جنجال در برزیل به‌خاطر تصویب یک قانون نوشته‌شده توسط ChatGPT یکی از اعضای شورای شهری در برزیل فاش کرده که یکی از قوانینی که اخیرا تصویب شده، توسط ربات هوش مصنوعی «ChatGPT» نوشته شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از آسوشیتدپرس، قانونگذاران شهری در برزیل چیزی را تصویب کرده اند که […]

جنجال در برزیل به‌خاطر تصویب یک قانون نوشته‌شده توسط ChatGPT

یکی از اعضای شورای شهری در برزیل فاش کرده که یکی از قوانینی که اخیرا تصویب شده، توسط ربات هوش مصنوعی «ChatGPT» نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از آسوشیتدپرس، قانونگذاران شهری در برزیل چیزی را تصویب کرده اند که به نظر می رسد اولین قانون این کشور و کاملاً نوشته شده توسط هوش مصنوعی است.

این فرمان آزمایشی در ماه اکتبر در شهر جنوبی پورتو آلگره به تصویب رسید و رامیرو روزاریو، عضو شورای شهر، این هفته فاش کرد که توسط یک ربات گفت و گو نوشته شده بود. این اتفاق اکنون اعتراض‌هایی را برانگیخته و سوالاتی را در مورد نقش هوش مصنوعی در سیاست‌گذاری عمومی ایجاد کرده است.

روزاریو به آسوشیتدپرس گفت که از ربات چت‌جی‌پی‌تی خواسته است تا پیشنهادی برای جلوگیری از دریافت هزینه مالیات‌دهندگان شهر برای تعویض کنتورهای آب به سرقت رفته ارائه کند. او سپس آن را به ۳۵ همتای خود در شورا ارائه کرد بدون اینکه حتی یک تغییر ایجاد یا حتی آنها را از نویسنده این قانون آگاه کند.

وی گفت: «اگر قبلاً آن را فاش می‌کردم، قطعاً این پیشنهاد حتی به رأی‌گیری هم نمی‌رفت.» شورای ۳۶ نفره به اتفاق آرا آن را تأیید کرد و این مصوبه در ۲۳ نوامبر اجرایی شد.

در حالی که برخی هوش مصنوعی را ابزاری امیدوارکننده می‌دانند، اما این فناوری باعث نگرانی و اضطراب در مورد تأثیرات ناخواسته آن شده است.

بر اساس تحقیقات اخیر منتشر شده توسط شرکت فناوری Vectara، همه چت‌بات‌ها گاهی اوقات هنگام خلاصه‌سازی یک سند، اطلاعات نادرستی را معرفی می‌کنند، از حدود ۳ درصد مواقع برای پیشرفته‌ترین مدل جی‌پی‌تی تا نرخ حدود ۲۷ درصد برای یکی از مدل‌های گوگل.

روزاریو از پورتو آلگره اولین قانونگذار در جهان نبود که توانایی های این ربات را آزمایش کرد. دیگران این کار را با ظرفیت محدودتر یا با نتایج کمتر موفق انجام داده اند.

در ماساچوست، بری فینگولد، سناتور ایالتی دموکرات، به چت‌جی‌پی‌تی روی آورد تا به نوشتن لایحه ای با هدف تنظیم مدل های هوش مصنوعی، کمک کند. این مورد در اوایل سال جاری ثبت شد، اما هنوز در مورد آن رأی گیری نشده است.