سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با عنوان «زیست شرافتمندانه» در اصفهان برگزار می‌شود رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان با بیان اینکه دو کنگره با موضوعیت «انسان در تراز نهج‌البلاغه» و «سلامت معنوی در نهج‌البلاغه» در دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دانشگاه اصفهان در سال‌های گذشته برگزار کردیم از برگزاری سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با عنوان «زیست شرافتمندانه» […]

رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان با بیان اینکه دو کنگره با موضوعیت «انسان در تراز نهج‌البلاغه» و «سلامت معنوی در نهج‌البلاغه» در دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دانشگاه اصفهان در سال‌های گذشته برگزار کردیم از برگزاری سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با عنوان «زیست شرافتمندانه» در اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حجت‌الاسلام احمد سالک، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ مؤسسه نهج‌البلاغه تأسیس شد، اساسنامه به تصویب رسید و بر اساس آن هیئت‌امنایی تشکیل شد، اظهار کرد: در ارتباط با توسعه نهج‌البلاغه حرکت چندمنظوره صورت گرفت اولاً دستگاه‌های داخلی استان با سازمان اداری جلساتی در بخش‌های مختلف حتی نیروهای مسلح اقدام شد و پیشرفت‌های خوبی داشتیم و نکته دوم تربیت مربی برای تدریس در دستگاه‌ها و خارج از دستگاه‌ها از جمله در آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها برگزار شد.

رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان با بیان اینکه امروز نسبت به قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن کارهایی در زمینه نهج‌البلاغه صورت‌گرفته افزود: در حال حاضر سه هزار دانشجو دوره نهج‌البلاغه را می‌گذرانند.

حجت‌الاسلام سالک با بیان اینکه در کنگره‌های قبلی بیش از ۳۰۰ مقاله دریافت شد تصریح کرد: برای این کنگره کمیته و کارگروه‌های سیاسی، فرهنگی – اجتماعی، جهاد و مقاومت، اقتصادی و حقوق – مدنی تشکیل شد و جلسات متعددی را با مجموعه جهانی اهل‌بیت (ع)، سازمان ارتباطات و دستگاه‌های ذی‌ربط در دانشگاه‌های مختلف برگزار کردیم.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام علی‌اصغر بیگی مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان نیز از برگزاری این کنگره در تیرماه سال آینده هم‌زمان با عید غدیر خبر داد و اظهار کرد: در این راستا پیش همایش‌های متعددی در نظر گرفته شده تا نهج‌البلاغه به همه طبقات و بین همه اقشار جامعه راه پیدا کند و همچنین در کشورهای روسیه، مالزی، ونزوئلا و عراق پیش همایش‌هایی را تدارک دیدیم.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی‌های که در زمینه علوم‌انسانی داریم تأکید کرد: باید علوم‌انسانی ما بر اساس نهج‌البلاغه شکل بگیرد و قله‌های تعلیم‌وتربیت ما باید بر اساس نهج‌البلاغه باشد و الان در این زمینه بسیار عقب هستیم.

حجت‌الاسلام بیگی در ادامه از ارسال ۱۹۰ اثر و چکیده علمی تاکنون به دبیرخانه کنگره خبر داد و گفت: علاوه بر این تا این لحظه حدود ۸۰۰ اثر رسانه‌ای در قالب ویدئو پادکست، موشن، اینفوگرافی و غیره به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.

همچنین سید احمد امامیه دبیر قرارگاه استانی نهج‌البلاغه آموزش‌وپرورش از تشکیل کمیته علمی و تولید محتوا در جهت نشر و توسعه فرهنگ نهج‌البلاغه در این ارگان ذیل قرارگاه نهج‌البلاغه در استان خبر داد و تصریح کرد: تشکیل جلسات متعدد برای همکاران، برقراری طرح «روزی با نهج‌البلاغه» برای دانش‌آموزان، برگزاری دوره‌های تربیت‌مدرس در قالب دوره‌های ضمن خدمت، برگزاری گردهمایی زیست شرافتمندانه در روز سوم بهمن برای همکاران و گردهمایی دانش‌آموزی به مناسبت روز جوان از مهم‌ترین اقدامات انجام شده دراین‌خصوص است.

وی در ادامه گفت: ذیل این کار از خلاقیت‌ها و توانمندی‌های معلمان و دانش‌آموزان استفاده کردیم که حکمت‌هایی از نهج‌البلاغه را در کلاس‌های خود به طور عملی اجرا کردند و امیدواریم آموزش‌وپرورش هم بتواند به‌عنوان بزرگ‌ترین بستر در این زمینه گام بردارد.
امامیه تأکید کرد: ما معتقدیم اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم در آینده دانش‌آموزان و خانواده‌های بابصیرت و دارای فرهنگ نهج‌البلاغه را خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام مسعود راعی، دبیر علمی همایش نیز در ادامه این نشست برگزاری کنگره‌های بین‌المللی را با هدف‌گذاری مشخصی بیان کرد و گفت: تدوین سند چشم‌انداز پنج‌ساله مؤسسه نهج‌البلاغه، مدنظر قراردادن ادبیات تبلیغ و ترویج نهج‌البلاغه برای تولید محتوا از مهم‌ترین اهداف کنگره است و در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی همایش‌هایی را برنامه‌ریزی کرده است.

وی در تصریح این کنگره ها گفت: اولین کنگره با درنظرگرفتن مرجعیت نهج‌البلاغه به‌عنوان پایگاه علمی در زمینه تحول علوم‌انسانی و با موضوعیت انسان در تراز نهج‌البلاغه تشکیل شد و در این راستا مباحث انسان مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدنظر قرار گرفت و سپس باتوجه‌به اهمیت زیست اجتماعی انسان و لزوم پرداخت به این موضوع، سومین دوره کنگره نهج‌البلاغه با محوریت زیست شرافتمندانه برگزار خواهد شد.

دبیر علمی این همایش با اشاره به جنایات رژیم کودکش صهیونیستی در غزه از قراردادن بخش ویژه با موضوع جهاد و مقاومت در نهج‌البلاغه خبر داد و گفت: به دنبال رسیدن به مدل حکمرانی علوی هستیم.

همچنین لیلا شمس مسئول امور بانوان مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان و مدرس حوزه علمیه خواهران اصفهان نیز با اشاره به منویات مقام معظم رهبری که فرمودند امروز روزگار نهج‌البلاغه است و ما از هر زمانی بیشتر به نهج‌البلاغه نیاز داریم، مهم‌ترین اقدامات این بخش را برگزاری دوره‌های تربیت مربی و تربیت‌مدرس نهج‌البلاغه به‌صورت حضوری و مجازی که تاکنون بیش از دو دوره تربیت مربی حضوری با مشارکت مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران اصفهان و دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شده و توانستیم حدود ۱۰۰ نفر از مدرسان و مبلغان حوزه علمیه را در این زمینه تربیت کنیم.

وی تصریح کرد: این دوره‌ها به دو شکل عمومی یا مقدماتی و تکمیلی یا اختصاصی برگزار شده و سرفصل‌های مثل تولید در نهج‌البلاغه، انسان مطلوب در نهج‌البلاغه، مطالعات اجتماعی، معرفت نفس و زیبایی‌های نهج‌البلاغه و دیگر مباحثی که توسط بهترین متربیان آموزش‌داده‌شده است و الان نیروهای بسیار خوبی جهت اعزام به ارگان ها، ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس داریم.