رونق خرید و فروش املاک تجاری با وجود رکود بازار مسکنمیدان نقش جهان احمد علی‌آقاجان، کارشناس بازار مسکن گفت: اکنون بازار مسکن اصفهان در رکود است و این وضعیت بر بازار املاک تجاری نیز تاثیر گذاشته است. ولی املاک تجاری همیشه مشتری خود را دارند. ملک تجاری با موقعیت مناسب را به اصطلاح روی هوا […]

رونق خرید و فروش املاک تجاری با وجود رکود بازار مسکن
میدان نقش جهان

احمد علی‌آقاجان، کارشناس بازار مسکن گفت: اکنون بازار مسکن اصفهان در رکود است و این وضعیت بر بازار املاک تجاری نیز تاثیر گذاشته است. ولی املاک تجاری همیشه مشتری خود را دارند. ملک تجاری با موقعیت مناسب را به اصطلاح روی هوا می‌زنند زیرا عده‌ای در هر زمان و مکانی به دنبال خرید املاک تجاری خوب هستند. درمقابل اگر ملک تجاری موقعیت مناسبی نداشته باشد، خریدار کمتری خواهد داشت و به سختی زیر بار خرید آن می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، یک ماه اخیر به ‌روزهای سرد بازار مسکن اصفهان تبدیل شده است زیرا سونامی ریزش قیمت‌ها و رکود برخلاف انتظارات به این بازار رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد تدابیر جدید دولت برای سامان دادن بازار مسکن سبب نزولی شدن قیمت‌ها چه فروش و چه رهن و اجاره شده است و معاملات کمتری در بازار مسکن صورت می‌گیرد. در این میان املاک تجاری اصفهان وضعیت متفاوتی دارند و مالکان آن‌ها با قیمت چند برابر بالاتر از سال گذشته مغازه‌های خود برای فروش یا اجاره آگهی کرده‌اند. احمد علی‌آقاجان، کارشناس بازار مسکن در مورد بازار املاک تجاری اصفهان به خبرنگار ایراسین گفت: اکنون بازار مسکن اصفهان در رکود است و این وضعیت بر بازار املاک تجاری نیز تأثیر گذاشته است. ولی املاک تجاری همیشه مشتری خود را دارند. ملک تجاری با موقعیت مناسب را به‌اصطلاح روی هوا می‌زنند زیرا عده‌ای در هر زمان و مکانی به دنبال خرید املاک تجاری خوب هستند. در مقابل اگر ملک تجاری موقعیت مناسبی نداشته باشد، خریدار کمتری خواهد داشت و به‌سختی زیر بار خرید آن می‌روند.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه آپارتمان برخلاف ملک تجاری حتی با موقعیت نامناسب به‌راحتی فروش می‌رود، بیان داشت: خرید املاک تجاری با موقعیت نامناسب اشتباه است زیرا آپارتمان را در هر محله‌ای می‌توان اجاره داد و هرسال ارزش‌افزوده خود را دارد. ولی املاک تجاری با موقعیت نامطلوب نه‌تنها مشتری ندارند بلکه اگر اجاره داده شوند، ارزش‌افزوده بالایی نخواهد داشت و خرید مطمئنی نیست.

بررسی آگهی‌های فروش املاک تجاری در پلتفرم‌های آنلاین نشان می‌دهد بعضی از مغازه‌های اصفهان با قیمت نجومی برای فروش آگهی شده‌اند؛ برای مثال مغازه ۱۰ مترمربعی در میدان نقش‌جهان با قیمت هر مترمربع یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان و یا مغازه ۲۵ مترمربعی برِ میدان با بهای هر مترمربع یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آگهی شده‌ است. بااین‌وجود این سؤال مطرح می‌شود آیا این املاک تجاری با قیمت نجومی مشتری دارند و یا صرفاً یک قیمت‌گذاری است؟

علی‌آقاجان پاسخ داد: صرفاً قیمت‌گذاری نیست؛ اگر ملک تجاری از شرایط مناسبی برخوردار باشد و به‌اصطلاح پاخور داشته باشد؛ به‌سرعت با هر قیمتی مشتری برای آن پیدا می‌شود. افرادی همیشه در مناطق مختلف هستند که بر بازار املاک تجاری اشراف کامل دارند. درنتیجه قیمت‌ها هرچقدر بالا باشد، ملک خوب به فروش می‌رسد.

این کارشناس بازار مسکن درباره قیمت بالای املاک تجاری نسبت به مسکونی توضیح داد: اگر برفرض قیمت هر مترمربع یک ملک مسکونی ۴۰ میلیون تومان باشد، املاک تجاری آن منطقه با قیمت هر مترمربع ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ به عبارتی قیمت املاک تجاری به تراکم جمعیت آن منطقه بستگی دارد. زمانی که تراکم جمعیت یک منطقه زیاد باشد، املاک تجاری خوب به‌سرعت فروش رفته یا اجاره داده می‌شود.