چابک‌سازی صندوق حمایت از پژوهشگران در دولت سیزدهم ارتباط با نهادهای حامی پژوهش در کشور، چابک‌سازی و افزایش سرعت عمل با حفظ کیفیت و اصول حرفه‌ای مدیریت پژوهش و البته جلب نظر بخش خصوصی برای اجرای تحقیقات نیازمحور از جمله ماموریت‌های جدید صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در دولت سیزدهم است. به گزارش پایگاه […]

چابک‌سازی صندوق حمایت از پژوهشگران در دولت سیزدهم

ارتباط با نهادهای حامی پژوهش در کشور، چابک‌سازی و افزایش سرعت عمل با حفظ کیفیت و اصول حرفه‌ای مدیریت پژوهش و البته جلب نظر بخش خصوصی برای اجرای تحقیقات نیازمحور از جمله ماموریت‌های جدید صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در دولت سیزدهم است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،وضعیت نامناسب شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود، شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!
با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.
در این گزارش به عملکرد صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (بنیاد علم ایران) به عنوان یکی از زیر مجموعه معاونت علمی در جهت ارتقا وحفظ جایگاه مرجعیت علمی در دولت سیزدهم خواهیم پرداخت.
تصویب ۴۹۱ طرح پژوهشی و ۲۵۲ رساله و پایان نامه
در همین راستا این صندوق از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون ۴۹۱ طرح پژوهشی، ۲۸۷ دوره پسادکتری، ۱۸ کرسی و گرنت پژوهشی و ۲۵۲ رساله و پایان نامه را مصوب کرده است.
صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به منظور رفاه محققان و ساماندهی مناسب برای تولید علم و فناوری و هم‌افزایی علم، تولید و ثروت و آماده‌سازی بستر اجرایی آن‌ها در جهت سوق دادن منافع تحقیقاتی و فناوری به مردم و در نهایت توسعه پایدار کشور در سال ۱۳۸۲ و با تصویب اساسنامه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد.
شاید بتوان گفت رسالت اصلی این صندوق در واقع ایفای وظایف بنیاد ملی علم ایران بوده است. در حال حاضر این صندوق با بیش از ۲۸ هزار عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی مرتبط است و عمده فعالیت‌های این صندوق در حوزه‌های حمایت از طرح‌های پژوهشی، پسادکتری، ثبت اختراعات، کرسی پژوهشی، پژوهانه (گرنت) و حمایت از ایجاد و توسعه مراکز نوآوری، انجام می‌گیرد.
برنامه‌های صندوق حمایت از پژوهشگران در خصوص جذب نخبگان
اما در ادامه تأکیدات رهبر معظم انقلاب درخصوص جذب نخبگان، اجرای یک برنامه از سوی این صندوق در چارچوب پلتفرم بازگشت نخبگان به کشور است که این برنامه شامل اعطای گرنت پژوهشی به نخبگان است.
گرنت پژوهشی «آغاز» برای نخبگانی در نظر گرفته شده است که پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های برتر دنیا به کشور باز می‌گردند و گرنت پژوهشی «بنیان» و گرنت های عادی صندوق برای نخبگان جوانی در نظر گرفته شده است که در دانشگاه‌های کشور هیئت علمی هستند و موفقیت‌های پژوهشی قابل توجهی در سطح ملی یا بین‌المللی داشته اند.
این موارد از جمله برنامه‌های صندوق حمایت از پژوهشگران البته با وجود مشکلات بودجه ای، برای بکارگیری توانایی محققان و نخبگان جوان به شمار می‌رود که این موضوع ذیل منویات مقام معظم رهبری بوده است.
صندوق حمایت از پژوهشگران در دولت سیزدهم چابک سازی می‌شود
اما ۲۲ تیرماه امسال بود که سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با صدور حکمی علی محمد سلطانی را بعنوان رییس جدید صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور را منصوب کرد.
پیش از این ایمان افتخاری به عنوان سرپرست صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از سوی سورنا ستاری ریاست این صندوق را بر عهده داشت.
در حکم ستاری با توجه به نقش صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و در راستای صیانت از جایگاه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران؛ حمایت از علوم پایه و تحقیقات بنیادی جهت‌دار، تحقیقات کاربردی ناظر به نیازها و اولویت‌های کشور و تحقیقات علوم انسانی ناظر به کاربست تحقیقات را ضروری دانسته است.
همچنین ماموریت های مهم دیگری همچون ارتباط و همکاری با سایر نهاهای حامی پژوهش در کشور، چابک‌سازی صندوق و افزایش سرعت عمل با حفظ کیفیت و اصول حرفه ای مدیریت پژوهش، ترویج علم و پژوهش و ایجاد ارتباط با جوامع تخصصی و عموم مردم و جلب نظر بخش خصوصی برای اجرای تحقیقات و نیازمحور از طریق صندوق حمایت از پژوهشگران برای رییس جدید این صندوق تعریف شده است.