✍️دکتر رسول قجرمدرس دانشگاه و کارشناس مسائل استراتژیک 🔸امروزه و در دنیای پیچیده سیاست و‌اقتصاد ، کریدورها به معنای ایجاد همبندی سیاسی، اقتصادی ، نظامی ، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی به وسیله ارتباطات و سرمایه‌گذاری عمده و کلان هستند که اگرچه عمده آن به حمل و نقل کالا اختصاص دارد ولی دارای سطوح مختلفی است.ایجاد […]

✍️دکتر رسول قجر
مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل استراتژیک

🔸امروزه و در دنیای پیچیده سیاست و‌اقتصاد ، کریدورها به معنای ایجاد همبندی سیاسی، اقتصادی ، نظامی ، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی به وسیله ارتباطات و سرمایه‌گذاری عمده و کلان هستند که اگرچه عمده آن به حمل و نقل کالا اختصاص دارد ولی دارای سطوح مختلفی است.
ایجاد کریدورها درواقع فقط یک راه کوتاه جغرافیایی برای حمل و‌نقل نیست و نشانه و روایتی ازتوسعه سیاسی و اقتصادی کشورها بوده و‌حتی جنبه های مختلف نظامی و حربه ای برای شکست رقیبان را نیز به همراه دارند .
یکی از کریدورهای مهم و جدید کریدور هندخاورمیانهاروپا (IMEC) است :
یادداشت تفاهم نامه این کریدور در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳ در اجلاس دهلی نو توسط دولت های آمریکاهندامارات_ عربستانفرانسه الماناتحادیه اروپاایتالیا نگاشته شد این کریدور در واقع پاسخ آمریکا به پروژه و ابتکار کمربند و جاده ترتیب داده شد تا با
احداث این مسیر جایگزین امریکا چین به واسطه هند کنار گذاشته شود
این طرح از بندر بمبئی به عنوان جدی ترین رقیب چین شروع می شود و با سرمایه گذاری ۵۰۰میلیارد
دلاری با محوریت امریکا و اسرائیل مطرح شد
♦️اما این طرح ۲ نکته بسیار کلیدی و مهم دارد:
۱-حذف ایران از مسیر تجارت بین الملل
۲-ایجاد نقش کلیدی برای اسرائیل در معادالت اقتصادی جهان و جلوگیری از انزوای آن
💠کریدور آیمک (IMEC) به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی منطقه، در سایه رقابت‌های راهبردی سال‌های اخیر، سرمنشأ تغییرات مهمی در معادلات آسیای جنوب غربی و اروپاست. این پروژه با محوریت هند ( استفاده از اهرم هند برای حذف چین ) ، آمریکا و رژیم صهیونیستی و همراهی امارات، عربستان سعودی و اردن، طراحی شده و قرار است هند را از طریق دریای عرب به امارات و سپس با خطوط ریلی و زمینی به عربستان، اردن و سرزمین‌های اشغالی متصل کند تا در نهایت از مدیترانه به اروپا برسد.
🔸 این کریدور عملاً مسیر عبور شرق به غرب را بدون حضور چین و ایران ممکن می‌سازد و با حذف ایران از معادلات ترانزیتی، نقش ژئوپلیتیکی، اقتصادی و امنیتی کشورمان را تضعیف می‌کند.
🔹️فعال‌سازی کریدور آیمک دقیقاً همسو با سیاست‌های غرب برای مهار ایران است. آمریکا و اسرائیل با دور زدن ایران، تلاش دارند راه‌های سنتی عبور کالا را بی‌اثر و مسیرهای جایگزین را تقویت کنند.
این راهبرد باعث افزایش نفوذ عربستان و امارات و ارتقای نقش اقتصادی و امنیتی آن‌ها خواهد شد. هند به عنوان یک قدرت نوظهور اقتصادی، قصد دارد با عبور از ایران از مزایای ژئوپلیتیکی بالا و امنیت بیشتر بهره‌مند شود، چرا که مسیر جدید بسیار کمتر در معرض تهدیدات تحریمی و ناامنی‌های احتمالی داخل ایران قرار می‌گیرد.
🔹️جنگ تحمیلی اخیر اسرائیل علیه ایران نقطه عطفی در روند اجرای این طرح بود. عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در تقویت فضای روانی ناامنی علیه ایران نقش بسزایی داشت. غرب و هند درصدد هستندبا القای شرایط بی‌ثبات و ناامن ایران به جهان، سرمایه و نگاه جهانی را به سمت آیمک سوق دهند تا سیاست انزواسازی تهران تکمیل شود. فضای ناشی از جنگ، کشورهای مشارکت‌کننده در پروژه را مطمئن کرده و می‌توانند القا کنند که بدون وابستگی به ایران، به اهداف اقتصادی و امنیتی خود برسند. در این مسیر، هند حمایت سیاسی و اقتصادی خود را از اسرائیل آشکار و بر رویکرد ضدایرانی خود تاکید کرد، در حالی که پاکستان با توجه به رقابت سنتی با هند، در معادلات اخیر به حمایت از ایران پرداخت تا موازنه منطقه‌ای را حفظ کند.

🔶در مجموع، کریدور آیمک بیش از یک پروژه حمل‌ونقل؛ ابزاری در دست غرب و متحدانش برای فشار راهبردی بر ایران است. تشدید ناامنی ایران، حذف تدریجی آن از مسیرهای ترانزیتی و تقویت محور عبری-عربی-هندی تهدید جدی علیه منافع بلندمدت تهران به شمار می‌رود و نشان‌دهنده ترکیب فشار اقتصادی، امنیتی و روانی برای بازطراحی ژئوپلیتیک منطقه است.
🔸شاید بتوان گفت : بطور خلاصه یکی از مهمترین اهداف جنگ ها و جنایات اخیر آمریکا و صهیونیستها ایجاد کریدورهایی مثل کریدور IMEC و دیگر کریدورهاست .

🔸خوزستان _ اهواز

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