ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد: اگر به سوئد و فنلاند تا پیش از عضویت در ناتو از طرف روسیه یا دشمن دیگری فشار وارد بیاید، ناتو اقدام خواهد کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری رویترز، استولتنبرگ امروز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با اولف کریسترسون نخست […]

ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد: اگر به سوئد و فنلاند تا پیش از عضویت در ناتو از طرف روسیه یا دشمن دیگری فشار وارد بیاید، ناتو اقدام خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری رویترز، استولتنبرگ امروز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با اولف کریسترسون نخست وزیر جدید سوئد گفت: غیرقابل تصور است که اگر سوئد و فنلاند تحت هر گونه فشاری قرار بگیرند، متحدان اقدامی نکنند.

دبیر کل ناتو همچنین ابراز امیدواری کرد که ترکیه مخالفت خود را با ورود سوئد به ناتو کنار بگذارد. استولتنبرگ تاکید کرد که سوئد و حوزه بالتیک یک منطقه مهم است که ناتو حضور خود را در آنجا افزایش داده است.

اعضای ناتو ماه ژوئن در اجلاسی در مادرید به اتفاق پذیرفتند که سوئد و فنلاند به ناتو ملحق شوند.

این دو کشور اسکاندیناوی قبلا در نشست های ناتو به عنوان اعضای دعوت شده شرکت می کردند، اما تا زمانی که همه ۳۰ عضو ناتو با گسترش این ائتلاف موافقت نکنند، مشمول بند دفاع متقابل قرار نمی گیرند.

حدود چهار ماه قبل، ۲۸ کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو این کار را انجام داده اند، اما ترکیه و مجارستان هنوز باید در این مورد تصمیم گیری کنند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه موافقت با عضویت فنلاند و سوئد را به استرداد تروریست‌های کرد مشروط کرده است.

همزمان “دن ویلیامز” خبرنگار رویترز در قدس اشغالی نیز به نقل از دبیرکل ناتو اتهام های واهی غربیها علیه ایران مبنی بر ارایه سلاح به اوکراین را تکرار کرد. به گفته این خبرنگار، دبیرکل ناتو امروز پنجشنبه در کنفرانس خبری گفت که ناتو آنچه را به زعم خود “اقدام ایران برای تامین سلاح برای روسیه جهت حمله به اوکراین” خواند، زیر نظر دارد.

به نوشته خبرگزاری “افه” اسپانیا، استولتنبرگ در ادامه تکرار اتهام های واهی غربیها علیه ایران در ارتباط با جنگ اوکراین همچنین مدعی شد: همه چیز نشان می دهد که ایران هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه می‌دهد.

این درحالی است که نمایندگی روسیه در سازمان ملل امروز پنجشنبه در واکنش به ادعاهای مکرر مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، اعلام کرد که پهپادهای مورد استفاده ارتش در اوکراین در روسیه تولید شده‌اند.

دیمیتری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل در بیانیه ای گفت: همانطور که مقام‌های ایرانی گفتند هیچ گونه انتقال تسلیحاتی در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایران صورت نگرفته است.

در بیانیه پولیانسکی آمده است: امروز ما شاهد دور دیگری از (به راه انداختن) کارزار اطلاعات نادرست در شورای امنیت از سوی هیات‌های غربی بودیم. غرب در راستای روش شرم‌آور خود سعی دارد بر ایران فشار وارد کند و اتهام‌های بی‌اساس درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را به میان آورد.

وی در ادامه تاکید کرد که هیچ پهپادی از سوی ایران در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین قرار نگرفته است. پولیانسکی اظهار کرد که غرب نباید قابلیت‌های فناوری روسیه در صنعت پهپادی را دست کم بگیرد.

امروز به وقت ایران، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در جمع خبرنگاران ادعاهای بی اساس در مورد انتقال پهپاد از سوی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین را رد و تاکید کرد که این ادعاها هیچ ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

وی تاکید کرد: پشت اقدام برخی کشورها در مرتبط ساختن ادعاهای بی اساس علیه ایران در جنگ اوکراین با قطعنامه ۲۲۳۱ انگیزه‌های سیاسی نهفته است.

رسانه‌های غربی در روزهای اخیر به فضاسازی درباره ادعای ارسال موشک و پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین شدت بخشیده‌اند.

ایران این ادعاها را که با اهداف سیاسی مطرح می‌شود، رد می‌کند. آمریکا در کارزار رسانه‌ای خود موضوع پهپادها را به قعطنامه ۲۲۳۱ مرتبط می‌کند؛ در حالیکه این دو موضوع ارتباطی با هم ندارند. به بیان دیگر، فروش و صادرات تسلیحات ایران هیچ ارتباطی با بند ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.