رویکرد سازمان برنامه و بودجه کشور امیدآفرین ، همراه با تحول و تغییر در شاخص های پیشرفت در استان کردستان است اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان در جلسه بررسی مسائل و الزامات توسعه استان کردستان که با حضور داود منظور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونان و رؤسای امور سازمان برنامه […]


رویکرد سازمان برنامه و بودجه کشور امیدآفرین ، همراه با تحول و تغییر در شاخص های پیشرفت در استان کردستان است


اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان در جلسه بررسی مسائل و الزامات توسعه استان کردستان که با حضور داود منظور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونان و رؤسای امور سازمان برنامه و بودجه و اکبر محمدی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان برگزار شد گفت : نگاه امیدوآفرین سازمان برنامه و بودجه کشور به استان کردستان زمینه ساز ایجاد تحول و تغییر محسوس در شاخص های پیشرفت و توسعه ای این استان در آینده ای نزدیک است.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان در جلسه بررسی مسائل و الزامات توسعه استان کردستان که با حضور داود منظور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونان و رؤسای امور سازمان برنامه و بودجه و اکبر محمدی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان برگزار شد با اشاره به شرایط ویژه استان کردستان از لحاظ مرزی بودن و منطقه ای بیان داشت : متاسفانه میراث به جا مانده از دولت گذشته وجود تعداد زیادی پروژه های نیمه تمام است که دولت سیزدهم باید نسبت به تکمیل و بهره برداری از این پروژه ها برنامه ریزی لازم را انجام دهد .
زارعی کوشا افزود : خوشبختانه با نگاه ویژه دولت سیزدهم به استان کردستان و برکات دو سفر اخیر ریاست جمهوری به استان کردستان شاهد تخصیص اعتبارات جهشی به استان در راستای جبران عقب ماندگی ها بوده ایم که همین موضوع باعث شد که استان کردستان در بسیاری از شاخص های توسعه ای کشور رشد قابل توجه ای داشته و همچنین بخش عمده از از پروژه های نیمه تمام تعیین تکلیف شود .
استاندار کردستان با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به کردستان نیز گفت : با توجه به سفر سوم رئیس جمهوری به استان کردستان در آینده ای نزدیک برنامه ریزی های لازم جهت افتتاح و بهره برداری از مگا پروژه های استان صورت گرفته است که لازم است در این مسیر سازمان برنامه و بودجه کشور نیز از مجموعه دولت در کردستان جهت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده بیش از پیش حمایت نماید.


وی با اشاره به پروژه های عظیم حمل و نقل و توسعه ای استان از جمله احداث راه آهن سنندج – همدان و فرودگاه سقز اظهار داشت : خوشبختانه پروژه احداث راه آهن سنندج – همدان تا اوایل مهر ماه سالجاری افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و فرودگاه سقز نیز که از دهه ۷۰ تا کنون کلنگ زنی شده است و به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است هم اکنو دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصدی است که امیدواریم این فرودگاه نیز با عنایات ویژه دولت سیزدهم در سالجاری افتتاح و مورد بهره برداری قرار گیرد .
زارعی کوشا از آمادگی استان جهت بهره گیری حداکثری از ظرفیت طرح مولد سازی در جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام در استان کردستان خبر داد و گفت : امیدواریم با بهره گیری لازم از این فرصت قانونی ایجاد شده بخش عمده ای از پروژه های نیمه تمام استان را به سرانجام رسانده و تقدیم مردم شهید پرور کردستان نمائیم .


