جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: این روزها شایعات افزایش قیمت بنزین تشدید شده است که من بارها از همین تریبون و سایر تریبون ها اعلام کرده ام که هیچ گونه بحث افزایش قیمت بنزین نه در دستور کار وزارت نفت است و نه در دولت و مجلس مطرح شده است. مردم به این شایعات گوش ندهند. دولت و وزات نفت قصد افزایش قیمت بنزین را ندارند.
توافق برای کاهش دو میلیون بشکه نفت در راستای متعادل سازی قیمتها
وی در ادامه با اشاره به دو اتفاق مهم در اوپک پلاس مطرح کرد: در سال گذشته اعضای اوپک پلاس که ایران هم‌ در آن عضویت دارد، مصوب کردند که تا پایان سال ۲۰۲۳ عرضه دو میلیون بشکه نفت کاهش یابد که این تصمیم در راستای متعادل سازی قیمت نفت بود. درچند هفته گذشته مذاکراتی بین اعضای اوپک پلاس در کمیته فنی این مجمع برگزار شد و در راستای جلوگیری از کاهش قیمت نفت، در کمیته فنی اوپک پلاس مصوب شد که تولید به میزان یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه دیگر هم در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد، ان‌شاء الله  در اجلاس وزارتی و جلسه اوپک پلاس این  تصمیم نهایی خواهد شد و با همین تصمیم ۸ تا ۱۰ درصد قیمت جهانی نفت افزایش یافت. این‌تصمیم علیرغم آن بود که آمریکا فشار آورد تا افزایش تولید نفت صورت‌گیرد. همدلی خوبی بین ایران ، عربستان، کویت، عراق، روسیه برقرار است.
وزیر نفت در ادامه خاطر نشان کرد: اولین‌مجتمع جمع آوری گازهای همراه ان‌شاءالله طی چند هفته آینده به بهره برداری خواهد رسید، به نام مجتمع گاز منطقه هویزه یا ان جی ال ۳۲۰۰ که روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز، از میادین غرب کارون، تبدیل به ارزش افزوده خواهد شد. با این‌مجتمع هم‌گاز متان به شبکه سراسری متصل خواهد شد و هم خوراک صنایع پتروشیمی بندر امام‌خمینی تامین خواهد شد. به همت همکاران ما در وزارت نفت و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ۱.۳میلیارد دلار این‌پروژه آماده بهره برداری است. این‌مجتمع‌ اشتغال زایی نزدیک به ۵ هزار نفر را به همراه خواهد شد.
وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آماری از فروش نفت در سال ۱۴۰۱ دارید و برنامه این وزارتخانه برای جلوگیری از خام فروشی نفت چیست، گفت: در سال ۱۴۰۱، ۲۰۳ میلیون  بشکه نفت بیشتر از سال ۹۹ فروختیم،  ۹۰ میلیون بشکه نفت هم بیشتر از سال ۱۴۰۰ به فروش رسید. بیش از ۹۲ درصد تکالیف وزارت نفت در بودجه عملیاتی شد و برای جلوگیری از خام فروشی شاهد بودید که هم یک‌پالایشگاه گازی و هم یک پتروپالایشگاه فاز ۲ آبادان به بهره برداری رسید، امسال هم به مردم  قول می دهیم از افتتاح‌پروژه های پالایشگاهی و پتروشیمی که  در راستای جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز و تبدیل با ارزش افزوده است، خبر های خوبی خواهیم داشت.
وی در رابطه با کمبود عرضه بنزین در ایام نوروز گفت: باتلاشی که همکاران ما انجام دادند رفاه نسبی برای مردم مهیا شد در هیچ کدام از ۴هزار و ۴۰۰ جایگاه مشکل تامین بنزین وجود نداشت.
اوجی در رابطه با روند تسویه بدهی گازی عراق به ایران تصریح کرد: هرچه گاز به عراق می فروشیم در بانک تی بی آی دریافت می کنیم، منتها با این شروطی است که برای دارو و کالای اساسی است که به این‌منظور اختصاص داده شده است. به طرف عراقی فشار آوردیم مثل سایر کشور ها که صادرات گاز داریم این‌محدودیت برداشته شود. امیدواریم با رایزنی های در حال انجام این موضوع حل و فصل شود و مختص به کالای اساسی و دارو نباشد.
وزیر نفت با اشاره به ثبت رکورد جدید در فروش نفت گفت: ما در سال ۱۴۰۱، ۲۰۳ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۹۹ و همچنین ۹۰ میلیون بشکه هم بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت فروختیم و به بیش از ۹۲ درصد تکالیف خود در بودجه عمل کردیم.
علت تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان
مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره علت تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان، اظهار کرد: گزارش‌های سازمان‌ها منتشر شده و گفته شده که ما ۲۷ اسفند متوجه شدیم آنچه آموزش و پرورش انجام می‌دهد بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بار مالی در سال ۱۴۰۱ و بیش از ۸ هزار میلیارد تومان هم اضافه بار مالی در ۱۴۰۲ دارد که خلاف قانون است و در اختیار دولت هم نیست.
وی افزود: دولت می‌تواند طبق قانون حداکثر ۱۰ درصد افزایش را انجام دهد، بنابراین گفتیم یا باید اصلاح قانون شود که فرصت بسیار کم بود و در آن زمان فرصت این کار نبود و به همین دلیل گفتیم که کارهای بهمن‌ماه را انجام دهید و برای اسفند اجازه دهید در فروردین بررسی انجام شود و مجوزهای قانونی صادر و تامین منبع صورت گیرد تا بی‌قانونی رخ ندهد که متاسفانه نشد و آن اقدامات رخ داد.
رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اما آنچه در مجلس اتفاق افتاد این است که یکی از افرادی که تشویق به خلاف قانون می‌کند خود آقای منادی است، او در مورد استادان دانشگاه‌ها هم شاهد بودیم که «الف» را در قانون نوشت و از دولت انتظار داشت «ب» را انجام دهد. این نشدنی است. ما ملزم به قانون هستیم.
میرکاظمی با بیان اینکه من از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم که به انضباط مالی تاکید دارند، یادآور شد: ولی آقای منادی یکی از کسانی بود که تحریک‌کننده آموزش و پرورش برای تخلف محسوب می‌شد و ما شکایت خود از ایشان را رسماً به دستگاه نظارتی ارجاع داده‌ایم. من نهم فروردین این گزارش را فرستادم که ایشان هم تحریک‌کننده است و هم تشویق‌کننده به بی‌انضباطی است.
وی افزود: ما اگر این کارها را انجام می‌دادیم دستگاه‌های نظارتی باید سئوال می‌کردند که چرا سازمان برنامه و بودجه با بی‌انضباطی عمل کرده است. ما سال گذشته ۹۷ درصد تحقق منابع داشتیم که شاید جزو سال‌های نادر بعد از انقلاب است که منابع و مصارف باهم همپوشانی پیدا می‌کند بدون اینکه بدهی یا استقراض صورت گرفته باشد.
میرکاظمی تاکید کرد: این خط قرمز ماست و ما جلوی هرکسی که بخواهد از فشار سیاسی و رسانه‌ای و سایر ابزارهای در اختیارش استفاده کند تا دولت را بی‌انضباط کند ما محکم می‌ایستیم و اجازه نمی‌دهیم. در گذشته اجازه نداده‌ایم و در آینده هم اجازه نخواهیم داد. آقای منادی هم باید این را بداند! ایشان دارد خودش را تبرئه می‌کند، در حالی که باید پاسخ دهد چرا آموزش و پرورش را تحریک می‌کند به اینکه بی‌انضباطی کند.
وی ادامه داد: ما گزارش ایشان را داده‌ایم و قطعاً آن را پیگیری می‌کنیم. ما ملزم به رعایت قانون هستیم. بگویند کجا قانون رعایت نشده؟ اینکه پوپولیستی رفتار کنند و از نردبان معلمان بالا روند تا چهارتا رأی جمع کنند، باعث نمی‌شود نظم و انضباط مالی دولت دچار خدشه شود. ما محکم ایستاده‌ایم و در آینده هم اجازه این کار را به احدی نخواهیم داد.
کمک‌هزینه مسکن کارگران ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز اظهار داشت: بخش اعظم جلسه امروز هیئت دولت، با توجه به اینکه پس از دیدار روز گذشته کارگزاران جمهوری اسلامی در دیدار با رهبر انقلاب صورت گرفت، به بررسی و پیگیری صحبت‌های مقام معظم رهبری اختصاص یافت.
وی افزود: روز گذشته لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در مجموعه دولت نهایی و به مجلس ارسال کردیم.
