مثل گذشته حال عبادت ندارم،‌ چگونه درمان کنم؟ کارشناس حوزوی با بیان اینکه این پرسش نشان می‌دهد که چراغ معنویت در قلب شما هنوز روشن است و شما مورد توجه حق تعالی هستید، گفت: این یعنی اگر او نمی‌خواست شما هرگز چنین احساسی نداشتید. حجت‌الاسلام جواد حیدری در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و اندیشه […]

کارشناس حوزوی با بیان اینکه این پرسش نشان می‌دهد که چراغ معنویت در قلب شما هنوز روشن است و شما مورد توجه حق تعالی هستید، گفت: این یعنی اگر او نمی‌خواست شما هرگز چنین احساسی نداشتید.

حجت‌الاسلام جواد حیدری در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و اندیشه پایگاه خبری شهید یاران؛ در پاسخ به این سوال که مثل گذشته حال عبادت ندارم،‌چگونه درمان کنم؟ با اشاره به عواملی که موجب کاهش معنویت در انسان می‌شوند، اظهار کرد: این عوامل به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند، دسته اول عواملی هستند که زودگذرند یعنی پس از برطرف شدنِ این عوامل،‌آن حالات بر می‌گردد.

کارشناس حوزوی ادامه داد: برخی اوقات از دست دادن حالات معنوی نتیجه برخی اتفاقات و حوادث زندگی، مثل ازدواج، از دست دادن عزیزى، شکست در بعضى از امورات زندگى، زندگى کردن در غربت و دوری از خانواده و… است.

وی ادامه داد: همچنین تغییرات خُلقی انسان که انسان همواره از لحاظ روحی دارای آمادگی نیست؛ بلکه گاهی اوقات در حال نشاط و گاهی اوقات هم آمادگی و نشاط لازم را ندارد که در این صورت در زمانی که انسان آمادگی جهت انجام اعمال عبادی را ندارد فقط به واجبات اکتفا کند تا این کار موجب نفرت و بی‌حوصلگی نشود.

حجت‌الاسلام حیدری افزود: گاهی از دست دادن حالات معنوی، تدبیری الهی است، مثلاً بنده دچار عجب نشود، قدر حالات خوشش را بداند، ‌فقط مشغول به این حالات نباشد بلکه زندگی هم بکند، گاهی با تأسف او بر از دست دادن آن حالات، خدا ‌ثواب بیشتری به او می‌دهد.

وی در ادامه به دسته دوم از عوامل اشاره کرد و گفت: دسته دوم عوامل پایدار هستند یعنی باید این عوامل را در وجود خود شناسایی کرده و آن‌ها را ریشه‌کن کنیم.

کارشناس حوزوی با اشاره به آیه‌ای از قرآن تصریح کرد: عدم احساس نیاز اگر نسبت به خدا احساس نیاز نکند، به مرور خدا را فراموش خواهد کرد.

وی ادامه داد: حضرت موسى عرض کرد خدایا دوست ندارم که بیمار و ضعیف شود و در عبادت من سستى پیدا شود و همچنین دوست ندارم همیشه سالم باشم که تو را فراموش کنم، بلکه دوست دارم گاهى بیمار شوم که تو را یاد کنم و گاهى سالم شوم و تو را شکر کنم.

وی در ادامه به فقدان برنامه‌ریزی اشاره کرد و گفت: مثلاً وقتی تا نیمه‌شب به بیهودگی بگذرانیم، شب زنده‌داری و حتی نماز صبح نخواهیم‌داشت.

حجت‌الاسلام حیدری تضعیف بنیه‌های اعتقادی در برخی محیط‌ها و گناه و همنشینی با دوستان ناباب را نیز از دیگر عوامل بیان کرد و گفت: آیه‌الله بهجت می‌فرمودند برای لذت بردن از عبادت،‌ سایر لذت‌های حرام را ترک کن،‌ لذت عبادت خودش می‌آید.
خبرنگار: الهام خانی