دبیر شورای عالی سیاسی یمن علت تمدید نشدن آتش بس در یمن تاکنون را تشریح کرد و گفت: پایداری ملت یمن و پیروزی های گسترده آنها، نقشه ها و توطئه های دشمنان را به شکست کشانده و امروز معادله تغییر کرده است و در صورت حمله به بنادر و فرودگاه یمن، متقابلا بنادر و فرودگاههای […]

دبیر شورای عالی سیاسی یمن علت تمدید نشدن آتش بس در یمن تاکنون را تشریح کرد و گفت: پایداری ملت یمن و پیروزی های گسترده آنها، نقشه ها و توطئه های دشمنان را به شکست کشانده و امروز معادله تغییر کرده است و در صورت حمله به بنادر و فرودگاه یمن، متقابلا بنادر و فرودگاههای دشمن را هدف قرار می دهیم.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، “یاسر الحوری” افزود: ما با آتش بس برای آتش بس مخالفیم زیرا آتش بس را ابزاری برای پایان دادن به تجاوز و محاصره یمن و نه یک هدف می دانیم.

وی اضافه کرد: پیشنهادی که توسط فرستاده سازمان ملل متحد ارائه شد شامل موارد کلی بود و تعهدی درآن برای متجاوزان ذکر نشده بود، به همین خاطر از طرف صنعا پذیرفته نشد.

الحوری گفت: در این پیشنهاد هیچ تضمین واقعی درباره اجرای آن و یا افزایش مزایای آتش بس برای ملت یمن ارائه نشده بود؛ درحالی که همه بندهای مطرح شده درآتش بس و در راس آن ها پرداخت حقوق کارمندان از درآمدهای نفتی و گازی حق طبیعی ملت است.

وی تصریح کرد: گفت و گوها تا هر زمانی ادامه یابد، در صورتی که این شرایط محقق نشود، هیچ توافقی امضا نخواهد شد و صنعا سناریوهای مختلفی را آماده کرده است زیرا شورای عالی سیاسی فقط به دنبال تامین و تحقق منافع ملی است.

دبیر شورای عالی سیاسی یمن گفت: بدون تردید کشورهای متجاوز در چارچوب خواست آمریکا عمل می کنند و آن ها به دنبال دستاوردی مجانی از آتش بس جدید هستند.

الحوری بیان کرد: آن ها تلاش می کنند با سنگ اندازی در مسیر ورود کشتی های حامل مشتقات نفتی و جلوگیری از انجام پروازها در برخی مسیرها، افکار عمومی داخل یمن را علیه تصمیم مخالفت با تمدید آتش بس بدون فایده تحریک و صنعا را به مخالفت با تمدید آتش بس متهم کنند.

وی اضافه کرد: صنعا رفتار دشمن را زیر نظر دارد و اقدامات مناسب را در وقت آن انجام می دهد؛ بویژه که هشدارها بسیار روشن بود و ثروت ها و منابع یمن تازمانی که ملت یمن از آن بهره نبرد، خط قرمز ما است.

الحوری افزود: امروز معادله تغییر کرده است و بنادر و فرودگاه های دشمن در مقابل بنادر و فرودگاه های یمن هدف قرار خواهد گرفت و این یک هشدار واقعی است. به همین خاطر آتش بس سابق بدون توافق ادامه دارد زیرا طرف مقابل این هشدار را به خوبی درک کرده است.

وی تصریح کرد: ما خواستار صلح واقعی هستیم و این جدیت را ابتدا از طرف دشمن باید در پرونده انسانی مشاهده کنیم و این پرونده نیز شامل موضوعات مختلفی می شود.

دبیر شورای عالی سیاسی یمن بیان کرد: اگر دشمن در این زمینه صداقت به خرج ندهد، در پرونده سیاسی نیز صادق نخواهد بود زیرا طمع ورزی دشمن همچنان پابرجاست و آن ها خواستار صلح نیستند و فقط به دنبال توقف موقت جنگ تا زمان پایان جنگ روسیه و اوکراین هستند تا برنامه های خود را برای مرحله بعد تنظیم کنند.

الحوری افزود: هم اکنون اولویت دشمن، تسهیل عبور کشتی هایی است که از باب المندب عبور می کنند؛ به همین خاطر در یمن احتیاج به آرامشی موقت دارند زیرا هنوز به اهداف خود نرسیده اند و نخواهند رسید.

وی اضافه کرد: بدون تردید آن ها خواستار صلح نیستند بلکه می خواهند ملت یمن را وادار به تسلیم کنند اما پایداری ملت یمن و پیروزی های گسترده و توسعه توان موشکی، همه نقشه ها و توطئه های دشمنان را به شکست کشاند.

الحوری گفت: هدف دشمن تضعیف یمن و انتقال به مرحله نه جنگ و نه صلح است و این راهبرد می تواند شرایط را برای خروج ائتلاف متجاوزان به سرکردگی عربستان بدون پذیرفتن مسئولیت تجاوز به یمن و ویران کردن کشور فراهم کند.

وی اظهار داشت: امروز نسبت به سال ۲۰۱۵ بسیاری از امور تغییر کرده است و قیمومیت خارجی ها به غیر از مناطق و استان های جنوبی و شرقی که همچنان در اشغال است، به پایان رسیده است و به حضور و تسلط آن ها در این مناطق نیز به زودی پایان داده می شود.

دبیر شورای عالی سیاسی یمن گفت: جامعه یمن کاملا تغییر کرده و متحول شده است و امروز به خود و رهبران خود ایمان، اعتماد و اطمینان دارد و نسل های یمن به خوبی دشمن واقعی کشور، جهان عرب و اسلام را می شناسند.

الحوری افزود: رژه نظامی اخیر، تصویری روشن از یمن جدید و بیدار است که در چارچوب محور مقاومت عمل می کند و آمریکا، اسرائیل و مزدوران آن ها در منطقه را دشمن خود می داند.

وی اضافه کرد: امروز ملت یمن ایمان دارد که پایان سلطه آمریکا، صهیونیست ها، انگلیس و فرانسه در منطقه بسیار نزدیک است.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است، به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر بدون دستیابی به توافقی جدید پایان یافت.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن – فقیرترین کشور عربی – آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آنها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.