بهادری جهرمی گفت: نرخ تضمینی خرید گندم در جلسه امروز مطرح شد، پیشنهاد وزیر محترم جهاد کشاورزی بررسی و با توجه به اهمیت این مسأله، به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع شد تا جلسه بعد به  جمع بندی نهایی برسیم.
وی خاطرنشان کرد: مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران هم در جلسه هیئت دولت بررسی شد و همان مبلغ ۹۰۰ هزار تومانی پیشنهادی شورای عالی کار تصویب شد.
سخنگوی دولت درباره برداشت نادرست از پاسخ خود به سوالی در نشست خبری روز گذشته درباره اینکه آیا یارانه کسانی که ارز دولتی دریافت می‌کنند قطع می‌شود یا نه؟، توضیح داد: مبنای برخورداری یا عدم برخورداری از یارانه این است که دارایی و درآمد فرد با توجه به خانواده‌ی وی مشخص می‌شود که در چه دهکی است و وقتی در دهک پایین باشد، فرد یارانه دریافت می‌کند. از جمله منابع اطلاعاتی همین دریافت ارزهای ۲۰۰۰ و یا همان ۵۰۰۰ یورویی است که وزارت تعاون می‌تواند از آن برای تعیین دهک خانوارها استفاده کند؛ زیرا کسانی که ارز می‌گیرند، عموماً جزو افرادی هستند که در دهک بالا قرار دارند.
بهادری‌جهرمی اضافه کرد: مردم دقت کنند کسی از کارت ملی‌شان چه برای تراکنش بانکی و چه برای دریافت ارز سوءاستفاده نکند؛ این جزو مواردی هستند که برای دهک‌بندی افراد و خانوارها ملاک قرار می‌گیرند.
وی هم‌چنین درباره برخی مواضع مقامات دولت قبلی درباره نرخ ارز و عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای خاطر نشان کرد: بعضی علاقه دارند به‌دنبال حاشیه بروند ولی دولت باید به اصل بپردازد؛ آن‌قدر مردم و کشور کار دارد که وقت رسیدن به حاشیه را نداریم. ماه رمضان ایام برکت و غفران الهی است، برخی‌ها درباره کارهای گذشته‌شان، دستاوردها، گزارش‌ها و نتیجه آماری عملکردشان در طول یک دهه گذشته فکر کنند و استغفار کنند و از ایام ماه مبارک بهره ببرند.
واریز ۱۶ هزار میلیارد تومان برای مصوبات سفرهای استانی به حساب استان‌ها
محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور هم در جمع خبرنگاران گفت: موضوع اول نشست امروز هیات دولت درخصوص تامین اعتباری بسیار خوبی بود که در هفته پایانی سال برای پروژه‌های مصوب سفر استانی رئیس جمهور انجام شد.
وی افزود: در هفته منتهی به پایان سال بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای مصوبات سفرهای استانی به حساب استان‌ها واریز شد که منشا تحول خوبی در حوزه‌های اقتصادی و عمرانی استان‌ها خواهد بود.
معاون اجرایی رییس جمهور بیان کرد: پس از نشستی که رئیس‌جمهور با برخی از تولیدکنندگان داشت و در جلسه ای چهارساعته نقطه نظرات آنها را شنید، با هدف تحقق شعار سال رئیس جمهور تصمیم گرفت که به صورت هفتگی زمان موسعی را برای حل مسائل تولیدکنندگان اختصاص دهد.
منصوری عنوان کرد: رییس جمهور همچنین برای رفع مشکلات حوزه تولید و حمایت از تولیدکنندگان دستوری را صادر کرد که مقرر شد کارگروهی در این زمینه در معاونت اجرایی ریاست جمهوری شکل گیرد و به صورت موردی پیگیر مسائل تولیدکنندگان و صنعتگران باشد.
وی ادامه داد: البته حوزه تولید حوزه‌های مختلفی در مسئله خدمات و در سرفصل کشاورزی و در سرفصل صنعت و تعاونی‌ها دارد و انشاءالله این کارگروه از هفته آینده کار بررسی مسائل تولیدکنندگان را آغاز می کند.
معاون اجرایی رییس جمهور تصریح کرد: مواردی که در آن کارگروه قابل حل و فصل باشد، توسط دستگاه‌های مرتبط حل می شود و در غیر این صورت در نشستی که رئیس‌جمهور به صورت هفتگی برای حل مسائل تولید برگزار خواهد کرد، مطرح شده و درباره آن جمع بندی صورت خواهد گرفت.
