پروژه‌های عمرانی حوزه آموزش و پرورش فعال شود/خط بریل الفبای کردی به زودی تدوین می شود استاندار کردستان؛ آموزش زبان کردی یک امکان خوبی است و می‌توان در کنار آن به آموزش زبان‌های دیگر برای جامعه نابینایان توجه کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ اسماعیل زارعی‌کوشا در شورای آموزش و پرورش […]

پروژه‌های عمرانی حوزه آموزش و پرورش فعال شود/خط بریل الفبای کردی به زودی تدوین می شود

استاندار کردستان؛ آموزش زبان کردی یک امکان خوبی است و می‌توان در کنار آن به آموزش زبان‌های دیگر برای جامعه نابینایان توجه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ اسماعیل زارعی‌کوشا در شورای آموزش و پرورش استان کردستان اظهار کرد: معلمان از جوهره وجود خود برای آموختن علم ودانش به فرزندان این مرز و بوم مایه می گذارند.

استاندار کردستان تصریح کرد: خداوند خود بزرگترین معلم انسان است و در آیات متعدد قرآن می‌توانیم جایگاه معلمی خداوند تبارک و تعالی را درک کنیم.

وی با بیان اینکه جایگاه معلم تا بدان جایی است که پیامبر مکرم اسلام می‌فرمایند« من بجز برای معلمی معبوث نشده‌ام» عنوان کرد: دولت، مجلس و نظام باید قدرشناس معلمان باشند تردیدی نیست اما اینکه هر وقت نام معلم می‌آید به نظر من به این جایگاه لطمه می‌زند.

زارعی‌کوشا با اشاره به اینکه کاش هر مسئول و یا وزیری که قصد انجام دادن کاری برای معلمان را دارد، بدون فضاسازی رسانه‌ای صورت میگرفت، افزود:طرح رتبه‌بندی معلمان به عنوان یک مطالبه جدی در دولت انجام شده و این کار بزرگی است که البته هر کار بزرگی شاید نقاط ضعفی هم داشته باشد و در ادامه مسیر این ضعفها کم کم برداشته می‌شود.

استاندار کردستان اضافه کرد: اگر کسی از معلمی تجلیل می‌کند یعنی از معرفت خود تجلیل می‌کند چراکه معلمان مانند خورشید درخشانی هستند که هرمیزان از آن تعریف کنیم کم است.

وی اذعان کرد: برای برگزاری آزمون‌های نهایی تمهیدات لازم صورت بگیرد تا در حق کسی اجحافی صورت نگیرد.

زارعی‌کوشا عنوان کرد:آموزش زبان کردی یک امکان خوبی است و می‌توان در کنار آن به آموزش زبان‌های دیگر برای جامعه نابینایان توجه کرد.

وی با بیان اینکه آموختن هر زبانی در تعاملات بهتر به ما کمک می‌کند، گفت: این ضعف وجود دارد که فرد فارغ‌التحصیل دکترا در عمل قادر به صحبت ۵ دقیقه‌ای با زبان انگلیسی نیست.

استاندار کردستان اضافه کرد: اختصاص اعتبار لازم برای عملیاتی کردن تدوین الفبای بریل به زبان کردی ضروری است و موافق این موضوع هستیم.

وی ایجاد ظرفیت‌های لازم برای پخش اخبار ویژه ناشنوایان در شبکه استانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حد توان برنامه‌ها به ویژه اخبار استانی به صورت زیرنویس پخش شود تا عزیزان ناشنوا هم بتوانند استفاده کنند.

زارعی‌کوشا افزود: پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش در فصل عمرانی باید به صورت ویژه فعال شود.

خط بریل الفبای کردی به زودی تدوین می شود

مدیر آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: با توجه به نیاز جامعه معلولان استان و با همکاری دانشگاه کردستان، نخستین خط بریل الفبای کردی به زودی تدوین می شود.

طالب محمدی نیز در جلسه شورای آموزش و پرورش کردستان اظهارکرد: در حال حاضر ۳ هزار و ۴۵۴ دانش آموز استثنایی در مدارس کردستان مشغول به تحصیل هستند.

محمدی گفت: متأسفانه در چند سال اخیر پوشش اخبار ناشنوایان در صدا و سیمای استان کردستان تعطیل شده است و این در حالی است که در فصل هفتم قانون ملی حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تأکید شده که صدا و سیما حداقل پنج ساعت در هفته برنامه سازی کند.

محمدی با اشاره به اینکه حضور مترجم ناشنوایان در برنامه‌های صدا و سیمای مرکز استان یکی از مطالبات مردم است، افزود: تدوین خط الفبای بریل کردی در راستای اجرای ماده ۱۵ قانون اساسی توسط مرکز کردستان شناسی و معاونت پژوهشی دانشگاه و با مجوز شورای آموزش و پرورش کردستان انجام خواهد شد.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان