تکمیل و بهره‌برداری از پروژه بزرگ آبرسانی همدان پس از ۱۷ سال اجرایی می‌شود بروز تنش آبی در شهر همدان این روزها ابهامات و پرسش‌های بسیاری را به وجود آورده است، اینکه چگونه استانی در اقلیم سردسیر کشور با کمبود آب مواجه شده و این مسئله قرار است چگونه و چه زمانی حل و فصل […]

تکمیل و بهره‌برداری از پروژه بزرگ آبرسانی همدان پس از ۱۷ سال اجرایی می‌شود

بروز تنش آبی در شهر همدان این روزها ابهامات و پرسش‌های بسیاری را به وجود آورده است، اینکه چگونه استانی در اقلیم سردسیر کشور با کمبود آب مواجه شده و این مسئله قرار است چگونه و چه زمانی حل و فصل شود؟

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، بروز بحران خشکسالی در استان همدان و ته کشیدن آب سد اکباتان برای بسیاری حیرت‌آور بود، اینکه استانی سردسیر و مشهور به بارش‌ برف‌های سنگین چگونه با پدیده به پایان رسیدن ذخایر یکی از منابع اصلی تأمین آب شرب خود یعنی سد اکباتان مواجه شده و اکنون که چنین وضعیتی به وجود آمده است، چه تدابیری باید برای برون رفت از آن اندیشید، سوال برانگیز بود.
به‌رغم تصوراتی که نسبت به اقلیم استان همدان وجود دارد، این استان در سال آبی گذشته به ‌دلیل کاهش نزولات جوی با مشکل تنش آبی دست‌به‌گریبان بوده است، به ‌نحوی که به گفته کارشناسان امر این نوع از خشکسالی در ۴۵ سال اخیر بی‌سابقه گزارش شده و همین امر موجب کاهش حجم ذخایر آبی به‌ ویژه افت ذخیره سد بزرگ اکباتان شده است، سدی که بیش از ۵۰ درصد از نیاز آبی شهر همدان را تأمین می‌کند و کاهش ذخایر آبی آن طی روزهای اخیر بسیاری از شهروندان همدانی را با مشکل افت فشار و قطعی آب مواجه کرد.
در واقع کاهش حداکثری بارش‌ها و افزایش دمای هوا در روزها و هفته‌های اخیر مزید بر علت شد تا مردم شهر همدان با از دست دادن نیمی از منابع آبی خود، مشکل افت فشار و قطعی آب را در برخی نقاط تجربه کنند، معضلی که نگاه تمامی مسئولان کشوری و استانی را به یکباره متوجه استان همدان کرد و به چاره‌اندیشی واداشت.
شرایط به گونه‌ای پیش رفت که شرکت آب‌ و فاضلاب استان، حفر و تجهیز ۷ حلقه چاه در منطقه آق‌حصار همدان و ۶ حلقه چاه در منطقه خالق‌وردی را به منظور ایجاد منابع جدید عملیاتی کرد، ضمن اینکه چند حلقه چاه دیگر نیز از سایت آق‌حصار به زودی وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.
همچنین با پیگیری و هماهنگی‌های انجام شده با کشاورزان روستاهای اطراف همدان به‌ویژه در شهرستان بهار و کبودراهنگ، آب از ۵۸ حلقه چاه ‌به شبکه آبرسانی شهر همدان متصل شد.
با بروز این پدیده وزیر نیرو عازم همدان شد و در پی بازدید میدانی علی اکبر محرابیان، پروژه آبرسانی فاز یک از خط اضطراری تامین آب از سد تالوار، در دست اقدام قرار گرفت.
روند اجرای کار تا جایی پیش رفت که لوله‌گذاری طرح جایگزین «بای‌پس» به طول ۱۶ کیلومتر که قرار است آب انتقالی را به ایستگاه پمپاژ سد آبشینه همدان منتقل کند، یکشنبه هفته جاری یعنی سیزدهم شهریور ماه جاری به پایان رسید.
برای مناطقی که به دلایل مختلف امکان توزیع مناسب آب وجود نداشته است نیز قرارگاه آبرسانی تانکری فعال شده و توزیع آب به صورت سیار در دستور کار قرار گرفته است، به گونه‌ای که از ۳۰ مردادماه تا کنون ۲۰۰۳ سرویس تانکری، ۲۲ هزار و ۹۲ مترمکعب آب شرب را در میان مردم شهر همدان توزیع کرده است .
بر اساس مستندات و بنا به گزارش مدیران استانی، طی روزهای آتی پس از نصب اتصالات، شستشو، تست و پس از افزایش ظرفیت پمپاژ توسط شرکت آب و فاضلاب استان، امکان توزیع آب به ضلع شرقی شهر که به دلیل کاهش منابع سد اکباتان دچار چالش‌های متمادی شده بود فراهم خواهد شد.
بنابراین گزارش، با دستور وزیر نیرو، بسیج نیروهای عملیاتی، امکانات و اعتبارات نیز برای حل مسئله آب شرب همدان به میدان آمده و تلاش شده است مسئله آب همدان به صورت بنیادی و برای بلندمدت در سریع‌ترین زمان ممکن حل شود.
تمامی اقداماتی که ذکر آن‌ها رفت، در حالی به انجام رسید که سوابق نشان می‌دهد مشکل آب همدان مربوط به یکی دو سال گذشته نیست و این شهر از دو دهه پیش با مسئله تأمین آب شرب مواجه بوده است، به گونه‌ای که از سال ۱۳۸۳ مسئله تأمین آب شرب متناسب با نیاز استان روی میز قرار داشت و مقرر شده بود طرح بزرگ آبرسانی به این شهر در دستور کار قرار گیرد، اما در طول سالیان گذشته تکمیل و بهره‌برداری طرح کمتر مورد توجه قرار گرفت و طی ۱۷ سال گذشته تنها پیشرفت ۳۰ درصدی را تجربه کرد.
درعین‌حال با آغاز به کار دولت سیزدهم یعنی شهریور سال ۱۴۰۰، پروژه آبرسانی به همدان در فهرست پروژه‌های ویژه وزارت نیرو قرار گرفت و با برنامه‌ریزی انجام‌شده و کار جهادی به ‌زودی این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.
امید می‌رود با بهره‌برداری از این پروژه، مشکل تنش آبی استان زیبای همدان به طور اساسی و برای بلندمدت حل شود، هر چند با توجه به درگیری بسیاری از کشورهای دنیا با پدیده خشکسالی و تنش آبی که به‌عنوان‌مثال در کشوری مانند آمریکا منجر به شخم زدن چمن‌های سطح شهرها با هدف صرفه‌جویی آب شده است و از اقصی نقاط دنیا اخبار خشکسالی تالاب‌ها، دریاچه‌ها و فروکش کردن آب سدها به گوش می‌رسد، رویکردهای مدیریت و مصرف آب کشور نیز با تغییرات اساسی رو به رو شده و افزایش بهره‌وری منابع آبی کشور به جد در دستور کار قرار گرفته است.