مذاکره با وکیل استراماچونی
وزیر ورزش وجوانان گفت: وزارت ورزش از طریق واگذاری‌هایی که در یکسال گذشته انجام شد، منابعی در اختیار باشگاه استقلال قرار داد و باید تسویه حساب‌ها انجام می‌شد.
سیدحمید سجادی، وزیر ورزش وجوانان نیز در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت باشگاه استقلال اظهار کرد: بیش از دو سال پیش در باشگاه استقلال اتفاقاتی افتاد و یک سری افراد  از جمله سرمربی این تیم رفتند و یک سری دیون و مطالبات حقوقی و بین المللی بوجود آمد که باید تسویه حساب‌ها انجام می‌شد چون آنها با کسی شوخی ندارند.
وی خاطرنشان کرد : بر این اساس مطلب جدیدی نبود که در یک هفته یا یک ما گذشته این اتفاقات رخ داده باشد، بلکه در یکی دو سال گذشته این اتفاقات رخ داده است. اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال و وزارت ورزش می دانستیم که مطالباتی وجود دارد، بنابراین وزارت ورزش از طریق واگذاری‌هایی که در یکسال گذشته انجام شد، منابعی در اختیار باشگاه قرار داد و باید تسویه حساب‌ها انجام می‌شد، مطالبات کم نبود و فرصت کم بود.
وی ادامه داد: با توضیحاتی که معاونان من ارائه کردند مشخص شد که مطالبات عدیده بوده است و آنها سعی کرده‌اند هرآنچه از دست وزارت ورزش، سازمان خصوصی‌سازی و اعضای مجمع استقلال و پرسپولیس و حاکمیت و دولت برمی‌آید است، انجام داده باشند و حمایت‌ها انجام شد.
سجادی تاکید کرد: نهایت تلاش را انجام می‌دهیم که اگر بشود با کسانی که مطالبه دارند از جمله سرمربی سابق استقلال مذاکراتی انجام شود. البته برخی می‌گویند زمان تمام شده و برخی می گویند یک تا دو هفته زمان باقی است.
وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد که اگر فرصتی باقی مانده باشد با سرمربی سابق استقلال برای گرفتن وقت از او مذاکره می کنیم تا بتوانیم از حذف شدن استقلال جلوگیری کنیم.
تماشاگران سینما روند افزایشی خواهد داشت
محمد مهدی اسماعیلی،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت درباره برنامه این وزارتخانه برای اکران فیلم‌ها و برگزاری کنسرت‌های موسیقی اظهار داشت: نوروز امسال شاهد افزایش قابل‌ملاحظه‌ای به ویژه در هفته دوم تعطیلات در سینماها و کنسرت ها بودیم. فکر می‌کنم با فیلم‌هایی که در نوبت نمایش قرار گرفته‌اند و برنامه‌ریزی‌هایی که کرده‌ایم این روند افزایشی را ادامه خواهیم داد.
وی به برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اشاره کرد و افزود: یکی از بخش های این نمایشگاه، بخش بین الملل آن است که دیداری با مقامات موریتانی و نیجر در حاشیه آن انجام شد.
وی افزود: دیداری با وزیر گردشگری و صنایع‌دستی نیجر با رویکرد تبادلات دو کشور در زمینه‌های فرهنگی و هنری انجام شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: البته من در سفری که سه ماه قبل به این کشور داشتم گفت و گو های خوبی انجام شد و قرار است تفاهم نامه جامع همکاری‌های فرهنگی و هنری به زودی به امضا برسد.
رهبر انقلاب مشخص کردند که حجاب یک امر دینی است
انسیه خزعلی ، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور هم با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب درباره حجاب گفت: ستادی در وزارت کشور تشکیل شده که بیشتر جنبه‌های آموزشی، مهارت‌آموزی و پشتیبانی را دارد.
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور اضافه کرد: مقام معظم رهبری به خوبی مشخص کردند که حجاب یک امر دینی است و همه در مجموعه‌های خود موظف هستند از نظر اجرایی به ستاد کمک کند.
ساخت و پرتاب ماهواره را تجاری می‌کنیم
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم  در حاشیه جلسه امروز اظهار کرد: ارتباط میان پیام‌رسان‌های داخلی تا پایان فروردین ایجاد خواهد شد.
