایش سطح کیفی مسابقات خواهیم بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: در این راستا لازم است که تعاملات بیشتری با موسسات، اساتید و قرآنی انجام گیرد تا سطح کیفی و کمی مسابقات ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه حضور و حمایت مسئولان در مسابقات قرآنی موجب دیده شدن فعالان این حوزه و ایجاد انگیزه در آنها می‌شود، گفت: پس از بازدید مدیرکل، معاونان و مسئولان اداره‌کل اوقاف استان از مسابقات مرحله شهرستانی، شرکت‌کنندگان اذعان داشتند که حضور این افراد موجب دلگرمی و نیز دیده شدن کاستی‌های موجود در فرآیند مسابقات می‌شود.

روان ادامه داد: امیدواریم که حضور مسئولان در مرحله استانی مسابقات بتواند به افزایش سطح کمی و کیفی این رقابت کمک کند.

وی با تاکید بر حمایت از فعالان قرآنی عنوان کرد: مطابق آنچه اکنون پیش گرفته شده، باید از موازی‌کاری فاصله بگیریم و تقسیم کار انجام شود، همچون واگذاری بخش نوجوانان و جوانان مسابقات به آموزش و پرورش و بخش بزرگسالان به اداره اوقاف و امور خیریه؛ از طرفی کمبودها و کاستی‌های موجود در جامعه قرآنی باید دیده شود و مشوق‌های خوبی برای آنها در نظر گرفته شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: اکنون نیز مشوق‌هایی وجود دارد اما به نظر می‌رسد که کافی نیست؛ علاوه‌بر آن رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی نیز باید نقش خود را در این حوزه به خوبی ایفا کنند و بیشتر از آنچه اکنون هست به موضوعات قرآنی پرداخته شود؛ برخی امکانات و خدمات در حوزه‌های قرآنی باید سهل‌الوصول‌تر بشود و برنامه کامل‌تری در این راستا طراحی شود.

وی با بیان اینکه ایجاد مشوق در آیات قرآن نیز وجود دارد، گفت: ذات انسان به گونه‌ای است که حالت ایجابی را بیش از سلبی می‌پذیرد و اگر جامعه قرآنی مورد کم‌لطفی دست‌اندکاران این حوزه قرار گیرند، شاهد افول استقبال نخبگان قرآنی از محافل و مسابقات خواهیم بود.

روان با اشاره به راه‌های تامین منابع در حوزه‌های قرآن