دولت زمینه اشتغال مولد را در استان کردستان فراهم می‌کند/ به طرح‌های نیمه‌تمام بخش آب توجه ویژه‌ای می‌شود
داود منظور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز گفت: هدف از برگزاری نشست‌های بررسی مسائل توسعه استان‌ها، بحث و تبادل نظر به منظور تصمیم‌گیری درباره تعیین اولویت‌های توسعه استان‌هاست تا با همفکری و رایزنی، تصمیم‌های مؤثری برای رشد تولید و اشتغال و توزیع متوازن امکانات در سطح استان‌ها گرفته شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه افزود: ویژگی ممتازی که استان کردستان دارد این است که ظرفیت‌های بکری در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، قطب‌های تجاری و بازارچه‌های مرزی و صنایع متوسط و کوچک دارد که می‌بایست مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
وی سپس با بیان اینکه دولت در تلاش است تا زمینه اشتغال مولد و مؤثر را در استان فراهم کند، گفت: در کنار مسائل اقتصادی، باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی خاص استان کردستان هم توجه ویژه‌ای شود تا توسعه این استان به صورت متوازن پیش برود.
تکمیل راه‌آهن همدان به سنندج در اولویت قرار دارد
منظور در ادامه از راه‌آهن همدان به سنندج به عنوان مهم‌ترین طرحی که باید تأمین اعتبار آن به‌سرعت انجام شود، نام برد و گفت: با توجه به اهمیت این طرح برای استان و با هدف تسریع در راه‌اندازی آن در ماه‌های پیش رو، تخصیص اعتبارات مورد نیاز این طرح در اولویت سازمان برنامه و بودجه کشور قرار دارد و طی روزهای اخیر نیز اعتبارات مناسبی به این طرح تخصیص داده شده است.


معاون رئیس‌جمهور سپس از اولویت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان در بخش آب خبر داد و افزود: این طرح‌ها هم امسال از تخصیص‌های کافی بهره‌مند خواهند شد و هم در بودجه سال آینده مورد توجه ویژه قرار خواهند گرفت.
منظور در ادامه به اهمیت فعال‌سازی و توسعه معادن استان کردستان اشاره کرد و گفت: پرونده ویژه‌ای برای فعال‌سازی و توسعه معادن استان گشوده می‌شود و با همکاری وزارت صمت و سازمان‌های توسعه‌ای مرتبط با این موضوع، منابع مالی مورد نیاز در این بخش تأمین خواهد شد.


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: به نظر می‌رسد بخش معدن، پیشران اصلی توسعه استان کردستان باشد و در صورت راه‌اندازی معادن استان، صنایع تبدیلی هم در کنار آنها شکل خواهد گرفت؛ از این‌رو، در بازنگری طرح توسعه استان، معادن باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
وی در ادامه خواستار استفاده شایسته از ردیف بودجه محرومیت‌زدایی در نیمه دوم امسال و تسریع در توزیع استانی آن شد و گفت: این ردیف، یک ظرفیت مهم برای تکمیل طرح‌های کوچک و اجتماعی در بخش‌های آبرسانی روستایی، خدمات بهداشتی پایه، تکمیل زیرساخت‌های خدمات عمومی و مواردی از این دست است و لازم است تمرکز ویژه‌ای برای بهره‌برداری درست از این ردیف صورت گیرد.
منظور لزوم فعال‌سازی حساب توسعه و پیشرفت استان‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی را مورد تأکید قرار داد.
ایجاد توازن بین استان‌ها در بودجه سال آینده با توجه به شاخص محرومیت
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست، از آماده شدن بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور خبر داد و گفت: در سیاست‌های بودجه سال ۱۴۰۳، ایجاد توازن بین استان‌ها با توجه به شاخص محرومیت در نظر گرفته می‌شود و به استان‌های کم رشد، بودجه بیشتری اختصاص خواهد یافت تا عدم تعادل‌ها در کشور کاهش یابد.


در این نشست، «اسماعیل زارعی کوشا»، استاندار کردستان، نیز برگزاری نشست بررسی مسائل این استان را امیدآفرین دانست و گفت: تحول در شاخص‌های پیشرفت استان نیازمند تغییر نگاه در راهبردها و رویکردهاست.
در ادامه اکبر محمدی سرپرست سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان، نیز با ارائه گزارشی تشریحی از سیمای استان کردستان و بیان وضعیت این استان در بخش‌های مختلف و بررسی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود، به بیان پیشنهادهای خود برای توسعه استان پرداخت و خواستار توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور به تأمین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام این استان در حوزه‌های راه و ریل، آب رسانی، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان شد.


بر پایه این گزارش، در بخش دیگری از این نشست، معاونان و رؤسای امور سازمان برنامه و بودجه و معاونان استاندار کردستان نیز، به ارائه گزارش‌هایی درباره مسائل توسعه استان کردستان و بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان