به گفته کارشناسان، راه اندازی تابلوی برق سبز در بورس انرژی به تامین مالی پروژه‌های تجدیدپذیر و راه اندازی و توسعه بیشتر این نیروگاه‌ها کمک خواهد کرد و این امر تولید بیشتر برق، پایداری شبکه و در نتیجه کاهش خاموشی‌ها را به همراه دارد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، روز گذشته از تابلوی […]

به گفته کارشناسان، راه اندازی تابلوی برق سبز در بورس انرژی به تامین مالی پروژه‌های تجدیدپذیر و راه اندازی و توسعه بیشتر این نیروگاه‌ها کمک خواهد کرد و این امر تولید بیشتر برق، پایداری شبکه و در نتیجه کاهش خاموشی‌ها را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، روز گذشته از تابلوی برق سبز در بورس انرژی رونمایی شد و نخستین عرضه و تقاضای برق تجدیدپذیر در این تابلو صورت گرفت.

بنا بر تعریف‌ها به انواعی از انرژی‌های موجود در جهان که بعد از مصرف نگرانی کمتری در رابطه با اتمام آن‌ها وجود دارد، انرژی تجدیدپذیر می‌گویند. کشور‌های جهان برای وابسته نبودن به یک منبع انرژی تلاش می‌کنند تا منابع انرژی مورد استفاده خود را تنوع ببخشند و در جهت استفاده از منابع انرژی مختلف، سیاست‌های متفاوتی را طراحی می‌کنند.

 ارزش بازار انرژی تجدیدپذیر در دنیا تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۲ هزار میلیارد دلار خواهد رسید

انرژی تجدید پذیری که آقای نقوی مدیر عامل بورس انرژی در رابطه با جایگاه آن در دنیا می گوید: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، ارزش بازار انرژی تجدیدپذیر در دنیا تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۲ هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

او با بیان اینکه ارزیابی برنامه کشور‌های همسایه نشان از آن دارد که این کشور‌ها توجه بسیار جدی به انرژی تجدیدپذیر دارند، افزود: قرار بر این است عربستان ۵۰ درصد از منابع انرژی خود را از محل انرژی تجدیدپذیر تامین کند که در پاکستان این عدد ۳۰ درصد است.

نقوی گفت: از سوی دیگر طبق گزارش چشم‌انداز انرژی جهان تا سال ۲۰۵۰ سهم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از ۶ عنصر اصلی راهبردی انرژی جهان به ۲۵ درصد می‌رسد، بر این اساس افزایش سهم انرژی تجدیدپذیر در ایران از اهمیت زیادی برخورد دار است.

توسعه سهم انرژی تجدید پذیر در ایران هدفی که با عرضه برق تجدید پذیر در بورس انرژی می‌تواند یک گام به عملیاتی شدن نزدیک‌تر شود؛ موضوعی که آقای مهدی حسینی مدیرکل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا در خصوص آن گفت: وزارت نیرو در راستای توسعه بازار برق، دستورالعمل «توسعه مبادلات برق در بورس انرژی» را ابلاغ کرد که این امر موجب توسعه سهم و سرمایه‌گذاری پروژه‌های جدید انرژی تجدیدپذیر در کشور می‌شود.

حالا پذیرش نیروگاه‌های تجدید پذیر در بورس انرژی صورت گرفته، اقدامی که آقای نقوی مدیر عامل بورس انرژی در تکمیل آن می‌گوید: پس از ارائه درخواست پذیرش نیروگاه‌ها، از هفته گذشته هشت نیروگاه تجدیدپذیر در بورس مورد پذیرش قرار گرفته اند، در مراحل بعد هم به محض دریافت اطلاعات سایر نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدامات مربوط به پذیرش آن‌ها انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجهیز مالی ساتبا هم اضافه‌کرد: تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می‌توانند پس از تایید ساتبا نسبت به عرضه برق تولیدی خود به‌صورت فیزیکی و یا مشتبه در تابلوی برق سبز اقدام کنند.

چه کسانی در تابلوی سبز بورس انرژی می توانند خرید کنند؟

اما هر کسی نمی‌تواند این برق عرضه شده در بورس انرژی را خریداری کند؛ موردی که آقای نقوی مدیرعامل بورس انرژی در خصوص جزئیات خرید برق از تابلو سبز بورس انرژی با اشاره به آن گفت: خرید از تابلوی سبز صرفا برای مشترکین با مصارف بالای یک مگاوات فراهم خواهد بود و این امکان برای افراد حقیقی‌ میسر نیست.

راه اندازی تابلوی برق سبز و عرضه برق تجدید پذیر در بورس انرژی اقدامی که دارای مزیت‌های چندگانه، از جمله پیش بینی پذیر کردن این صنعت است. نکته‌ای که رئیس سازمان بورس آقای مجید عشقی با تایید آن مطرح کرد: به دنبال راه‌اندازی تابلوی برق سبز، سرمایه‌گذاران قادر به پیش‌بینی آینده این صنعت برای فروش محصولات خود خواهند بود.

کشف نرخ های شفاف و واقعی با تابلوی سبز در بورس انرژی

مورد دیگر این که عرضه انرژی‌های برق تجدید پذیر در بورس انرژی علاوه بر شفافیت معاملاتی مزایای دیگر را هم به همراه دارد که در همین راستا آقای رضا هوشمند کارشناس حوزه بورس انرژی با تایید مورد مطرح شده گفت: سهم برق تولیدی ما از نیرو‌های تجدید پذیر درصد پایینی نسبت به سوخت‌های فسیلی دارد یکی از دلایلی که برای عرضه این انرژی‌ها در بورس تاکید می‌شود بحث کشف نرخ‌ها، قیمت گذاری، توسعه صنعت و استفاده از ابزار‌های این بازار است.

به گفته هوشمند، بخش‌های تولید کننده انرژی‌های تجدید پذیر مطالبات زیادی بابت فروش برق تضمین شده به دولت داشته‌اند، با عرضه برق تجدیدپذیر در بورس، به سبب روند بورس انرژی و معاملات آن زمان وصول مطالبات شرکت‌ها کاهشی می‌شود که این موضوع می‌تواند نقدینگی خوب را در زمان مناسب برای تولید کنندگان فراهم سازد.

در ادامه این کارشناس حوزه بورس انرژی اظهار کرد: یکی از مشکلات صنعت برق موضوع قیمت گذاری دستوری است که با عرضه برق تجدید پذیر در بورس انرژی به سبب شفافیت معاملات و روند بورس که عرضه و تقاضا مشخص کننده قیمت‌های کشف شده است نرخ‌ها واقعی می‌شود.کمک به تولید و پایداری برق با راه اندازی تابلوی سبز در بورس انرژی او افزود: جدا از مباحث مطرح شده عرضه برق تجدید پذیر در بورس انرژی به بخش تامین مالی پروژه‌های تجدید پذیر و راه اندازی و توسعه بیشتر این نیروگاه‌ها کمک خواهد کرد و با توسعه این نیروگاه‌ها بحث تولید و پایداری شبکه بیشتر و در نتیجه از قطعی‌ها کاسته می‌شود.در ادامه نیز آقای محمود کمانی معاون وزیر نیرو با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم با وجود ایجاد فضای جدید، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر سرعت بیشتری بگیرد و افراد جدیدی وارد عرصه سرمایه‌گذاری در این حوزه شوند، گفت: صنایع به میزانی که برق خود را از تابلوی برق سبز خریداری کنند، در زمان پیک شامل محدودیت برق نخواهند شد.به گفته مسئولان حالا ایران به عنوان نخستین کشور در غرب آسیا آغازگر معاملات برق انرژی تجدید پذیر در بورس  است.در نهایت روز گذشته که نخستین معامله برق تجدیدپذیر در بورس انرژی ایران انجام شد این معامله با قیمت یک هزار و ۹۹۵ تومان و در حجم ۶۷۰ کیلووات ساعت صورت گرفت گفتنی است بهای تمام شده برق حرارتی از برق تجدیدپذیر بالاتر است عرضه برق تجدید پذیر در بورس انرژی که به گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان با توجه به مزیت‌هایی که دارد گام مهمی در این حوزه محسوب می‌شود.