۱۲۰۰ جانباز دیگر هم پیامک خرید خودرو دریافت کردند/ امتیاز ویژه ایثارگران در طرح نهضت ملی مسکن اقدامات مورد نظر درخصوص تخصیص خودروهای داخلی به جانبازان ۲۵ الی ۴۹ درصد که دارای مشکلات جسمی و حرکتی هستند، آغاز شده است، بطوریکه در ماه گذشته به ۲۱۰۰ نفر از ایثارگران که ۱۲۰۰ دستگاه آن از شرکت […]

۱۲۰۰ جانباز دیگر هم پیامک خرید خودرو دریافت کردند/ امتیاز ویژه ایثارگران در طرح نهضت ملی مسکن

اقدامات مورد نظر درخصوص تخصیص خودروهای داخلی به جانبازان ۲۵ الی ۴۹ درصد که دارای مشکلات جسمی و حرکتی هستند، آغاز شده است، بطوریکه در ماه گذشته به ۲۱۰۰ نفر از ایثارگران که ۱۲۰۰ دستگاه آن از شرکت ایران خودرو و ۹۱۲ دستگاه آن از شرکت سایپا بوده پیامک ارسال شده است. در روزهای گذشته هم برای ۱۲۰۰ نفر مرحله دوم توسط ایران خودرو پیامک ارسال شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از حیات؛ میثم اروز مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران آخرین جزئیات تخصیص خودروهای داخلی و خارجی و ارائه تسهیلات مسکن به ایثارگران را تشریح کرد.

ارسال پیامک تکمیل پروفایل برای ۱۲۰۰ نفر مرحله دوم از جانبازان توسط ایران خودرو

حیات: پرونده تخصیص خودروهای داخلی به ایثارگران به کجا رسید؟

اروز: اقدامات مورد نظر درخصوص تخصیص خودروهای داخلی به جانبازان ۲۵ الی ۴۹ درصد که دارای مشکلات جسمی و حرکتی هستند، آغاز شده است، بطوریکه در ماه گذشته به ۲۱۰۰ نفر از ایثارگران که ۱۲۰۰ دستگاه آن از شرکت ایران خودرو و ۹۱۲ دستگاه آن از شرکت سایپا بوده پیامک ارسال شده است. در روزهای گذشته هم برای ۱۲۰۰ نفر مرحله دوم توسط ایران خودرو پیامک ارسال شد.

خوشبختانه روند اعطای خودروی داخلی به جانبازان رو به جلو است، به نحوی که اکثر جانبازان در این زمینه پروفایل خود را تکمیل نموده و با مراجعه به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات و تکمیل مابه التفاوت اقدامات لازم را انجام داده اند.

گفتنی است در همین ارتباط ۶ بانک عامل ( بانک های دی، شهر، صادرات، ملی، تجارت و پارسیان ) توسط بانک مرکزی انتخاب و مسئول ارائه تسهیلات در این خصوص به جانبازان شدند.

متاسفانه بانک های ملی و تجارت به علت برخی اختلال ها در الگوریتم های سیستمی در این خصوص تعلل داشتند که ما در این مورد با بانک مرکزی رایزنی های مربوطه را انجام دادیم و قرار شد بانک مرکزی اخطارهای لازم را به بانک های مذکور اعلام کنند. 

با توجه به اینکه پیش فاکتورهای شرکت ایران خودرو مدت دار است  از خودروسازهای داخلی تقاضا کرده ایم که مدت زمان پیش فاکتورها را تمدید نمایند تا ایثارگران در دریافت تسهیلات فرصت لازم را داشته باشند.

خودروهای شاهین اتومات و ۲۰۷ اتومات در لیست خودروهای تولید داخل

حیات: آیا شرط خاصی برای اختصاص نوع خودرو به جانبازان وجود دارد؟

اروز: طبق قانون، جانبازان دارای مشکلات جسمی و حرکتی (۲۵ الی ۴۹ درصد) با تایید کمسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران که عمدتا دارای قطع عضو یا معادل قطع عضو هستند می توانند این خودروهای داخلی را دریافت نمایند.
در واقع در مرحله نخست این ۱۰ هزار خودرو که مورد تعهد وزارت صمت است به این جانبازان تعلق می گیرد.

براساس ظرفیت شرکت های خودروساز، مصوبه هیات وزیران و اولویت بندی های موجود به طور مثال به جانبازان ۴۵ درصد خودروی ۲۰۷ اتومات و به جانبازان ۲۵ الی ۳۰ درصد خودروی شاهین اتومات تعلق می گیرد.

اعطای نوع خودروهای وارداتی براساس درصد جانبازی متفاوت است

حیات: پرونده تخصیص خودروهای خارجی به ایثارگران به کجا رسید؟

اروز: پرونده اختصاص خودروهای وارداتی به جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر همچنان در دست پیگیری است و در این خصوص بنیاد شهید و امور ایثارگران جلسات مستمری را با سازمان توسعه و تجارت برگزار کرده است.

