هوش مصنوعی ابزاری برای انجام دقیق‌تر، سریعتر و راحت‌تر کارهای انسان رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هوش مصنوعی را پدیده‌ای جدید و مدعی فهم و تحلیل با توانایی ارائه خروجی اطلاعات دانست. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، کارگاه علمی «راهکارهای بهره‌مندی از هوش مصنوعی در حوزه […]

هوش مصنوعی ابزاری برای انجام دقیق‌تر، سریعتر و راحت‌تر کارهای انسان

رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هوش مصنوعی را پدیده‌ای جدید و مدعی فهم و تحلیل با توانایی ارائه خروجی اطلاعات دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، کارگاه علمی «راهکارهای بهره‌مندی از هوش مصنوعی در حوزه پژوهش» با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمهدی مجیدی نظامی، رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به صورت جلسه حضوری و آنلاین برگزار شد.

این استاد دانشگاه با بیان آیات ابتدایی سوره نحل، مخلوقات بشر را در اختیار انسان دانست تا به وسیه آن آسایش بیشتر را برای خود فراهم کند و گفت: نگاه ما به هوش مصنوعی همچون حیوان بارکشی بدون اراده و احساس است که آمده تا بار ما را از روی زمین بردارد.

وی با اشاره به جدید بودن پدیده هوش مصنوعی (AI) اظهار کرد: خیلی از مباحثی که در مورد خطرات هوش مصنوعی بیان می‌شود، موضوعیت ندارد و باید توجه داشت این پدیده یک هوش واقعی نیست بلکه هوش‌نما و کار هوشمندانه است.

این پژوهشگر و نویسنده با تأکید بر ضرورت استفاده از ابزارهای جدید که انسان را در انجام امور یاری می‌دهند، گفت: در دوران هوش مصنوعی، کوانتوم، اینترنت و امثال این‌ها نمی‌شود به شیوه‌های گذشته و تنها با ابزارهای قدیمی کار کرد و امروز برای پیشرفت، ابزارها باید متناسب با زمان انتخاب شوند.

حجت‌الاسلام نظامی هوش مصنوعی را پدیده‌ای جدید و مدعی فهم و تحلیل با توانایی ارائه خروجی اطلاعات به صورت صدا، تصویر، متن و غیره عنوان کرد و محدودیت‌های سخت‌افزاری را علت توقف پروژه‌های هوش مصنوعی تاکنون خواند و گفت و تصریح کرد: هوش مصنوعی به رایانه‌هایی با CPU و GPU قوی احتیاج دارد که ضمن داشتن هزینه خیلی بالا (یک GPU حدود ۹۰۰ میلیون تومان)، فعلاً شرکت‌های تولیدکننده ظرفیت ساخت این قطعات را ندارند.

رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین هوش مصنوعی را شاخه‌ای از علوم کامپیوتر خواند که به ساخت و توسعه سیستم‌های کامپیوتری که می‌توانند وظایفی را انجام دهند مانند یادگیری، تصمیم‌گیری، تشخیص گفتار، تحلیل متن، استفاده از زبان طبیعی در گفتگو، ترجمه زبان‌های خارجی و دیگر موارد مشابه می‌پردازد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تفاوت‌های هوش طبیعی و هوش مصنوعی، نداشتن احساسات و قدرت خلاقیت را از اصلی‌ترین تفاوت‌های هوش مصنوعی با هوش طبیعی خواند و نام پیشنهادی خود برای پدیده هوش مصنوعی را «دستیار مصنوعی آموزش‌دیده» عنوان کرد.

این پژوهشگر و نویسنده کارکردهای آموزشی، پژوهشی، نمایش داده، پیش‌بینی، اکتشاف پژوهشی، تبلیغات، سرگرمی و غیره از کارکردهای هوش مصنوعی برشمرد و درباره اهمیت هوش مصنوعی، ظهور آن را در همه ابعاد زندگی انسان اثربخش دانست.

حجت‌الاسلام نظامی سهولت، سرعت و دقت را از ویژگی‌های کار با هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: این ابزار می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری، ارتقاء سطح زندگی، کاهش هزینه‌ها، رقابت‌پذیری، درک بهتر داده‌ها، برنامه‌ریزی بهتر، سرعت بالاتر در واکنش به تغییرات و شناسایی تهدیدهای امنیتی سایبری و فیزیکی شود.

رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ترور شهید حسن فخری‌زاده و یا کاربرد این پدیده برای شناسایی افراد خاصی در یک جمع چند صد هزار نفره و ترور ایشان را از جمله کاربردهای منفی هوش مصنوعی عنوان کرد.

این استاد دانشگاه درباره ضرورت استفاده از هوش مصنوعی، ویژگی‌های آن نظیر بهبود تصمیم‌گیری با تجزیه و تحلیل داده‌های زیاد و پیچیده، ابتکار و خلاقیت از طریق ارائه راه حل‌ها و ابتکارات جدید، افزایش بهره‌وری و کارایی با تمرکز بر کارهای ارزشمند و خلاقانه و واگذاری کارهای تکراری و مکانیکی به ماشین، خدمات‌دهی بهتر به مشتریان با پیش‌بینی نیازهای مشتری و شخصی‌سازی خدمات و ارائه خدمات متناسب با آن، دقت و سرعت در پاسخ با توجه به مسئله مورد سوال و پاسخ دقیق و سریع، انعطاف‌پذیری در پاسخ به شیوه‌های متنوع در طرح سؤال برخلاف محتوی ثابت وبگاه‌ها، دسترسی به اطلاعات نهان و توصیه بر اساس آن، برتری در رقابت بازار و کاهش هزینه‌ها را از جمله مهمترین دلایلی برشمرد.

این نویسنده و پژوهشگر همچنین عدم توانایی در تجسم و تفکر انتزاعی، عدم توانایی در بر قراری ارتباطات انسانی پیچیده، کمبود تفکر استراتژیک و تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده، وابستگی به انسان برای تعریف و رفع خطا و محدودیت در یادگیری بدون نظارت را از محدودیت‌های و نقاط ضعف هوش مصنوعی عنوان کرد.

وی با بیان نمونه‌های مختلف از کاربرد هوش مصنوعی در کارهای پژوهشی خاطرنشان کرد هوش مصنوعی می‌تواند برای این امور در بخش‌های تدوین مقاله، پایان‌نامه و طرح‌های پژوهشی، اخذ اصطلاح، نمایه‌سازی، گردآوری موضوعات مرتبط، ویرایش و تصحیح متن و غیره به کار رود.