برنامه ریزی های لازم برای افتتاح و بهره برداری از مگا پروژه‌های استان انجام شده است استاندار کردستان با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به این استان، افزود: برنامه ریزی های لازم برای افتتاح و بهره برداری از مگا پروژه‌های استان انجام شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ […]


برنامه ریزی های لازم برای افتتاح و بهره برداری از مگا پروژه‌های استان انجام شده است

استاندار کردستان با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به این استان، افزود: برنامه ریزی های لازم برای افتتاح و بهره برداری از مگا پروژه‌های استان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ در جلسه بررسی مسائل و الزامات توسعه کردستان که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در تهران تشکیل شد، اظهار کرد: وجود تعداد زیادی پروژه نیمه تمام از گذشته در استان وجود دارد که دولت سیزدهم باید نسبت به تکمیل و بهره برداری از آنها برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه با نگاه ویژه دولت سیزدهم و برکات ۲ سفر اخیر ریاست جمهوری به استان شاهد تخصیص اعتبارات جهشی در راستای جبران عقب ماندگی ها بوده‌ایم، اضافه کرد: همین موضوع باعث شد که کردستان در بسیاری از شاخص‌های توسعه ای کشور رشد قابل توجه‌ای داشته باشد و بخش عمده‌ای از پروژه‌های نیمه تمام تعیین تکلیف شود.

استاندار کردستان با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به این استان، افزود: برنامه ریزی های لازم برای افتتاح و بهره برداری از مگا پروژه‌های استان انجام شده و لازم است در این مسیر سازمان برنامه و بودجه کشور نیز از مجموعه دولت در کردستان برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده بیش از پیش حمایت کند.

زارعی کوشا با اشاره به پروژه های عظیم حمل و نقل و توسعه ای استان از جمله احداث راه آهن سنندج – همدان و فرودگاه سقز اظهار کرد: پروژه احداث راه آهن سنندج – همدان تا اوایل مهر ماه سال جاری افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و فرودگاه سقز نیز که از دهه ۷۰ تا کنون کلنگ زنی شده و دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد است امیدواریم با عنایات ویژه دولت سیزدهم افتتاح و مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی از آمادگی استان برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت طرح مولد سازی در راستای تکمیل پروژه های نیمه تمام خبر داد و گفت: امیدواریم با بهره گیری لازم از این فرصت قانونی ایجاد شده بخش عمده ای از پروژه های نیمه تمام استان را به سرانجام رسانده و تقدیم مردم شهید پرور کردستان کنیم.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم در این جلسه اظهار کرد:از ویژگی های ممتاز کردستان داشتن ظرفیت‌های بکر در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، قطب‌های تجاری و بازارچه‌های مرزی و صنایع متوسط و کوچک است که می طلبد مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دولت در تلاش است تا زمینه اشتغال مولد و مؤثر را در استان فراهم کند، گفت: در کنار مسائل اقتصادی، باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی خاص استان کردستان هم توجه ویژه‌ای شود تا توسعه این استان به صورت متوازن پیش برود.

معاون رئیس‌جمهور از پروژه راه‌آهن همدان به سنندج به عنوان مهم‌ترین طرحی که باید تأمین اعتبار آن به‌ سرعت انجام شود، نام برد و گفت: با توجه به اهمیت این طرح برای استان و با هدف تسریع در راه‌اندازی آن در ماه‌های پیش رو، تخصیص اعتبارات مورد نیاز این طرح در اولویت سازمان برنامه و بودجه کشور قرار دارد و طی روزهای اخیر نیز اعتبارات مناسبی به این طرح تخصیص داده شده است.

منظور از اولویت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان در بخش آب خبر داد و افزود: این طرح‌ها هم امسال از تخصیص‌های کافی بهره‌مند شده و در بودجه سال آینده مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

وی به اهمیت فعال‌سازی و توسعه معادن استان کردستان اشاره کرد و گفت: پرونده ویژه‌ای برای فعال‌سازی و توسعه معادن استان گشوده می‌شود و با همکاری وزارت صمت و سازمان‌های توسعه‌ای مرتبط با این موضوع، منابع مالی مورد نیاز در این بخش تأمین خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: به نظر می‌رسد بخش معدن، پیشران اصلی توسعه استان کردستان باشد و در صورت راه‌اندازی معادن استان، صنایع تبدیلی هم در کنار آنها شکل خواهد گرفت؛ از این‌رو، در بازنگری طرح توسعه استان، معادن باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

وی خواستار استفاده شایسته از ردیف بودجه محرومیت‌زدایی در نیمه دوم امسال و تسریع در توزیع استانی آن شد و گفت: این ردیف، یک ظرفیت مهم برای تکمیل طرح‌های کوچک و اجتماعی در بخش‌های آبرسانی روستایی، خدمات بهداشتی پایه، تکمیل زیرساخت‌های خدمات عمومی و مواردی از این دست است و لازم است تمرکز ویژه‌ای برای بهره‌برداری درست از این ردیف صورت گیرد.
 

کویستان عبدالحکیمی/کردستان