مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ابراز داشت: در اوایل امسال ۳۸۶ میلیون دلار کالای ایرانی به چین صادر شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، کاوه دلیری در خصوص آخرین وضعیت تجارت ایران و چین ، اظهار داشت: بازار چین ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد تنوع بخشی به سبد صادراتی را داشته باشیم […]

مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ابراز داشت: در اوایل امسال ۳۸۶ میلیون دلار کالای ایرانی به چین صادر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، کاوه دلیری در خصوص آخرین وضعیت تجارت ایران و چین ، اظهار داشت: بازار چین ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد تنوع بخشی به سبد صادراتی را داشته باشیم همچنین توصیه ما این است که بخش خصوصی هم درداین بازار ورود کند. در واقع کشور چین دارای ظرفیت‌های بالایی باتوجه به برگزاری نمایشگاه‌های تجارتی دارد مهم تلقی و ارزیابی می‌شود. شرکت‌ها باید با تعدد و تنوع زیاد و گسترده در بازار چین حضور یابند. به طور کلی چیزی که می‌تواند سبد محصولاتی ما را متنوع و افزایش دهد این است که توسعه تجارت در بخش نمایشگاهی میان ایران و چین افزایش یابد، به نظر من باید در تمامی حوزه‌ها وارد بازار چین شویم، چون این کشور دارای ظرفیت‌های عظیمی است.
وی در ادامه، تصریح کرد: چیزی که در اصل واردات و صادرات مهم تلقی می‌شود تراز تجاری میان دو کشور است ما با کسور چین تجارت فی مابین دو طرفه داریم به طوری که بخشی از نیاز کشور از چین وارد و بخش دیگر صادر می‌کنیم. ما نباید به این موضوع فکر کنیم که نه باید واردات کاهش، صادرات افزایش یابد این منظر اشتباه است چرا که سود میان کشور‌ها عملا یک طرفه خواهد شد. به نظر من باید ما در کالا‌هایی که توانمند و دارای پتانسیل‌های بالایی هستیم صادرات داشته باشیم کشور چین در سبد محصولات نهایی می‌تواند رقیب کشور باشد و سیاست ما هم حمایت از داخل است. در واقع اولویت ما حمایت از تولید کننده داخل است و بعضا واردات در بخشی از کالا‌ها و نه تنها از کشور چین بلکه از تمامی کشور‌ها صورت می‌گیرد.
مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت در پایان و با بیان اینکه در اوایل امسال صادرات ۳۸۶ میلیون دلاری کالای ایرانی به چین را شاهد بوده ایم، بیان داشت: در واقع اگر تولید کننده داخلی وجود داشته باشد حمایت ما داخل است در حال حاضر ما در برخی از کالا‌ها مانند قطعات خودرو که وارد می‌کنیم در بعضی مواقع صادر هم می‌کنیم. خوشبختانه کشور ما در قطعه سازی خودرو قوی است و توانسته در برخی از قطعات حرف اول را بزند، همچنین تکمیل زنجیره صادرات از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد تا بتوان در بازار‌های صادراتی حضوری دائمی و تثبیت شده داشته باشیم.