مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۰، ۷۵ درصد از مشاغل از تبصره ۱۰۰ استفاده کردند. امسال این میزان به ۷۹ درصد رسید. این موضوع بیانگر آن است که تبیین امتیازات تبصره ۱۰۰ به خوبی انجام شده است و مردم در پرداخت مالیات به سمت خوداظهاری حرکت کرده‌اند که هزینه‌های مادی و اجتماعی […]

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۰، ۷۵ درصد از مشاغل از تبصره ۱۰۰ استفاده کردند. امسال این میزان به ۷۹ درصد رسید. این موضوع بیانگر آن است که تبیین امتیازات تبصره ۱۰۰ به خوبی انجام شده است و مردم در پرداخت مالیات به سمت خوداظهاری حرکت کرده‌اند که هزینه‌های مادی و اجتماعی اخذ مالیات را کاهش می‌دهد..

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، عباس مزیکی مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در نشست خبری که به مناسبت هفته فرهنگ‌سازی مالیاتی برگزار شد، اظهار کرد: اگر بتوانیم مردم را به این نتیجه برسانیم که مالیات در گره‌گشایی از مسائل بسیار مؤثر است، برای پرداخت آن پیش‌قدم می‌شوند و این موضوع می‌تواند دیدگاه منفی به نظام مالیاتی را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰، ۳۲۰ هزار واحد کسبی اظهارنامه و تبصره ارائه کرده بودند، در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۶۶ هزار و ۵۵ فعال اقتصادی در بخش مشاغل اظهارنامه و فرم تبصره ۱۰۰ ارائه کردند که نشان دهنده ی گسترش چتر مالیاتی است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان نیز گفت: در سال ۱۴۰۰، ۷۵ درصد از مشاغل از تبصره ۱۰۰ استفاده کردند. امسال این میزان به ۷۹ درصد رسید. این موضوع بیانگر آن است که تبیین امتیازات تبصره ۱۰۰ به خوبی انجام شده است و مردم در پرداخت مالیات به سمت خوداظهاری حرکت کرده‌اند که هزینه‌های مادی و اجتماعی اخذ مالیات را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه بیان کرد: هر چقدر میزان رسیدگی‌های مالیاتی کاهش یابد، هزینه‌های اجتماعی اخذ مالیات نیز کاهش می‌یابد و برای دستیابی به این هدف، نیازمند سرمایه‌گذاری در فرهنگ‌سازی مالیاتی هستیم.

مزیکی در ادامه گفت: لازم است فرهنگ مالیاتی در جامعه ترویج داده شود. نظام مالیاتی تلاش کرده دخالت و نقش انسان در فرایند مالیات‌ستانی را کاهش دهد. مالیات‌ستانی تاکنون تا حدود بسیاری هوشمند شده است.

وی افزود: تا پانزدهم تیرماه باید اظهارنامه ارزش افزوده تسلیم می‌شد که این تاریخ تا ۲۶ تیرماه تمدید شد. پایان تیرماه نیز برای اشخاص حقوقی سرنوشت‌ساز است چرا که در این زمان، افراد حقوقی باید اظهارنامه عملکرد ۱۴۰۱ خود را به صورت غیر حضوری تسلیم کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان نیز گفت: خلق پول زمانی که درآمدهای بودجه محقق نمی‌شود اتفاق افتاده که منجر به تورم می‌شود. بنابراین پرداخت مالیات در کاهش تورم نیز مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۰۰ میلیاردتومان هزینه حمل زباله در اصفهان است، گفت: حتی در شهرهای کوچک، روستاها و بخش عشایری، ۸۰ تا ۹۰ درصد بودجه شهرداری‌ها از محل ارزش افزوده تأمین می‌شود. سال گذشته ۸۹۰۰ میلیاردتومان عوارض ارزش افزوده توسط مردم اصفهان پرداخت شد که در نهایت ۷,۵۴۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌های استان پرداخت شد که ۲,۸۳۰ میلیارد تومان آن سهم شهرداری اصفهان بوده است.

مزیکی ادامه داد: در بخش بهداشت و درمان سال گذشته ۲۵۰۰ میلیاردتومان ارزش افزوده پرداخت شد که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌تواند آن را از خزانه مطالبه کرده و در استان هزینه کند.

وی نیز گفت: ۹۸.۵ درصد درآمدهای پیش‌بینی شده استان در سال گذشته محقق شد. مطالبه مالیات بر مبنای داده‌های دقیق از سال گذشته اجرایی شد. البته همچنان در برخی از بخش‌ها همچون جامعه پزشکی از دستگاه‌های پوز استفاده نمی‌کنند که زیبنده آنان نیست‌.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با تاکید به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، گفت: از ابتدای امسال همه اشخاص حقوقی ملزم به رعایت این قانون هستند. این قانون بسیار مهم و پایه‌ای برای اجرای قانون‌های حوزه مالیات است. امید است مشمولان اجرای این قانون با مسئولان سازمان امور مالیاتی به خوبی همکاری کنند.

مزیکی تصریح کرد: در سال جاری ساماندهی فرارهای مالیاتی و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مهم‌ترین موضوعاتی است که در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار دارد.

وی در ادامه اشاره کرد: سازمان امور مالیاتی با هیچ یک از دفاتر پیشخوان و کافی‌نت‌ها قراردادی برای ارائه خدمات و تسلیم اظهار نامه ندارد. انتظار می‌رود این افراد فقط اطلاعات مردم را در سامانه‌ها وارد کنند. محاسبه رقم اظهارنامه مالیاتی وظیفه کافی‌نت‌ها نیست. متأسفانه تعداد قابل توجهی از اظهارنامه‌ها از این دست است که ایرادات فاحشی دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در مجموع برای ۲۱ هزار و ۴۹۸ خودرو لوکس مالیات تعیین شد و ۱۷۱ میلیارد تومان مالیات برای آنها تعیین شد. از این میزان ۳۹ میلیاردتومان مالیات وصول شد.

وی تاکید کرد: در مقاطع مختلف که سرانه مالیاتی پرداخت می شد، قطعا در آبادانی شهر و انجام پروژه های مختلف تاثیر دارد و اگر مردم ببینند که با پرداخت مالیات، هر هفته چند افتتاح داریم و بدانند که بخشی از این افتتاح های پروژه ها از مالیات است، قطعا استقبال بیشتری خواهند کرد.

مزیکی در پایان این نشست، ضمن تشکر و تقدیر از شهردار نجف آباد گفت: عبدالرسول امامی شهردار نجف آباد، از شهرداران منتخب شهرداران استان است که در شهر نجف آباد در زمینه فرهنگ سازی مالیات تلاش زیادی کرده است