طرح آمارگیری کلنی‌ها و سرشماری زنبور عسل در استان پس از دوسال وقفه کرونایی، مهر امسال در مدت دو هفته اجرا شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،مسوول واحد زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: طرح آمارگیری کلنی‌ها و سرشماری زنبور عسل در استان اصفهان از ۱۶ مهر امسال آغاز شده و […]

طرح آمارگیری کلنی‌ها و سرشماری زنبور عسل در استان پس از دوسال وقفه کرونایی، مهر امسال در مدت دو هفته اجرا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،مسوول واحد زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: طرح آمارگیری کلنی‌ها و سرشماری زنبور عسل در استان اصفهان از ۱۶ مهر امسال آغاز شده و فردا به پایان می‌رسد.
حامد صدارت با بیان اینکه نتایج آمار سرشماری امسال از زنبورستان‌های استان ۱۰ آذر ماه تکمیل و اعلام می‌شود، افزود: طرح آمارگیری کلنی‌های زنبور عسل امسال پس از دو سال در حال اجراست و سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل همه‌گیری کرونا این طرح انجام نشد.
وی گفت: آخرین آمار موجود از کلنی‌های زنبور عسل استان مربوط به سال ۱۳۹۸ است، که بر اساس آن پنج هزار زنبورستان و ۹۶۰ هزار کلنی زنبور عسل در استان وجود داشت و یک هزار و ۵۳۳ نفر در زنبورستان‌های استان فعالیت می‌کردند.
مسوول واحد زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: با اجرای سرشماری اطلاعات صحیحی از تعداد کلنی، تعداد مهاجران به شهرستان‌ها، شمار و نژاد ملکه و میزان عسل استحصالی در دوره زمانی به دست می‌آید که در تصمیم گیری صحیح و اصولی و خدمات دهی اهمیت دارد.
وی درباره کیفیت عسل تولیدی استان با بیان اینکه به علت تنوع گیاهی، پوشش گیاهی مطلوب، فعال بودن زنبورداران و مهاجرت به ۱۰ استان کشور، عسل استان اصفهان از کیفیت خوبی برخوردار است گفت: استان اصفهان با حدود ۷۵۰۰ تن تولید عسل رتبه سوم تولید عسل در کشور را دارد.
مسوول واحد زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به تنوع و پوشش گیاهی مطلوب این استان، انواع عسل از گیاهان شهدزا مرتعی و مزرعه‌ای از جمله گون گز، آویشن گاوپونه و مزرعه‌ای گیاهانی همچون یونجه، گیشنیز و شوید تولید می‌شود.
صدارت با بیان اینکه دفترچه‌های زنبورداری در مدت دو سال کرونایی در تعاونی‌ها و مراکز خدمات کشاورزی تمدید می‌شد، افزود: رکود کرونا به صنعت زنبورداری نیز آسیب زد و زنبورداران متحمل خسارت شدند