وی افزود: سعی داریم تا پایان دولت خدمات ساخت و پرتاب ماهواره در لایه لئو را تجاری کنیم. ۱۰ ماهواره و محموله فضایی آماده پرتاب داریم و امسال سال پرباری برای صنعت فضایی خواهد شد. هدف ما این است که خدمات این‌چنینی را در گام اول در اختیار کشورهای همسایه و اسلامی قرار دهیم.
زارع‌پور در ادامه با اشاره به توسعه شبکه فیبر نوری گفت: سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون پوشش ایجاد شد و برنامه داریم که امسال آن را به ۱۰ میلیون برسانیم و با توجه به اینکه بر اساس قانون بودجه قرار شد صندوقی در این زمینه تشکیل شود، امیدواریم این اقدام تسهیل شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین توضیحاتی  درباره تغییر در ساعت گوشی‌های همراه ارائه داد و  گفت: از ابتدای بروز مشکل در ساعت گوشی‌های همراه مذاکرات با تولیدکنندگان گوشی‌ها شروع شد که بخش‌هایی درست شده اما هنوز برخی گوشی ها مشکل دارند که در حال رایزنی هستیم.
وی افزود: پارسال پس از تصویب قانون تغییر نکردن ساعت رسمی کشور در نیمه اول سال، به مراجع جهانی موضوع را اعلام کردیم. اما برخی از گوشی‌هایی که عمدتاً قدیمی بوده و یا نیازمند به روز رسانی هستند، دچار مشکل شدند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: از همان ابتدای بروز مشکل مذاکره با تولیدکنندگان گوشی همراه شروع شد که البته این کار وظیفه وزارت صمت است.
زارع‌پور در ادامه با اشاره به توسعه شبکه فیبر نوری گفت: سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون پوشش ایجاد شد و برنامه داریم که امسال آن را به ۱۰ میلیون برسانیم و با توجه به اینکه بر اساس قانون بودجه قرار شد صندوقی در این زمینه تشکیل شود، امیدواریم این اقدام تسهیل شود.
وزارت اقتصاد برنامه مشخصی برای مهار تورم و افزایش تولید دارد
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد درباره مهار تورم گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۲ در مهار تورم و افزایش تولید، وزارت اقتصاد و دارایی برنامه مشخصی را در دستور کار خود قرار داده است.
وزیر امور اقتصاد و دارایی اضافه کرد: ابتدایی‌ترینِ آن، تسریع و فراگیر شدن صدور مجوزهای کسب و کار است که سال گذشته آغاز شده بود و تا امروز ۲۸۴ هزار کارآفرین و فعال اقتصادی توانستند مجوز خود را دریافت کنند.
وی ادامه داد: برنامه دیگر استفاده از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه‌ای کشور برای تامین مالی تولید در کشور است. ما در سال گذشته موفق شدیم ۱۰۰هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت‌های غیردولتی و بورسی را اضافه بر افزایش سرمایه سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه سال گذشته شاهد افزایش ۹۱ درصدی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در شبکه بانکی بودیم، یادآور شد: پارسال سهم تسهیلات خرد به مردم و خانوارها به میزان ۳ درصد افزایش یافت.
خاندوزی خاطر نشان کرد که امسال نقش مردم در مدیریت شرکت های سهام عدالت افزایش می یابد.
وزیر اقتصاد همچنین گفت: پررنگ کردن نقش مردم در مدیریت سهام عدالت از دیگر برنامه‌هاست که متأسفانه توسط دستگاه‌های دولتی انجام می‌شد و بنای ما با تأکید رئیس‌جمهور این است که نقش مردم در مدیریت شرکت‌های سهام عدالت که ۳۶ شرکت مهم هستند را افزایش دهیم.
حمله ریزپرنده در اصفهان نیازمند بررسی است
احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا گزارش‌ها درباره حمله ناکام پهپادی به یک مرکز نظامی در اصفهان را تایید می‌کنید، گفت: خیر گزارش مبنی بر ورود ریزپرنده را تایید نمی‌کنیم و نیازمند بررسی است.
وی همچنین درباره برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره مسمومیت دانش آموزان در تبریز گفت: این خبر تایید نمی‌شود و باید بررسی بیشتری صورت بگیرد.