همچنین مقرر شد شرکت های وارد کننده مورد تایید وزارت صمت که نسبت به واردات این خودروها اعلام آمادگی کرده اند تا هفته های آینده محصولات خود را در سامانه طراحی شده اعلام کنند تا جانبازان بتوانند براساس آپشن های موجود خودروهای خود را انتخاب و مرحله پیش ثبت سفارش را انجام دهند.

ما درصدد هستیم که حق انتخاب خودروهای وارداتی را به جانبازان بدهیم تا پیش ثبت نام آن ها هرچه سریعتر آغاز شود.البته ارزش خودروهای ارائه شده در کشور مبدا براساس درصد جانبازی متفاوت است.به نحوی که جانبازان ۷۰ درصد ویژه تا سقف ۳۵ هزار یورو، جانبازان ۷۰ درصد عادی تا سقف ۳۰ هزار یورو و جانبازان زیر ۷۰ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو می توانند خودرو وارد کنند.

البته باید اعلام کنم که تمام این موارد براساس مصوبه هیات وزیران و قانون، اجرایی می شود و بنیاد شهید صرفا مجری اجرای قانون بر اساس تکالیف تعریف شده می باشد.

شرط اعطای خودروی وارداتی عدم استفاده از تسهیلات موضوع ماده ۴۵ است

طبق قانون، طرح تخصیص خودروهای وارداتی به جانبازان مشمول افرادی می شود که از تاریخ ۲/۱۰/۹۱ از تسهیلات موضوع ماده ۴۵ استفاده نکرده باشند.

اروز: بنیاد شهید و امور ایثارگران با وزارت مسکن، راه و شهرسازی توافقاتی را انجام داده است که در صورت ثبت نام ایثارگران در طرح ملی مسکن،  بتوانند از معافیت هایی نظیر زمین رایگان، انشعابات رایگان و وام یارانه ای ۴ درصد مختص ایثارگران برخوردار شوند.

در حقیقت به علت تمایل برخی از ایثارگران برای استفاده از طرح نهضت ملی مسکن، رایزنی هایی با وزارت مسکن، راه و شهرسازی صورت گرفت تا با کدنویسی های مورد نیاز برای ایثارگران در صورت ثبت نام در این طرح بتوانند از معافیت های موجود استفاده کنند. لذا جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسران و فرزندان شهدا می توانند با نام نویسی در سامانه نهضت ملی مسکن از این معافیت ها بهره مند شوند.

در حقیقت در طرح نهضت ملی مسکن، مالکیت واحدها به افراد تعلق نمی گیرد و به شرط ۹۹ ساله در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.اما طبق قانون باید عرصه و اعیان این واحدها برای ایثارگران مشخص شود و به آنان سند مالکیت اعطا شود.

در نهضت ملی مسکن مردم عادی شامل دریافت وام یارانه دار و انشعابات رایگان نمی شوند اما ما برای ایثارگران وام یارانه دار و انشعابات رایگان را در این طرح اعمال می کنیم.

دولت به دنبال این است که طرح نهضت ملی مسکن هرچه سریعتر به نتیجه برسد

طبق رایزنی های صورت گرفته توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران مقرر شد استان های خوزستان، بوشهر و یزد تا پایان سال طرح واگذاری زمین به مشمولین ماده هفت را به صفر برسانند.

همچنین استان قم نیز هم اکنون درحال واگذاری ۹۰۰ قطعه زمین به ایثارگران است.

یعنی اگر از زمان لازم الاجرا شدن قانون خدمات جامع ایثارگری در تاریخ ۹۱/۱۰/۲ به بعد جانبازان خودرویی از بنیاد شهید دریافت کرده باشند دیگر مشمول مصوبه خودروهای وارداتی نخواهند شد و از این لیست خارج می شوند.

امیدواریم که بحث واردات خودروهای وارداتی از هفته های آینده عملیاتی شود تا جانبازان شاهد بازشدن سامانه ثبت سفارش خودرو و آغاز فرآیند پیش ثبت نام خودروها باشند. 

با وجود اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران تکلیف قانونی خود را در این خصوص انجام داده است و مجوز واردات خودرو باید توسط وزارت صمت صادر شود اما همچنان تمام تلاش خود را می کند تا این موضوع سریعتر به مرحله اجرا برسد.

در حقیقت طرح تخصیص خودرو و اجرای ماده ۴۵ پس از ۱۱ سال اجرایی شد که دستاورد بزرگ محسوب می شود.

حیات: آیا امکان افزایش ظرفیت خودرو برای مابقی ایثارگران وجود دارد یا خیر؟

اروز: درحال حاضر تعداد خودروهای داخلی محدود است و براساس توافقات صورت گرفته با وزارت صمت مقرر شد که تا پایان سال ۱۰ هزار دستگاه خودرو به ایثارگران تخصیص داده شود. البته امیدوار هستیم که در صورت پیش بینی قانون گذار در قانون بودجه سال آینده این طرح مجددا برای جانبازان اجرایی شود.

نرخ تسهیلات مسکن به تفکیک جمعیت شهرها

حیات: پرونده اعطای تسهیلات مسکن ایثارگران به کجا رسید؟

اروز: در حال حاضر در حوزه مسکن اتفاق بسیار بزرگی رخ داد و  علی رغم اینکه در قانون بودجه بحث وام مسکن ایثارگران لحاظ نشده بود، در نهایت با پیگیری های بنیاد شهید و امور ایثارگران، مساعدت و همکاری دولت توانستیم مصوبه را از هیات محترم وزیران دریافت و ابلاغ نماییم. کمااینکه این موضوع هم اکنون در نوبت جلسه شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

براساس این طرح، نرخ تسهیلات مسکن برای شهر های با جمعیت بالای یک میلیون نفر ۶۰۰ میلیون، مراکز استان ها ۵۰۰ میلیون، شهرستان ها ۴۰۰ میلیون و روستاها ۳۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و اقساط ۲۰ ساله در نظر گرفته شده است.

همچنین در تلاش هستیم که در قرارگاه مسکن ایثارگران و برگزاری جلسات مستمر، مصوبات اجرایی خوبی را به تصویب برسانیم. کما اینکه معاون وزیر و مدیرعامل شهرهای جدید وزارت مسکن، راه و شهرسازی در پنجمین جلسه قرارگاه ملی مسکن که به ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، وعده داد که تعدادی از قطعات زمین در  شهرها  جدید در اختیار ایثارگران قرار بگیرد.

در همین راستا نیز  برای استان های آذربایجان شرقی، غربی، هرمزگان، خوزستان و البرز صورت جلسه ای به امضا رسید تا تعدادی از زمین های شهرهای جدیدالاحداثشان به ایثارگران واگذار شود.

نگاه دولت، وزارت مسکن، راه و شهرسازی و بنیاد شهید و امور ایثارگران این است که مردم هرچه سریعتر صاحب مسکن شوند.

در ماده ۷ قانون جامع ایثارگران، وزارت مسکن، راه و شهرسازی موظف شده است تا به جانبازان بالای ۲۵ درصد، همسران و فرزندان شهدا و آزادگان زمین به قیمت منطقه ای سال ۶۹ اعطا کند. چراکه بسیاری از این افراد همچنان در نوبت واگذاری زمین هستند.
ایثارگران باید هرچه سریعتر صاحب زمین و مسکن شوند

دکتر قاضی زاده هاشمی معتقد است که ایثارگران باید هرچه سریعتر صاحب زمین و مسکن شوند. از این رو، یکی از سیاست های اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذاری زمین  و ساخت مسکن بر اساس تفاهمنامه ای که با بنیاد ملی مسکن منعقد و به امضا رسیده است می باشد.

در این ارتباط نیز بنیاد شهید و امور ایثارگران تعدادی قطعه زمین از اداره کل راه و شهرسازی برای ایثارگران دریافت کرد و مقرر شد این زمین ها ساخته و در قالب واحدهای مسکونی به ایثارگران تحویل داده شود. 

براین اساس نیز مقرر شد در استان هایی مانند خراسان رضوی و فارس این اتفاق رخ دهد که هم اکنون در شرف انجام است.

خداروشکر در این دو سال اخیر اتفاقات مثبت بسیاری در حوزه اعطای تسهیلات مسکن رخ داد و توانستیم تعدادی زمین و واحد مسکونی را به ایثارگران واگذار کنیم.

در این ارتباط در برخی استان ها مثل تهران، اصفهان ،مرکزی و زنجان پروژه‌ای مسکونی ایثارگران در حال اتمام و یا در حال پیشرفت ساخت می باشد.

ما به تمام استان ها اعلام کردیم که براساس تفاهمنامه منعقده با بنیاد مسکن هرچه ظرفیت دارند در بحث ساخت و ساز به کار گیرند. البته بنیاد شهید و امور ایثارگران تکلیفی برای ساخت و ساز ندارد و از این رو هیچگاه وارد ساخت و ساز نخواهد شد.

در واقع براساس تفاهمنامه های موجود اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن به عنوان کارگزار مسئولیت ساخت و ساز را برعهده داشته و بنیاد شهید و امور ایثارگران صرفا در تامین زمین از سوی راه و شهرسازی و اعطای تسهیلات مسکن برای ایثارگران اقدام می نماید.. 

امتیازات خاص ایثارگران به شرط ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن

حیات: آیا ایثارگران در طرح نهضت ملی مسکن شامل امتیازاتی خاصی هستند؟